Kiritreeneihin en vieläkään hyvää keinoa ole keksinyt, muuta kuin tulivuorella simulaationa ajamisen. Toki, jos Erkin laittaa pauselle, niin silloin voi slopea säätää ja sen avulla kiriä, mutta hieman haastavaa käsipeliä sekin. Harmi kun millään ei voi säätää perusvastusta Zwift-treeneissä.
Zwift Companion app näkymä. Punaisella ympyröitynä yleensä lukee ERG on, mutta kun sen painaa pois päältä, niin voi vastusta säätää perinteiseen tapaan. |
Simulaatio
Nyt olen hieman päättänyt vähentää SST vetoja ja korvata niitä FTP ja AerK vedoilla. Sweet Spot on varsin miellyttävä tehdä ERG avustamana, niin ei tarvitse pohtia vaihteiden vaihtoa eikä mitään. Voi katsoa televisiosta leffaa tai selata Stravaa samalla kun polkee.
Mutta kynnystreeneissä Erkin ruoska on välillä epämiellyttävä. Niissä mikrotauot on mukavia ja keskittyminen on hieman tarkempaa muutenkin. Simulaationa ajaminen tuo hyvää vaihtelua. Mutta simulaation ongelma on, että sitten pitäisi olla fillarin mittari erikseen näyttämässä kierrosaikaa ja keskitehoja yms. Zwiftiin toki saa nykyään myös erillisiä näyttöjä, mutta melkoinen säätäminen niissäkin. Sauce fo Zwift ja Zwift activity monitor ovat ainakin vaihtoehtoja lisänäytöiksi.
Helpoimmaksi ja siisteimmäksi keinoksi olen keksinyt Freeride "flatroad=0" -tilassa. Tässä etuna on, että Zwift näyttää treenin keston ja kaiken muun tiedon eli kadenssitavoitteet, keskitehon vedon aikana ja kierrokset Strava tiedostoon. Kuitenkin freeride tilassa ERG mode ei ole käytössä ja kun koodiin vaihtaa flatroad=1 arvoon 0, niin simulaatiokin tulee käyttöön. Jos on keulanostin, niin sekin toimii.
Tässä on pieni lisähomma. Intervals ei voi suoraan kirjata tätä tietoa, vaan muistion avulla avattava treenitiedosto, korjattava tieto ja sitten siirto Zwiftiin. Mutta koen vaivan sen arvoiseksi. Ajaessa joutuu hieman vaihtelemaan kadenssia ja vaihteita.
Tietenkin vedot voisi tehdä aina samaan mäkeen tai tietyllä reitillä. Mutta näissä palautusaika hieman hankalampi, eikä keskiteho olisi näkyvissä. Eikä toisaalta tarkkaa tietoa kestosta tai muustakaan.
Pari ongelmaa tilanteessa kuitenkin on. Jos ajaa matalan kadenssin kynnysvetoja, niin fillarin välitykset ei välttämättä riitä. Eikä siinä auta edes realismin lisäys eli trainer difficultyn nosto.
Eli nyt tehontuotto vaihtelee maaston mukaan ja näytöllä pyörii ohjeet |
Tämä on taas yksi tapaa ajaa hieman eritavalla Zwftissä. Toivotaan, että joskus uudistaisivat uudestaan käyttöliittymää, lisäisivät uusia teitä, yhdistäisivät maailmoja, palauttaisivat kaverin mukaan liittymisen ja korjaisivat yhteislenkkien nopeusongelmat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi