torstai 10. marraskuuta 2022

PRO / Conti

Miksi Suomessa ei ole WT tason joukkuetta, edes Pro-Continental. Jopa Continental tason joukkueet puuttuvat. Netistä löytyy varsin vähän selvää tietoa eri tasojen vaatimuksista joukkueelle. Mutta ympäripyöreät kriteerit eettisyydestä, vakavaraisuudesta, byrokraattiset kaavakkeiden täyttämisestä ja henkilökunnan määrän suhteen löytyy eri tasoille. Näistä hieman hahmotelmaa alla.
 
Joukkueet vaativat "suunnattoman" summan rahaa. Vaikka kaikissa muissa lajeissa on paljon isommat budjetit, niin pyöräilyssä tulot on nolla. Joukkueilla ei ole varsinaista fanikuntaa, kun joukkueen nimi vaihtuu yleensä sponsoreiden mukaan. Jotkut jääräpäät yrittävät jopa estää fanituotteiden myymisen, kun ei saisi käyttää joukkueasuja, ellei ole ansainnut niitä. Kisojen katsomoon ei ole pääsymaksua, joten kisoistakaan ei heru rahaa, paitsi makkarasta ja kahvista. 
Kisaoissa käyminen maksaa. On osallistumismaksuja, yöpymiseen hotelleja, kisoihin kulkemista. Kisoista ei tienaa palkintorahoja, vaikka niitä voittaisi. Televisionäkyvyys enintään kohtuullista. Pyöräilijöiden sopimukset ovat sen verran lyhyitä, ettei hyvin kehitettyjä kuskeja saa myytyä eteenpäin voitolla. Melkoinen määrä kalliita välineitä pitäisi olla käytössä ja vaatteita yms. Lisäksi kisoihin liikkuminen ei ole helppoa. Etenkin jos puhutaan Keski-Euroopasta täältä katsottuna. Kuskit on sairaslomalla ison osan kaudesta loukkaantumista yms vuoksi.
 
Sponsoreita on hankala saada, kun näkyvyyttä on hankala luvata. Lisäksi jos saa sponsorin, niin ne ovat helposti vuodeksi kerrallaan, eikä yhdessä vuodessa joukkuetta rakenneta. Seuralla itsellään ei juuri keinoja tienata rahaa. Suomessa seurata järjestää itse kisoja ja tienaa niistä rahaa. Mutta maailmalla on erilliset isot kilpailujen järjestäjät, jotka ovat lähes UCI:ta merkittävämpiä toimijoita. 

UCI:lle täytyy maksaa takuusumma palkkoja yms varten, jos joukkue sattuisi kaatumaan. Takuusumma riippuu joukkueen budjetista, mutta Pro-Continental tasolla vähintään 300k€ ja Continental tasolla vähintään 20k€

World Tour
18kpl ja niiden suhteen nyt hieman myllerrystä luvassa.
Budjetit 10-50M€  
Joukkueiden koko on noin 30 pyöräilijää, etenkin jos lasketaan "harjoittelijat"
Peruspalkka ~60 000€/v
Valmentajia
Joukkueenjohtajia
Lääkäri
Yleensä on tietenkin valtavasti mekaanikkoja, huoltajia, ravitsemusterapeuttia yms.

Naisten vaatimukset vähäisemmät, mutta minipalkka tosiaan on tullut voimaan ja se on 32 100€/v. Joukkueita 14kpl


Pro-Continental

16kpl
Budjetti 1-10M€
Minipalkka 32100€/v
Joukkueen koko 20-30 kuskia
Vähintään 3 joukkueen johtajaa ja 5 muuta muuta avustavaa henkilöä
Paljon vaihtelua henkilökunnan ja kuskien määrässä / laadussa
Kaikki kuitenkin kaikki ympärivuotisesti palkattuja


Continental

Jaettu Eurooppaan, Afrikkaan, Amerikkaan ja Oseaniaan
Joukkueita 178kpl (N: 49kpl)
Kansallinen liitto voi nimetä 5 joukkuetta
Budjetti >100k€ 
Ei palkkavaatimuksia
10-16 kuskia
Ei menestysvaatimuksia
Puoli-ammattilaisia siis


Kansallinen Elite

Ei tietenkään kansallinen elite joukkuekaan tyhjästä synny.
Yleensä osa isompaa seuraa.
Jo yksi kuski täyttää kriteerit.
Ei varsinaista minimibudjettia, mutta harvalla teamilla silti budjetti kovin paljon alle 10k€ on, kuten ei normaaleilla seuroillakaan. Jäsenmaksuista, kisoista ja sponsoreilta kaikilta jonkin verran rahaa. Jäseniltä hieman enemmän, jos ei olla aktiivisia muissa järjestelyissä. Fillareita saadaan pienellä alennuksella, ajovaatteita, lisenssejä ja kisamaksuja tuetaan jossain määrin. Kuitenkin kuskin omaa harrastusta Suomessa siis. Isommilla seuroilla voi tukea saada enemmän, mutta aika tuurista kiinni. Mitä enemmän kuskeja, niin sitä enemmän taas kuluja.
Jonkinlainen huolto-organisaatio tarvitaan. Siis vanhempia, puolisoita ja muita ”innostuneita”
Valmennusta, fillarin huoltoa yms täysin omavaltaisesti. 

Yhteenveto
Eli siis pyöräilyjoukkueet on jonkinlaisia harrastuksia. Korkeimmalla tasolla toki televisionäkyvyys on jo varsin hyvää, mutta alemmat tasot lienee enemmän rakkaudesta lajiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi