tiistai 17. tammikuuta 2023

Katsojatyytyväisyys kisoissa

Millä viihdyttää lapsia, puolisoa ja muita mahdollisia katsojia kisoissa? Tietenkin kisaaja itse voi yrittää iskua ja näyttäytyä, mutta enemmän ajattelin, miten voisi saada enemmän viihtyvyyttä reitille. Suurimmat ongelmat on kisoissa on sijainti, maastonmuodot ja tieverkoston kunto. Eli kisat on syrjässä pienillä teillä. Pienemmillä teillä ei ole kevyenliikenteen väylää katsojien paikaksi. Pitkällä reitillä kuskeja ei näe kuin kovin harvoin. Ja kovin syrjässä ei ole muita palveluita. Vauhdikkaissa kohdissa taas porukka menee niin nopeasti ohi, ettei tunnista ketään. Lähtöpaikka, maalipaikka ja huolto saattavat kaikki olla aivan eri paikoissa.

Suurimpana viihtyvyyden ongelmana koen tapahtumapaikkojen hajaantumista. Kioski on plussaa ja lähikauppa vielä ekstraa. Kun näitä toimintoja saisi yhdistettyä, niin ihmiset kasaantuisivat enemmän yhteen ja tulisi hyvää pöhinää. Tietenkin jonkinlainen alue ihmisille tarvitaan. Selostusta yms ei välttämättä tarvita, musiikkikin valinnaista. 

Koulun piha-alueet on näppäriä ja tilavia, etenkin, jos lenkin saa vielä hieman kiertämään koulua, niin näkyvyys on taattu. Kouluilla on pukkarit ja vessat myöskin. Reitin pituus mielellään alle 10km. Huolto olisi kiva saada hitaaseen paikkaan, mutta se ei ole helppoa. Hitaissa paikoissa yritetään kuitenkin tehdä eroja ja risteysten lomassa huono ottaa pulloja.

Porvoossa SM 2022 huoltopaikka sijaitsi viime vuonna hieman lähdön/maalin suhteen sivussa, mutta maalipaikalla oli kunnon touhu päällä. Pukkarit yms varsin lähellä. huolto oli erinomaisessa paikassa hieman hitaammassa mäessä.
Muhoksella ISM 2022 kisoissa taas kaikki yhdessä, mutta tien reunalla ei ole tilaa ja vauhti suhteellisen kova huoltopaikalla, puhumattakaan maalin jopa vaarallisesta sijainnista. 
Jurvassa 2019 oli katsomot ja kaikki. Huoltoalue oli suhteellisen samassa yhteydessä. Siellä tosin alkukierrokset hieman pitkiä, mutta se taas helpotti ja rauhoitti kisaamista.

Etenkin Rosendahl ja toisaalta myös Simon muistoajot ovat suorastaan malliesimerkkejä yleisöystävällisistä kisoista. Hyvä tunnelma, katsojille tilaa. Kuskit ajaa hitaasti ja usein ohi.

Korttelit nyt on lähes poikkeuksetta yleisöystävällisiä, etenkin TS kortteli. Mutta ei kukaan jaksa montaa korttelia ajaa kaudessa. Eikä sen puoleen lyhyen kierroksen mäkikisojakaan.

SM-Muhos

Nyt SM kisat pitkästä aikaa taas pohjoisessa. Mutta nyt kisoissa on lähtö Oulusta, kierrokset Montan lenkillä ja sit loppukierrokset Muhoksen keskustassa. Tässä on mielenkiintoinen paletti huollolle selvitä. Ja mahdollisille katsojille yrittää osallistua kisan seurantaan. 



Montan kierros on ihan kiva ja keskustakierros vaikuttaa teknisesti varsin helpolle ja kivalle sekin.  Kevyenliikenteenväylää jonkin verran tarjolla ja yksittäinen varsin kapea silta, onneksi google street view:llä näkyvä hiekkainen Ponkilantien ja Kirkkosaarentien välinen KLV lienee päällystetty. Reitteinä siis ihan "perinteiset". Mutta miksi vielä näiden lisäksi siirtymä Oulusta?


Lopuksi
Eihän näitä täydelliseksi saa millään. Mutta ajatuksena tässä, että kisaajat kyllä ajaa missä vaan, mutta yleisön nautinto on toinen merkittävä osa kokonaisuutta. Hankala houkutella katsojia, jos ei ole edes paikkaa missä seurata kisaa. Ja kisaajillekin ongelma, jos auto on yhtäällä ja maali toisaalla

Yleisesti mitä enemmän perhettä ja muita katsojia, niin sitä kivempaa on katsojilla. Ja toisaalta kioski tuottaa varmasti enemmän. Mahdollisesti mainostajat yms kiinnostuu hieman enemmän, jos tapahtuma kiinnostaa jota kuta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi