maanantai 23. tammikuuta 2023

Työsuhdepyörä

Työsuhdepyörä on varsin hyvä ja kätevä etu. Fillarin saa 3v "osamaksulla" ja hyötyy vielä rahallisesti. Olen osamaksuja vastaan lähes kaikessa (paitsi asunto ja auto näin keskituloisille). Tylsää mällätä fillari, joka vielä puoliksi maksamatta. Osamaksulla sortuu turhan helposti ostamaan vähän liian kalliin fillarin, kun kuukausihinta ei nouse kuin himpun. Fillarit on toki nykyään niin älyttömän kalliita, että etukäteen säästäminen on melkoinen ongelma. 

Aika monet työnantajat onneksi tarjoaa tätä etua ja vähintään pitäisi saada hoidettua, jos pyytää nätisti.
Työnantajalle ei tule kuluja juurikaan ja työntekijä, siis etuuden saaja, maksaa fillaria suoraan palkasta. Veroetua voi vuodessa saada 1200€ eli 100€ kuukaudessa. Työnantajakin voi saada hieman etua palkan sivukuluissa, jos työsuhdepyörä on ”palkankorotus”. Muuten työnantaja joutuu maksamaan hieman hallintokuluja yms vuokrafirmalle.

Eli suomeksi sanottuna fillarin hinnasta saa alennusta vuodessa 1200€*(oma veroprosenttti) ja tämä kerrotaan noin kolmella vuodella. Joillakin firmoilla jopa 5v diilejä. Fillari saa olla kalliimpikin, mutta ton enempää ei saa etua vuotta kohti. Mahdollisesti ylimenevän osan joutuu maksamaan veroineen. Toki tästä edusta sitten vähennetään loppulunastushinta ja muut mahdolliset pakkolisät.

Taviksille fillarietuun voi sisällyttää huoltoja, kypärää ja muita lisäosia. Mutta tosipyöräilijäthän ei näitä kaipaa.

Toisella tavalla sanoen: ”Jos ostaisit pyörän itse, niin olisit maksanut pyörään käyttämistä rahoista ensin tuloverot. Jos hyödynnät pyöräedun, niin säästät oman veroprosentin mukaisen summan kun ei tarvitse maksaa tuolta osin tuloveroja. Mitä isompi veroprosentti, niin sitä isompi säästö verrattuna omaksi ostettuun pyörään."

Ongelma

Vaikka maksat fillaria kiltisti 3-5v ajan, niin lopuksi se ei kuitenkaan ole sinun, vaan olet vain maksanut vuokraa ja fillari pitää palauttaa vuokraajalle. Ellei sitten maksa jäännösarvoa / lunastusarvoa.

Jäännösarvo on siis se arvo, jolla pyörän ja lisävarusteet voi lunastaa itselleen sopimuskauden päätteeksi. Vapaus, GoByBike, EpassiBike ja Fleetbike työsuhdepyörissä jäännösarvo on kiinteä 5% pyörän ja lisävarusteiden hankintahinnasta.
Etufillarilla pyörän ostohinnalle ei ole rajoituksia ja sen loppulunastushinnan voi maksaa pidentämällä leasing-aikaa yhdellä kuukaudella, jolloin lunastushinta on noin 60€. Eli +1kk maksu (~100-200€) +60€ (+100€ alkumaksu). Eli samaa luokkaa kuin edellä.

Käyttö

Työsuhdepyörä ei ole tarkoitettu vain työmatkalle vaan saa käyttää vapaasti vapaa-ajalla. Henkilökohtaiseen käyttöön kuitenkin.

Polkupyöräetua voi yhdistää muihin työmatkaetuihin. Joukkoliikenteen henkilökohtaisen matkalipun ja polkupyöräedun verovapaa enimmäismäärä on kuitenkin yhteensä 3400 euroa eli verovapaa polkupyöräetu vähennetään työsuhdematkalipun verovapaasta enimmäismäärästä.

Työmatkasta ei voi tehdä matkakuluvähennystä polkupyörästä, jos saat samalla polkupyöräetua.

Taloustaito sivustolla hieman hankalat taulukot, mutta niissä laskettu eri palkkaluokilla erilaisia maksumääriä fillareista. Nämä laskut pitäisi olla kohdillaan. LINKKI



Lopuksi

Eli vaikka säästöä tulee paljon, niin fillari ei oo varsinaisesti oma ja lunastushinta lopussa kannattaa varmistaa. Joka tapauksessa suhteellisen hyvä diili ja selvää säästöä.
Eri podcast yms luotettaviin lähteisiin perustuen 40% myydyistä pyöristä on työsuhdepyöriä ja jopa 80% työsuhdepyöristä sähköpyöriä. Varsin nykyaikaa siis. Ehkä tämä tuo polkupyöräilyn ilosanomaa kansalle hieman laajemmalti. 

Pyöräliitolla hyvää tekstiä asiasta. Työntekijälle Työnantajalle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi