maanantai 19. kesäkuuta 2023

SM-Muhos #15

Ihan sama mitä tekee, niin sijoitus on sama. Selitykset vaihtelee.
Nyt kisan mittaa säädettiin edes takas viikkojen aikana ja lähtöviivalla lopulta saatiin selville, että 182km ajetaan. Lähtö, kierrokset ja maali eri paikoissa 💩. Tämän ansiosta monille tuli 200km täyteen, kun starttipaikalle piti vielä pyöräillä.
Reitti oli hyvin tasainen eikä yhtään risteystä (paitsi vikalla 2 kilsalla). Kokonaisnousua 1117m ja se hyvin kumpuilevaa nopeaa tietä. Keskivauhti 44,1kmh neutraalistartin jälkeen kertoo reitin raakuudesta. Eikä kuskeja juuri tippunut vauhdin takia. Ajo oli enimmäkseen siistiä. Kolareita en nähnyt enkä kuullut, mutta ilmeisesti muutama haaveri sattui kuitenkin.

Reitti kartalla. Profiili tasainen, paitsi kaikki softat näyttää skaalauksen takia mäkiseksi.

Taktiikka

Meillä joukkueesta saatiin puristettua 6 ukkoa viivalle. Melkoinen ero aiempaan 🤘🏻. Edellisenä iltana selvät suunnitelmat. Muutama kuski yrittää oikeasti alkuhatkaan. Muutama kuski apuna siinä hommassa ja mä lähinnä seuraan mitä muiden joukkueiden kapteenit tekee. Suunnitelma oli hyvä, mut toteutus ei ihan onnistunu. Meiltä ei ollu yhtään kuskia isossa alkuhatkassa. Sille annettiin muutama minuutti siimaa ja sit etekin IBD ja akilles alkoi ajamaan sitä kiinni. Lopulta meiltäkin pieni apu takaa-ajoon. Irtiotto tuli lopulta nopeasti kiinni, vaikka se olikin iso ja kaikista joukkueista kuskeja. Mutta pyöräilyn shakkipeliin kuuluen siellä oli väärät kuskit oikeista joukkeista. Joten irtioton vetohommat jäi muutaman kuskin harteille. Pääjoukon perällä vauhti oli koko ajan varsin tasaista, mutta alussa kärjessä hakattiin koko ajan irti ihan tosissaan. Irtiottoa kiinni ajaessa vauhti oli tasaisempaa kärjessä. Sit sama homma alkoi uudestaan. Välillä suorastaan ärsytti, kun OTC päästi omia lirujaan irti. Ja toinen mikä ärsytti, niin A-J huutelee et miks ajatte häntä kiinni 🤦🏻‍♂️. Tietenkin turhauttaa, kun letka tulee perässä, mutta niinhän ne kisat toimii. Sit kun ja jos tarpeeks moni riittävän kova kuski hakkaa riittävän pitkään, niin jotain vois tapahtua… No kisan loppuosa vaikutti menevät liruhatkoissa ja niiden kiinniajelussa. Vauhti oli sen verran kova ja porukka iso, että irti pysyminen olisi vaikeaa. Loppukiriin tultiin kovaa vauhtia. Se oli melkoista pyörätietä, betoniporsaita, hiekkaisia mutkia, ojia ja siltoja. Olin koko kisan ajanut varsin kärjessä ja lopussa pari joukkuekaveria tuli vielä varmistamaan, että pysyn siellä hyvin. Loppuristeykset oli tosiaan aivan rallia, mutta onnistuin luovimaan itseni hyvässä paikassa varsin nätisti ylämäkeen asti. Se ei ollut kummoinen mäki, mutta kovasta vauhdista tulin siihen 1-2 pykälää liian isolla vaihteella ja alku meni vääntämiseksi. Vääntämällä saa kyllä tehoja kohtuullisesti ulos, mutta kiihtyvyys puuttuu. Sitten rusautin väkisin vaihteita pienemmälle ja taas vauhtia hukkaan. Jäin lopulta sijalle 15. Tämä on tietenkin hyvä sijoitus, mutta silti kova pettymys, kun olin kerrankin hyvällä paikalla ja kaikki oli kunnossa. Toki 10 joukkoon en varmastikaan olisi yltänyt, mutta muutama sija olisi kelvannut.
Veli toimi hienosti ja välitti välillä viestiä ja teki suunnitellut hommansa. 


Teho
Kisan kesto oli 4h 10min, (vapaa)keskivauhti 44,1kmh. AP 214w ja NP 259w. Keskikadenssi 89. 

Tehokäyrästä (tai oikeastaan W’bal) nähdään, että kovin montaa kertaa en joutunut tosihommiin. Montan kierrosten alussa johonkin vaaralliseen iskuun jouduin vastaamaan ja sitten loppuvaiheilla sama homma.

Maksimisyke 171. Ja W’bal minimi 9 kertoo, että ihan viimeistä pisaraa en joutunut antamaan. Alle kympissä kävi kisan aikana vain kerran + loppukirissä. 15s@844w loppumäkeen. Ei omaa parasta, mutta helteinen pitkä kisa kyllä uuvutti, vaikkei maailman kovin ollutkaan. Ja toki viimeiset 2km ajettiin aika kovaa, että sai oman paikan pidettyä.




Tehojakauma vielä. Aika paljon kevyttä ajoa. Kovien tehojen osuudet suhteellisen pienet. Jos verrataan aiempiin vuosiin, niin MAX alueen kertymää on ollu 25-30min edelliset 4v. Samalla myös ftp ja vo2 alueiden kertymät suurempia ⚖️



Vielä Garminin iki-ihana harjoitusanalyysi 🔮. Mutta tärkeämpänä lämpötilat ja poljennan tasaisuus. Keskisyke varsin maltillinen lämpötila huomioiden.



Energia

Aamulla normaali määrä tresibaa. Ekstrana 10u Levemiriä aamulla. Startissa 5u Fiaspia. Startissa hyvillä sokereilla aina pelottaa pistää insuliinia reilusti, mutta ehkä ens kerralla 6u.

Suunnitelma oli tehty pidemmän matkan mukaan

Sokerit oli kisatilanteeseen ja lämpöön nähden suorastaan tosi hyvät. Watlaa kellon oma kalibraatio näytti karvan matalampia lukemia. Kisan aika ei tarvinnut pistää insuliinia ja sain syödä aika kivasti. 

Ravinnon suhteen pieni ongelma oli, että seuran huollosta saamat pullot oli kaikki urheilujuomaa ja virkistävää vettä olisin kaivannut enemmän. Samalla myös näistä saama energiamäärä jäi hieman arvoitukseksi. Vaimon antamat pullot Montan leirialueen huollosta kaikki jäi näppeihin 👌🏻


Lopuksi
Kisa oli älyttömän helppo. Tulos kohtuullinen. Joukkueena ajaminen oli kivaa. Lämpötila oli tottumattomalle suht kova. Yhden sisälenkin ajoin tätä varten, mutta se oli aivan liian vähän. (Tekstiä tulossa) Aiemmin sääennustukset ei luvanneet näin lämmintä, niin varautuminen jäi alakanttiseksi. Sokerit oli tosi hyvät. Syöminen ja juominen onnistui. Nyt suuntana Hämeenlinnan juhannuskisat ja sit GG-SM valmistautumista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi