Paljon vouhkataan netissä tehoista tietyn kulutetun energian jälkeen. Välillä puhutaan Kj lukemista ja hienostuneemmat kJ/kg lukemasta. Ei oo reilua verrata ison tempokuskin kulutusta hintelään mäkimieheen, kun tehontuottokin erilaista. Sit katsotaan mitä maksimit on väsytettynä verrattuna tuoreeseen.
Todellinen asia ja tutkimuksissakin nähty selvästi. Useita tutkimuksia, joissa esim u23 kuskit ajaa testeissä suht samoja tehoja kuin kokeneet ammattilaiset, mutta kulutuksen jälkeen kisoissa erot tulee näkyviin. Konseptia en kyseenalaista lainkaan.
Kisat ratkaistaan väsyneenä, alkukisasta repimiseen pystyy vastaamaan moni, mutta kisan edetessä heikommat joutuu luovuttaa. Parhailla on isoin käytettävä energia vielä runsaan repimisen jälkeen eli kisan lopussa. Tietenkin kuskien profiileissa on eroja. Toiset enemmän räjähtäviä, toiset sitkeämpiä ja osa taas tietyissä suorituksissa muita vahvempi. Kuitenkin samat kuskit on aina suht samoilla sijoilla pieniä yllätyksiä lukuun ottamatta. Aerobisen energiantuotannon osuus esim FTP tehoilla vaikuttaa paljon, mutta moni muukin asia henkisestä resilienssistä, energian imeytymisestä ja ajotyylistä alkaen.
Kun tiedetään kisan vaatimukset, niin suunnitellaan treenejä niin että ensin kulutetaan enemmän tai vähemmän oletettu kJ määrä ja sitten tehdään vedot.
Treeni
Hyödyttääkö tän ominaisuuden treenaaminen erikseen?
Näkisin suhteellisen tuoreena parhaassa iskussa tehdyt treenit on tärkeimpiä. Eli ihan ekana treenit kannattaa ylipäätänsä tehdä. Seuraavaksi mahdollisimman paljon pitkiä lenkkejä kehiin (ilman pitsataukoja). Sit kun pitkä lenkki sujuu hyvin, niin osa treeneistä tällaisen pidemmän lenkin lopussa. Kestävyyden parannuttua myös väsymyksen sieto paranee.
Tärkeimpänä asiana siis ylipäätänsä kehittyminen. Kaikki kulkee käsi kädessä. Kestävyys ja rasituksen sieto tulee sitä kautta yhdessä. Kun tuoreet tulokset paranee, niin väsyneetkin tulokset varmasti nousevat. Ja kun treenitunnit ja vuodet lisääntyy, niin sitkeys tulee siinä mukana.
Ongelmat
Suurin ongelma näissä kJ laskuissa on et kaikki joulet ei oo yhtä "isoja". Kisoissa rasitus tulee enemmän repivyydestä ja maksimitehoista, kuin pelkästä kulutuksesta. On eri asia ajaa minuutin-parin maksimisuoritus, jossa kulutus hyvin vähäistä kuin tunti kevyttä pk:ta. Kulutus kuitenkin jälkimmäisessä reilusti isompi. Maksimin jälkeen jalat on räjähtäneet koko loppupäivän ja tunti kevyttä taas käy hyvin lämmittelystä. Eivät siis ihan samanarvoisia.
Lisäksi energian täydennyksellä on iso ero. Eli tekeekö tehot osittain tyhjentyneillä lihasten glykogeeneilla vai saako syötyä treenin/kisan aikana tarpeeksi.
Mielipide
En usko täsmätreeneihin tässäkään asiassa. En siis suosittele sellaisenaan.
Oma näkemys on, et kisoissa tärkeämpää on kuinka monta ~W'bal <7kJ tason suoritusta sietää. Eli pystyykö niistä palautumaan kisavauhdissa ja toisaalta kuinka paljon ne sitten rajoittaa sitä seuraava maksimia.
Kovat on kovimpia ja sietävät kaikenlaista rasitusta enemmän ja ajavat silti kovempaa. Kuitenkin enemmän treenitunteja auttaa moneen. Aina tietenkin pyritään parhaaseen itseensä, mutta tämä ei ole oikotie onneen. Toiset on sitkeämpiä kuin toiset, mutta kaikessa muussakin on eroa räjähtävyydessä yms. Onko se lapsuudesta, nuoruudesta vai geeneistä johtuvia ominaisuuksia niin hankala sanoa.
Intervals.icu palvelussa pystyy helposti valitsemaan Power Curve näkymässä tehot valitun kulutuksen jälkeen.
Tässä Intervalsin näkymä. En oo siis tehny mitään testejä väsyneenä, joten luvut on mitä sattuu. Sama juttu tietenkin tuoreidenkin lukujen kanssa. Ne lukemat riippuu siitä mitä on tehnyt. |
Keskity treenaamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi