maanantai 9. syyskuuta 2024

Paikallistempo

Salaisten 10km tempo on paikallinen suosituin ja perinteikkäin aika-ajoreitti. Ei tosin valtavasti kilpapyöräilijöitä, mutta nykyään entistä enemmän triathlonisteja. Vuosia sitten ostin mini-clip-on tangon eli peesivapaisiin tri kisoihin tarkoitetun reilun 10cm mittaisen aika-ajotangon. Se auttaa hieman ja saa kohtuullisen asennon aikaiseksi. Nyt sit uuden pyörän kanssa se ei enää sovi, joten joudun uuden ongelman eteen. 

Tässä hieman sama kuin Alpe du Zwift testissä. Vuosien mittaan sama teho ja aika. En kovin aktiivisesti segmenttiä ajanut. Kun sain KOMin vuosia sitten, niin suurin mielenkiintokin lopahti. Salon mestaruuskilpailut ajettu monen vuotena paikallisen aluecupin tempon yhteydessä eri paikoissa. Joten niitä ajanut silloin tällöin, mutta eri paikoissa. tänä vuonna ei sitäkään järjestetty.

Olin kyllä suunnitellut kokeilevani ajaa kunnon aika oikealla TT pyörällä. Viime vuonna en saanut aikaiseksi. Tänä vuonna suunnittelin asiaa pitkään ja hartaasti. Odottelin sopivaa tyyntä päivää ilman ”tärkeää” treeniä, mut eihän sellaista tullut vahingossakaan. 

Lopulta kävi niin, että paikallinen triathlon ex-proffa kävi ajaa uuden pohja-ajan. Ei onneksi monella sekunnilla, mutta kuitenkin. No tätä seurasi, että lähdin välittömästi naapuriin kysymään aika-ajopyörää lainaan. Hän olikin eronnut AA-kerhosta ja myynyt sen pyörän pois.

Pohdin mitä tekisin ja päädyin kokeilemaan maantiepyörällä ilman mitään tempotikkuja sen hetkisessä säässä. Onneksi tuuli tyyntyi kivasti iltaa kohden ja sääkin oli aika lämmin.


Reitti

Paikan nimi ihan kartalla on Salainen, ei millään tavalla viittaa mihinkään piilotteluun. Reitti on suora ja teknisesti todella helppo edes-takaisin pätkä. Muutama pieni nyppylä jakaa sopivasti osiin.

 
Muutama nousu löytyy, väleissä tasaiset pätkät. Rytmittävät ja jakavat reitin osiin. 1) Helppo ja lyhyt moottoritien ylitys (pitää varoa ajamasta liian kovaa). 2) Jyrkempi ja välinousu (putkelta). 3) Pidempi ja loivempi nousu + kääntö

Ajo

Strava

Aiemmassa kuvassa mainitut mäet 2 ja 3 toimivat selvinä rajoina. Reitti jaettu niiden perusteella pätkiin. Nämä 4 erillistä suht samanlaista pätkää numeroitu tässä 1-4. Nyt ei sattunut nopeuskäyrää, kun yleensä sillä ei tee mitään, mut tempossa olisi aika olennainen. Toisaalta, jos nopeudesta ei näy lukuja, niin pelkkä käyrä ei kovin havainnollinen. 


Vauhdinjaon ajatuksena oli ajaa tasaiset pätkät kynnystä ja mäissä kiristää vähä ja varoa etenkin menomatkan motarin ylitystä. Tehomittari näytti ihan kelvollisia lukemia. En oikein saanut kääntöpaikan loivaan ylämäkeen puristettua haluamani lukuja. Mutta poikkeuksellisesti käännös meni hyvin, eikä tehnyt lainkaan tiukkaa kiihdyttää ja ylläpitää vauhtia. Loppuun vielä pystyin kiristämään pidemmän pätkän. En kirinyt putkelta loppua, kun ajattelin, et aerodynamiikka kärsisi liikaa. Ehkä ois kannattanu....

Tätähän en ajanu kisana, vaan Strava segmenttinä, eli lentävällä lähdöllä. Vauhdinjako oli varsin hyvä ja tasainen, loppuun jäi nostovaraa eli hieman negatiivinen splitti siis.

Mitä tässä voisi parantaa? 

Ehkä lähinnä pätkän 2 tehoa. Nyt 2 ja 3 on sama pätkä eri suuntiin. Pätkä 2 on nousua ja pätkä 3 laskua. Näissä siis tasateho, mutta kestossa minuutti eroa. Aikaa olisi siis varmasti säästynyt, jos ylämäkeen olisi pystynyt puristamaan noin 5w enemmän ja sama alamäestä pois. Toisaalta nyt jäi hyvin voimia kiihdytykseen käännöksessä, eikä mennyt liian punaiselle missään. Paluumatkan vastatuuli näkyy pätkien 1 ja 4 nopeuksissa. Vikan pätkän ajoin selvästi kovemmilla tehoilla ja silti hiljempaa kuin ekan pätkän. Tietenkin näissä on pieniä eroja mäkien suhteen. Viimeinen pätkä on jopa enemmän alamäkeä kuin eka, joten sekin kertoo vastatuulesta.


Historia

Strava suoritukset alla. Välistä puuttuu vuosia. En tiedä oonko ajanu, mut en löytäny ainakaan dataa.

2017     2018     2019

2021   2023     2024

Tässä nähdään suoritusten tasaisuus vuosien mittaan. Millään kerralla en ole onnistunut ajamaan pätkää 2 muita kovempaa. Ajoissa pieniä eroja, mutta enemmän tuulesta kuin tehosta / sen jaosta johtuvaa.  

Tänä vuonna varsin samoilla tehoilla kovempaa. Sää oli varsin hyvä, mutta ei edelleenkään tyyni. Ja mieluummin ajaisin alun vastatuuleen, kun on vielä intoa ajaa kovempaa. Voisko tästä päätellä et uus fillari on oikeasti aika paljon liukkaampi kuin vanha?

Kyllähän ton ajaessa huomas, että ei pysty yhtään keskittymään pään ja hartioiden asentoon, kun kädet on missä sattuu. Alussa ajoin hetken Puppy paws asennossa, mutta se oli liian epävakaa. Asfaltti on ihan hyvä, mutta pienetkin pomput hakkaa enemmän kuin hyödyttää. Tempofillarilla sais hyvän ja tukevan asennon niin auttais varmasti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi