Maantiecup on maantiepyöräilyn kuninkuussarja. Nykyään ei varsinaista nimeä. Ei puhuta mistään mahtipontisesta liigasta kuten futiksessa tai koriksessa, puhumattakaan superpesiksestä. Miks ei vois olla vaikka Fillariliiga tjms. En ole markkinamies, mutta ehkä hieman menevämpi nimi olis hyvästä. Yleensä oon suomalaisten sanojen kannalla, mutta ehkä ton sallin.
Rakenne
Tossa hahmoteltuna kuluneen kauden kisat. |
Jos tota hieman perataan, niin :
- Alkukausi yliedustettuna viidellä osakilpailulla ennen kesäkuun puoliväliä.
- Kesälajissa on 1,5kk kesätauko!
- Kisat lähes poikkeuksetta todella lyhyitä. Vain yksi yli 3h erilliskilpailu.
- Puolet ( 3/7 ) kisoista on etappiajoja.
- Sijainnit kivasti suhteellisen lähellä pääkaupunkiseutua. Porvoo on kaikista itäisin paikka!
Kauden tärkein kisa eli suomenmestaruuskilpailu ei kuulu sarjaan. Normaalisti Porin kisa ajetaan jo huhtikuun puolivälissä, jolloin suurimmassa osassa Suomea on lunta maassa tai vähintään takatalvi. Tänä vuonna se oli siirretty messujen takia. Mutta Turun kisaviikollakin oli maa vielä valkoisena. Onko siinä sit mitään järkeä?
Pisteenlaskun takia ei mahdollisuutta jättää yhtään kisaa ajamatta. Kokonaispisteissä podiumilla on joka vuosi ollut perheellisiä yli 30v ikäisiä kuskeja. Olisi ehkä anteeksiantavampaa, jos kisoja olisi vaikka 1-2 enemmän ja jonkun vois jättää huomioimatta. Sairastelut yms voi romuttaa haaveet varsin helposti.
Ps. Liiton sivuilta löysin kisojen tuloksia monen linkin takaa, mutta en kokonaispisteitä. Kari Mäkisen tulospalvelu onneksi toimittaa
Mitä tekisin
Kilpailuja olisi pitkin kesää vaikka 2/kk. Kausi voisi alkaa toukokuussa ja kestää vaikka syyskuuhun. Yksi aika-ajokin pitäisi olla. SM-kisoista yhteislähdön ehdottomasti pitäisi kuulua sarjaan, samalla nyt voisi siitä sen temponkin napata. Etappikisoja enintään 2 kappaletta. Turku ei oo kovin varsinainen etappikisa, mut molempina päivinä pitää kyl olla paikalla. Se on mulle kotikisa, mutta ehkä pelkkä korttelikin riittäis cup-kilpailuna. Lyhyissä kisoissa ei oo mitään vikaa, mut kyl maantiepyöräilyyn kuuluu noin 4 tunnin kilpailut. Tuskin kukaan Porin rataa pidempään haluais ajaa, mut jos olis normaalia huhtikuun puoliväliä myöhemmin, niin ehkä sit.
Muuta
Pisteenlaskusta en osaa sanoa mitään juuta enkä jaata. Ehkä maaliin pääsystä vois kuitenkin antaa edes yhden pisteen. Ei niillä oo mitään väliä, mut ei jäis ihan nollille… Toisaalta pisteisiin vois vaikuttaa myös osallistujamäärä. Nyt aika paljon vaihtelua kisojen tasossa ja vaatimuksissa, pistesaalis silti sama.
Mä en siis aja maantiecupia pisteiden takia. Ajan vaan mitä huvittaa, enkä taistele mistään kokonaispisteistä. Ne vaan sattuu samalla olemaan isoimmat ja suosituimmat kisat.
Gravelkisoissa on se hyvä puoli et ne on pidempiä ja raskaampia. Enemmän yksilösuorituksia, omasta kunnosta kiinni ja vähemmän taktikointia. En kuitenkaan laittais niitä maantiecupiin, sillä ne ei oo maantiepyöräilyä.
Maantiekisoja järjestetään cupin ulkopuolellakin, mutta en tiedä millä perusteella siihen valitaan kilpailut. Ei kyllä montaa kisaa oo jääny ulkopuolelle. Hyrylän ajo, Fellmannin kortteli sekä Ole Wacktströmin muistoajo ainakin puuttuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi