maanantai 28. huhtikuuta 2025

Sitä sun tätä

Yleistä ja sekalaista pohdintaa uutisiin ja omiin ajatuksiin liittyen. 

Pohdinnat

Kisoissa mutkilta ajo turvallisempaa kuin kahvoilta aerona. Tehohäviötä aika vähän, jos hakee saman asennon. Kädet jää kuitenkin mutkien taakse piiloon. Mutkista ajaessa jarrut on käytössä ja tukevuus ihan eri maailmasta. Tietenkin kahvoilta ajaessa saa hieman tukea ranteille tangosta. Hatkassa nyt ihan sama miten on, mut pääjoukossa enemmänkin. Rule28 video

Tohon liittyen UCI tankosääntö on ihan pöljä edelleen. Ketä kiinnostaa kahvojen kulma, etenkin niin tyhmään asiaan verrattuna kuin tankoon, eikä suoraan linjaan. Helpompi olis laittaa vaikka minimietäisyys kahvojen välissä 32cm ja ihan sama miten se toteutuu. Nyt joillakin erikoisen mallisia ja todella kapeita tankoja. Menevät sääntöjen sallimissa rajoissa, eikä niissä mitään väärää oo. Mutta asento on aivan kuin aika-ajotangolta (Lauri 🚀). Pyörä on varmasti hallittavissa, mutta ei ehkä samalla tavalla kuin perinteisemmästä. WT kisoissa näitä ei niin näy ja sen takia UCI ei varmaankaan ole sääntöä juuri muovannut.


Uutuudet

Tossa on mahtava idea. Pakka ja levyjarrulevy "kiinteänä" fillarissa ja kiekon vaihdossa vain keskiosa pinnoineen irtoaa. Akseli pitää homman paikoillaan kuitenkin tukevasti. Helpottais elämää etenkin kisassa kiekkoja vaihtaessa. Tuskin ikinä toteutuu, kun vaatis rungoilta hieman muutosta

Nyt on hieno. Uno-X vaihtaa ajopaitaa Liegeen. Harmi että ainoastaan yhdeksi päiväksi. Räväkkä ja värikäs, mutta ei sekava. Ja myöskin hyvä historia taustalla. Vähä kuin MvDP:n Poulidor spesiaali Ranskassa 2021. Mut tässä värit hieman tavallisemmat. 145€ paidasta on kuitenkin mun makuun vähä turhan paljon. Vaikka tää olis ”kestävämpi”, kuin yhden kauden ajoasut. 

Zwift seuraa nykyään myös ulkoajoa ja antaa XP yms niistä. En nää tästä mitään iloa itselle. Ideana hyvä, et ihmiset maksais ympäri vuoden. Täytyykin muistaa sulkea taas tilaus kesäks. Toisaalta itsekin pääsis aika samaan hintaan vuosimaksulla verrattuna kuukausimaksuun. Katotaan siirrynkö syksyllä MyWhoosiin, nyt kun sinne tuli omien treenien mahdollisuus. Melko sama mitä siellä näytöllä pyörii, kunhan treenit onnistuu. Mut Zwift on vanha tuttu ja reitit tiedossa ja helppo henkisesti.


Kisat

Kisakausi alkoi kivasti vasta huhtikuun lopulla ja Turun viikonloppua myöhästetty hieman. Ennen SM kisoja on useampi kisa ja joku hieman pidempikin. Sen jälkeen tosin harmittavan tyhjä heinäkuu. Ehkä Kymiring kisa? ISM kisa on toki heinäkuun puolella, mut ei kovin paljoa tarjontaa. Tänäkään vuonna ei taida olla Ahvenisto GP kisaa Hämeenlinnassa moottoriradalla. 

Pitäiskö kat2 olla joku sääntö, et jos vaikka kaudessa 2 podiumia, niin nosto eliteen ja ens kaudella myös? Pitäisi ehkä kat2 tasoa kohtuullisempana. Voisko tämä vähentää kat3 tarvetta ja helpottaa kisaamisen aloittamista. Vai olisko niin sanotusti ihan sama. Periaatteessa lisäsäännöt ei lisää kisaamista, mut toisaalta kuskeja on montaa eri sorttia.

Taas ennätysvähän osallistujia Turun kisoissa, eikä muissakaan ruuhkaa. Hyrylässä ois ollu kans tilaa useammallekin kuskille. Aika moni joukkue vajailla listoilla liikkeellä. Tätähän se on aina, mut joka vuos tuntuu olevan pahempana. Turun kisat moni kokee melko rajuiks, mut en sit tiedä, miten korttelia sais sen helpommaks ja yleisöystävällisemmäks. Jos sen brändäis uusiks ja poistais nimestä sanan kortteli ja olis jatkossa vaikka TS-kierroskisa 😁. Ei yhtään nousumetriä ja risteyksiäkin vain 4 ja ne kaikki suht leveitä. Simon muistoajoissa on tietty reilu mäki, mut yleensä porukka kasaantuu alamäessä. Ei tietenkään kevyt kisa sekään, mut suht lyhyt. Ja teknisesti tosi helppo.

En tiedä millainen kisa houkuttelis eniten kuskeja? Varmasti turku-Tampere linjan eteläpuolella pitäis olla. Mukavan vaihteleva reitti, 10-20km kierroksia. Itse tykkään pidemmistä kisoista, mutta ehkä joku 150km vois olla optimi. Ja tietenkin kesä-heinäkuussa, et ei joutuis räntäsateessa ajamaan.

2 kommenttia:

  1. Porvoon ajot on esimerkki kisasta, johon lähtee mielellään. Enimmäkseen suht helppoa maantieajoa, mutta lisäksi haastavampia osuuksia. Jyvät erottuu akanoista, mutta domestiquetkin saa yleensä melko paljon hauskaa ajettavaa. Maaliintuloa ei ole tehty liian vaikeaksi tai vaaralliseksi. Hiekkateitä on maksimissaan kohtuullisesti. Säät on kesällä paremmat.

    Suosittelisin muuttamaan SK muistoajon 120km kisaksi, jossa ekat 100 ajetaan pitkää kierrosta ja loppuun tukkaan ajamaan nykyistä rinkiä. Sinne tulijoista saattaisi jokunen ilmoittautua samalla kortteliin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Porvoo on aivan mahtava. Tunnelmassa pääsee lähelle TS korttelia ja reitti omaa luokkaansa. Etenkin se jonain vuonna ollu hiekkatiemäki ennen Kerkkoonmäkeä oli häijy, mut kaupunkikierrokset lopussa riittää erottelemaan kyllä.
      Jonnet ei muista, mut aiemmin Hirvensalossa ajettiin pitkää kierrosta, ei vaan taida nykyisillä ihmismäärillä onnistua millään. Nykyinen kisa on liian saman tyylinen kuin Rosendahl, mut ei kuitenkaan läheskään yhtä hyvä.

      Poista

Kommentoi