Rosendahl GP kisattiin äitienpäivänä hienossa säässä. Katsomossa oli kylmä, mutta kisaajilla lämmin. Pyynikin munkit hieman pehmoisia, mutta makkaraa ja lakujakin tarjolla. Fiilis kisaan lähdölle oli hieman kaksijakoinen. Kiva kisa, mutta parin edellisen viikon kisaamiset ja edellisen päivän pojan synttärit yms tuntuu. Kroppa siis hyvin levännyt, mutta pikkuhiljaa olisi jo kaivannut vapaata viikonloppua. etenkin, kun tietää, että seuraavatkin viikonloput muihin asioihin varattuja. Paikalle kuitenkin päästiin ja hyvissä ajoin.
![]() |
📸Sami Järvikari |
![]() |
Reitti on tuttu 3km kierros pyynikin harjulla. Garminin tehokartta kerrankin näyttää fiksulle... |
Lähtöpaikka oli nyt Pyynikin huipulta, kun palloiluhallissa oli joku nyrkkeilytapahtuma. Oikeastaan parempi, kun pysyy paremmin selvillä edellisen lähdön loppuminen. Mutta lämmittely kyllä hankalampaa. Tästä syystä otinkin trainerin taas matkaan ja sillä on niin helppo ajaa lämmöt. Kuskeille ei huipulla ole kyllä juurikaan odottelutilaa, mutta jotenkin se homma hoitui.
Kisa
![]() |
📸Antti Järvinen photography |
Kisa alkoi vauhdikkaasti. Suomen UAE eli UNC piti vauhtia yllä ja laittoi irtiottoja menemään ja vähintään 1-2 omaa kuskin jokaiseen mukaan. Muita joukkueita ei taaskaan juuri ollut. JurVo:lla oli useampi suorituskykyinen kuski ja he saivatkin Rikun irtiottoon UN kanssa ja peli oli pelattu. Mä taas ajoin yksin, enkä hae podiumpaikkaa, niin mua ei juuri kiinostanu näiden meneminen. Mutta IBD, ik-32 tai CCH ei ollut kuskeja pitämään hyvää vauhtia. Hatka meni menojaan ja pääjoukko ajeli varsin rauhallista tahtia. Mäkeen tietenkin joku aina halusi hajottaa porukkaa, mutta sopivaa pidempää vetoa ei tullut ja UN+JurVa oli aina hieman neutralisoimassa. Pari kertaa tais pientä rakoa tulla, mutta ei merkittävää.
Loppukirissä mulla kävi huono munkki. Oli hyvässä paikassa vielä ekassa töppyrässä. Tällä kertaa siihen jo iskettiin kovempaa. Tietenkin mun edessä ajavalla kuskilla meni ketju solmuun kun olin vauhti kiihdytettyä. Ei muuta kuin jarrua, kiertoa ja tilanteen pelastamista sen minkä pystyy. Siinä keula ehti karkaamaan jo kauas. Mut onneks sain kuitenkin kelvollisen sijoituksen. Tuttu ja turvallinen 14.
UN on melkein tylsä, kun niillä on varaa olla vetämättä hatkassa, kun pääjoukossa aina odottaa kuskeja. Ja toisaalta niillä on niin monta parasta kuskia, että voivat helposti kontrolloida pääjoukkoa. Ja toisaalta hyvät mahikset jopa muodostaa oma irtiotto joukkueena. Vika ei tietenkään oo niissä, nehän ajaa aivan mahtavasti, uhrautuvasti ja joukkueena. Vaan vika on ehkä enemmän siinä, et muista joukkueista ei oo vastusta, kun ei oo juurikaan joukkueita. Suomessa pyöräily ei oo erityisen suosittu harrastus joten kuskit on harvassa ja joukkueet kuitenkin tiheässä. Aikuiset miehet ajaa omalla rahalla ja omasta ilosta, niin uhrautuminen toisten eteen ei tapahdu itsestään, vaan pitäis olla jonkinlainen side joukkueessa. Ja toisaalta melko harvassa ylipäätään kisaajat, jotka kykenee pääjoukon keulalla vauhtia pitämään. Itsellä oli tämä syynä vaihtaa joukkuetta. Eli, että olisi itseä parempi kuski, jonka eteen tehdä töitä, mutta valitettavasti meidän kapteeni ollu kipeänä... Sit kun seura on muuten pieni, niin aika yksin ajamista ollut. Toivotaan et tulevina vuosina kisakuskien määrä kasvais ja vaikutusmahdollisuudet paranis...
Kisassa jotkut pommitti väkisin alamäessä kovalla vauhdilla sisämutkaan ja aiheutti vaaratilannetta ja turhaa ärsytystä. Alasuoralla paljon paremmin tilaa ohittaa, eikä toisaalta tarvii kiriä sisämutkan hidastuksen jälkeen. Ylhäällä mäen loppuosassa oli hieman töyssyjä asfaltilla ja joku tais mennä nurin niissä epähuomiossa. Pari sähköpyöräilijää lisäsi jännitystä. Toinen tuli metsästä ja ajoi tien poikki juuri pääjoukon edestä alamäessä. Toinen taas kuvaili puhelimella kaikessa rauhassa ylämäessä porukan kanssa samaan suuntaan ajaen. Muutama sähköskuutti näkyi myös. Näille järjestäjät ei mahda mitään. Autoja ei näkynyt.
Data
![]() |
Melko tasaista "hillittyä" vauhtia. Syke nous jo yli 170 lukemiin, mutta pientä puristus noissa kohdissa jäi vielä, eli edes tämän hetken maksimi |
![]() |
Tutut tehot, taas karvan kovempaa kuin aiemmin. Tässä aiempien vuosin NP lukemat: 2024:326w, 2023:327w, 2022:326w, 2021:320w, 2020:322w. Garmin ei arvosta kisaamista. |
![]() |
Kovaa tehoa tasaisen paljon, kampi suorana vielä enemmän. Alamutkassa joka kierroksella yli 700w, mutta yli 1000w kirejä ei tarvittu tänä vuonna. |
Energia
Sokerit oli kisassa kelvolliset. Ennen starttia sokerit tipahti yllättävän alas, mutta just ennen lähtöä söin puuropommin ja muutaman karkin. Startissa 5u lyhytvaikutteista insuliinia. Ei pitkävaikutteista ekstraa. Kisan aikana vetäsin ehkä 50ghh geeliä.
Juomaa oli vain 2*550ml ja kaikki meni. Reilua tuntia ennen starttia join noin 400ml ruokasoodalitkua. Nyt kyllä huomas, et ilmeisesti haihdutan hikeä hyvin tehokkaasti, kun saan reilun puolentoista tunnin aikana jo nestehukan aikaseks. Lopussa alkoi reisissa tuntumaan krampin alkua. Ja kisan jälkeen join 1,5l maitoa+limua+kahvia eikä tullu pissahätä ennen kotia. Ehkä jatkossa alan juomaan niin paljon, että kisan aikana tulee ongelmia ja sit vasta vähennän.
Edellisenä iltana ekstramuroannos. Aamulla kans muroja ylimääräisenä ja puuroa muuten. Lounas jäi välistä.
Tämän jälkeen sit äitienpäivän juhla-aterialle ABC:lle. Urjalan makeistukkuun ei viitsitty pysähtyä, kun kello alkoi olla jo sen verran paljon.
![]() |
ABC:n juhla-ateria. S-kortilla vielä alennus. |
Lopuksi
Maantiecupista on nyt puolet ajettu, eikä vielä edes toukokuun puoliväli. Hyvä jos lumet sulaneet Tampereen pohjoispuolelta. Ensimmäiset 4 kisaa ajetaan alle 3 viikossa.
Nyt on hetki treenitaukoa ja muutaman viikon jälkeen kisakausi jatkuu Porvoossa. Harmittavan monta vuotta mennyt ilman sinne osallistumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi