Pukeutumisessa tärkeintä huomioida yksilöllisyys. Toiset vain kokee palelua vaikka mikä olisi. Lämmön tuotto itsessään riippuu pitkälti tehoista. Eli vaikka ajaisi matalalla sykkeellä rauhassa (mutta vähäistä kovemmilla tehoilla), niin kroppa tuottaa lämpöä kolme kertaa tehomittarin lukeman verran. Hikoilu ei lisäänny tehojen noustessa, vaan lämpöä kertyy enemmän vaatteiden muodostamaan kuoreen ja tulee kuuma. Viima jäähdyttää avoimilla paikoilla ja vaatteiden suoja siltä on ratkaisevaa. Myöskin, jos ehtii tulla hiki, niin sitten on myöhäistä. Jos paita, hanskat tai kengät hikoontuu pahasti, niin kylmä alkaa hiipimään. Hiki poistaa ilmaeristeen ja johtaa kylmää eli alkaa paleltamaan jossain välissä. En suosittele vetoja ulkona kylmässä juuri lämmöntuoton ja hikoilun vuoksi. Tasatehoista pk1 tai pk2 ajelua, jolloin pukeutuminen on helpompaa.
Lumi tekee omat ongelmansa reittivalinnoissa. Pienet hiekkatiet on suht kivoja. Asvalttitiet käy ikävän kapeiksi, ahtaiksi ja urallisiksi helposti. Pyörätiet on myös ajettavia. Hiekkateissäkin on tarkkaa, että olisi riittävän tampattu. Yksittäisen auton jälkeen ura on usein liian upottava.
Toisessa pullotelineessä mulla on työkalupullo, jossa siripiri, luottokortti ja ohuet välihanskat tms.
Toisessa telineessä on termospullo. Prismasta ostin Stanleyn pullotelineeseen hyvin menevän 3dl napilla toimivan pullon. Pitää juoman kuumana pitkään ja sulana koko päivän.
Tangosta roikkuu yleensä mun nössöpussi, jossa jotain vaihtovaatetta.
Kypärän päällishuppu on osoittautunu älyttömän hyväksi. Työmatkalla tosi näkyvä ja lämmittää. Lenkeillä liiankin kuuma plussakeleillä. Pakkassäässä laitan sen jopa kypärän alle (jotta kypärävalo toimii...). Ennen vannoin syyslippiksen nimeen, mutta kypärän sadesuoja on kyllä vielä kätevämpi, kun suojaa paremmin vedeltä ja tuulelta. Ja siis on kirkas. Muuten ostin vasta Motonetistä hyvän kypärämyssyn. Se on ohut ja pitää tuulta. Buffeja käytän myös tarpeen mukaan ja ohutta pitkää pipoa, joka yltää hyvin korville ja niskaan.
Ajolaseina käytän fotokromaattisia Kiinalaseja. Maksoi 15€ ja muutaman vuoden jo toiminu. Maastossa ja pimeämällä kirkkaat linssit on ehdottomat ja näissä riittää valovoima.
Housuina muutamat eri bibsit. Henkselit on ehdottomat ja tiukat pyöräilyhousut tietenkin malliltaan. Nykyään ei enää myydä pitkiä bibsejä ilman säämiskää, mutta joistain olen vain ratkonut säämiskän pois. Lyhyet ajohousut kannattaa ehdottomasti pitää alla, niin peseminen helpottuu, saa lisälämpöä nivusille ja alusasun kerroksia voi lisätä väliin tarvittaessa.
Takkeja on muutama, etenkin työmatkalla tykkään, että takin alle riittää yksi alusasun kerrasto. Tämä helpottaa ja nopeuttaa pukeutumista. Hanskoissa olen huomannut, että työmatkalle yhtä kertaluokkaa paksummat, kuin lenkille.
Kun pakkasta yli 10, niin alan käyttää bar mittsejä. Tilasin Kiinasta kokeeksi kympillä ja tankorukkaset on osoittautuneet aivan mahtaviksi. Näiden alle riittää hieman ohuemmatkin hanskat.
Nollakeliin asti syyskengät on hyvät. Pakkasessa ja etenkin lumessa talvikengät SPD klosseilla on ehdoton valinta. Varsin samanlaiset kengät, molemmat NorthWave, paksuus vain eroaa. Tuplapohjallisia käytän välillä. Ja sähkösukat kun pakkasta yli 5 astetta. Kovassa pakkasessa laitan myös ikivanhat Bilteman neopreeniset kengänsuojat talvikenkien päälle.
Ja tietenkin nastat edessä ja takana. Takana ei aivan välttämätöntä, mutta valitsen mukavuuden ja varmuuden nopeuden kustannuksella. Contintal Contact Spike 240 on mahtava rengas. Halpa ja toimiva. Toisena nastarenkaana on 45nrth gravdal. Sen erona on hieman kapeampi profiili ja reilusti karkeampi kuvio. Muita muutoksia fillariin ei ole talveksi. Kannatan ketjujen vahausta, mutta työmatkakäytössä se ei ole hyvä. Tehdasrasvoilla ja halvalla wetlubella mennään. Ei ole hyvä, mutta jatkuvassa suolavesiuitossa toimii. Valoina mulla on halpikset. Tangossa prisman visto1600, joka paperilla erinomainen, mutta pakkasessa välillä hyytyy. Kypärässä taas prisman 450lm lamppu vaihtoakuilla. Yhdistelmänä nää riittää syyspimeälläkin hiekkateillä. Maastossa sais olla parempi. Uusi tankolamppu kyllä harkinnassa ton pakkasessa tulleen pätkimisen vuoksi. Kriteerinä lähinnä 10 000mAh akku, jotka harvassa. Mielellään akku erillisenä. Työmatkalla integroitu akku on tosi hyvä, mutta painava lamppu keikkumassa maastossa muovikiinnikkeessä ei ole kovin kiva.
+5 - 0 ℃
Kiinana halpistakki. Alunperin vaimolle ostettu perus thermotakki. Tuulta pitävällä aluspaidalla oikein hyvä. Sopivan hengittävä. Normaalit juomapullot. Syyshanskat. Syyslippis. Tuulta pitävä kauluri.
0 - -5 ℃
Uusin takeista on kolmen vuoden takaa oleva Goren alpha-ShakeDry. Se on periaatteessa tosi hyvä, etenkin työmatkalla. Mutta alpha eristekerros tekee siitä hieman kuuman lenkkikäyttöön. Kaatosade pakkaskelissä olisi sopiva. Pienessä pakkasessa kuitenkin hyvä ja pitää tuulta erinomaisesti. Sormikasmalliset toppahanskat. ohut pipo + kypärähuppu.
-5 - -10 ℃
Vanha Löfflerin softshell takki. Se on aivan liian kuuma lämpimämmässä. Etumuksessa hyvä windstopper ja hartioista selkään fleeceä. Tein fiksauksen jo 17v sitten ompelemalla vettä/tuulta pitävää takkikangasta kaistaleen hartioihin. Silloin hiki ei pääse jäätymään viimassa. Paksummat lobster hanskat ja sähkösukat tuomassa lisälämpöä jalkoihin. Nekin tilasin kiinasta reiluun 30€ hintaan ja toimivat kelvollisesti.
Termospullo helpottaa arkea, vaikkei olekaan valtavan iso. Olen tottunut pärjäämään 3-4h tolla. |
Tankorukkaset on rumat, mut toimii. |
Tossa vielä käytännönkuva muutaman vuoden takaa |
Lopuksi
En pidä mitään kirjaa säästä ja pukeutumisesta. Kun ei osta usein uusia vaatteita, niin pääsee helpolla, kun tietää suunnilleen mikä toimii missäkin.
Ulkona voi ajaa säässä kuin säässä, mut aina se ei oo kivaa. Sen takia ajan huonoimmat säät ja osittain pidemmät lenkit sisällä. Työmatkalla tulee kuitenkin tosi paljon ulkoilua. Tasainen teho helpottaa pukeutumista ja ekan vartin saa olla aikamoisen kylmä lenkille lähtiessä. Jos alussa ei oo kylmä, niin sit tulee tosi kuuma. Sen verran vaihtovaatetta mukaan, että pahimmista selviää. Mulla siis alushanskat ja toisinaan verkkopaita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi