torstai 1. joulukuuta 2022

Junnutuumat

Olen ollut aina ja olen edelleen junnujen tuumarajoituksia vastaan. En vaan ymmärrä mitä hyötyä niistä on.

Junnutuumilla viitataan välitysrajoituksiin. Eli ”isoimpien vaihteiden” kieltoon. 
Ensin perusteet mistä puhutaan:

Tässä netistä taulukko millä eri yhdistelmillä kyseisiä välityksiä voi saada.


Ja tässä taas vauhti/kadenssi kyseisellä välityksellä

Näitä voi vielä hienosäätää renkaan koolla, siis ulkohalkaisijalla, joka suurenee rengasta suurentaessa.. 


Pakkoja:
Shimano / Sram
Shimano microspline
SRAM XDR
Campagnolo
Campagnolo N3W 


Keskiöakselit:
SRAM GXP 
SRAM DUB 
Shimano Hollowtech II
BB30/PF30/TF30
Campagnolo Ultra-Torque

Ratasjaot:
110 mm BCD | 4-arm
110 mm BCD | 5-arm
Direct mount
Varmasti paljon muitakin vähän vanhempia

Näistä siten kun lähdetään rakentamaan yhdistelmiä ja vaihtelemaan niitä, niin hieman saa varautua pähkäilemään.

Muuten perusteita:

  • Pyöräily on kallis ja tekninen laji jo muutenkin. Kaikki rajoitukset tekevät siitä entistä vaikeampaa.
  • Keskimäärin vanhemmat ei ymmärrä välityksistä, puhumattakaan niiden rajoituksista kuitenkaan. Yllättävän hankala löytää sopivia ratasyhdistelmiä eri valmistajien ja standardien joukosta. Kammet ja takapakat on myös yllättävän kalliita ja etenkin fillari/osasarja/keskiöyhdistelmään sopivat kammet voi olla hankala löytää. Etenkin kun kampien pituus pitäisi olla reilusti aikuisten versiota lyhyempiä.
  • Fillarit on junnuilla usein väärän kokoisia ja etenkin satula liian matalalla jatkuvan kasvun vuoksi. 
  • Isoimpia välityksiä tarvitaan vain kovavauhtisissa alamäissä, joissa tehot on matalat kuitenkin. Sen sijaan 95% kisasta voidaan vääntää nykyisilläkin välityksillä aivan liian hitaalla kadenssilla. Kovimmat tehot eli väännöt yleensä tulee muutenkin hitaammassa vauhdissa eli jyrkissä ylämäissä ja risteyksissä yms.
  • Loppukirit on jopa hieman koomisia nuorilla, kun niissä huipuilla välitykset loppuu hieman kesken, mutta tämä koskee vain aivan (maailman)parhaita tasamaakisojen lopussa. Ei suurinta osaa kuskeista.
  • Junnujen valmennukseen ja alueleiritykseen onkin nyt ilahduttavasti panostettu ja sitä kautta kehitystä saadaan nykyisille kuskeille. 
  • Vaikka Ranskassa välitysrajoitukset jatkuisivatkin, niin se ei tarkoita että Ranskalaiset on sen takia parempia. Siellä voi olla moninkertainen harrastajapohja, ympärivuotinen ajokeli ja tiheämpi valmennusmahdollisuus. Ja onhan molemmissa maissa ollut tähän asti välitysrajoitukset, niin tuskin Ranskalaiset siitä entisestään sillä paranevat.
  • Tietenkin välitysrajoitusten poisto myös helpottaa kisajärjestäjiä ja junnuja kisoissa, kun poistaa yhden vaiheen ennen starttia.
  • Kuinka monella pyöräilijää oikeasti on nivelvaivoja, jotka johtuisivat kadenssista. Kaatumisesta tulevat vammat ovat ne todellinen ongelma ja toki väärän kokoisella fillarilla ajamisesta tulevat.
  • Kadenssia voi treenata vapaa-ajalla ohjatusti ja järkevästi, kisoissa sitten keskittyä kisaamiseen. 
  • Jossain selityksenä ollut, että tasaa hieman kehityseroja. Tuskin. Edelleen ne välitykset loppuu vain nopeavauhtisilla pätkillä, missä peesikin suurinta. Ylämäkeen ja risteyksiin ne heikommat tiputetaan ja niissä välitysrajoitus ei poista kehityseroja.

PS.

Jos pyöräily haluttaisiin tehdä lapsiystävälliseksi, mutta aikuisille hankalaksi, niin pakollinen bikefit 2kk välein ja uusi fillari 6kk välein olisi paljon fysiologisempaa. Muuten kannatan, että välitysrajoitukset poistetaan, kuten kansainvälinen lajiliitto suosittelee. Perinteet on kivoja, mut kiusaaminen ei. Hyvä pyöritys eli korkean kadenssin häviötön ylläpitäminen on erinomaisen tärkeä taito ja sitä kannattaa treenata monella tavalla. Mutta en usko, että tähän asti Suomalaiset junnut on tippunu Euroopassa pääjoukosta kadenssin takia, enemmän kaikista muista syistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi