sunnuntai 30. heinäkuuta 2023

NGS-JKL GG-SM #13

Taas sama sijoitus, mut eri selitys 🤷🏻‍♂️. Edelleen tuloslistalla komeilee #13. Tulosta hieman kaunistelee, että nyt eri ikäluokat eroteltu tuloksissa. Reitti oli profiililtaan hieno, mutta merkkaus ala-arvoista kisaamista ajatellen. 

Tulos

Strava

Ennen

Kisa ei ollut mulla mikään tärkeä tavoite. Eka gravelkisa ikinä ja kiva päästä kokeilee uutta lajia. Nyt lomailua alla. Pihalla kasvihuoneen rakentelua ja muurausta. Ruotsin risteilyä ja matkustusta Jyväskylään. Fillarikilsat tosi vähissä, muu rasitus koholla. Syöminen kaikkea muuta kuin kotiruokaa. Otettiin huone Scandic Laajavuoresta ja se olikin napakymppi. Lapsille kaikkea pomppulinnaa, pallomerta ja tärkeimpänä kylpylä. Perhe jäikin pulikoimaan, kun itse menin mutakylpyyn.

Kotona katsoin to iltana sääennustusta ja otin kamat sen mukaan. Silloin lupasi sadetta, mutta yli 15c lämmintä. Seuraavana päivänä Hämeenlinnassa veljen luona ennustus olikin jo muuttunut aivan kylmäksi myrskyksi. Ostettiin sit Prismasta linimenttiä yms.

Hotellin aamupala aukes vasta 7:30, joten tuli hieman kiire syödä aamupala ja ehtiä kisaan fiksusti. Hieman kiirettä pukiessa. Veljen vanhat velotozet repes, joten ajoin ilman. Ass-saverin unohdin autoon. Näistä kumpikaan ei haitannut kyllä lainkaan. 

Kävin ajaa illalla kevyttä availua 40min vesisateessa. Vaihdoin lenkin jälkeen toiset vahatut ketjut, että kisaan pääsee sit tuoreilla vahoilla. 

Kisaa lyhennettiin 30km edellisenä iltana. Kisaajille ei ehkä niin merkittävä, mutta harrastajille ehdottoman hyvä päätös. Tiet olivat todella hitaat ja raskaat, joten reitti olisi käynyt varmasti liian raskaaksi. Lisäksi teissä oli melkoisia syöpymiä ja lammikoita. Etenkin kun ottaa huomioon ennustuksen, niin järkevä päätös. Kisasta tuli silti varmasti ajallisesti pidempi, kuin alkuperäisestä reitistä kuivalla kelillä.

Kisa


📸 Jari Birling


Startti oli ysiltä ja sitä edeltävää järjestäytymistä lämpötila yms huomioiden hieman turhan pitkään, etenkin kun erilliset karsinat oli eri luokille. Neutraalistartti oli hyvin hidasta matelua pyörätiellä. Ylämäessä vauhtikin kasvoi ja pyöräilijät jäi jopa jälkeen prätkästä. Olin oikein hyvällä paikalla ekana prätkän perässä, kunnes se ajoi harhaan ja jouduin porukan perälle...

Vapaa vauhti alkoi aivan kummallisessa paikassa. Heti vapaan vauhdin jälkeen tuli alikulkua, karkeaa soraa, sitten mellakka-aitoja keskellä pyörätietä. Porukka meni näissä katki paljon ennen mäen huippua ja jäin tietenkin pari fillaria liian taakse. Olin aivan maani myynyt, kun kärki karkasi. Ajattelin, että tästä tulee lenkkeilypäivä. Onneksi muutama kova kuski oli myös jäänyt kärkiporukasta sähläyksessä. Peräporukalla jatkettiin sit mäen päältä. Heti ekoissa risteyksissä tuli pummi, joten taaempaa tuli lisää kuskeja porukkaan. 

Hyvää tahtia ajettiin, porukka kuitenkin pysyi kasassa. Muutamassa jyrkemmässä mäessä joku jalkautui ja sitten perältä taas tippui väkeä kun vauhti tyssäsi. Suurimpana oli paha pehmeähiekkainen täysin syöpynyt alamäki, jossa kaatuiltiin mun takana ja porukkaa katkesi lisää. 30cm kanjonia ja sortumaa oli siis tarjolla yli puolet tiestä.

Tasaisen kovaa ajettiin koko ajan, ei lepoa missään. Muutama keulaporukasta tippunut kuski liittyi teknisten tai fyysisten murheiden vuoksi mukaan porukkaan. Vellu ja Pasi teki ison osan hommista innokkaasti. Muutkin toki kävivät varsin siististi vetotöissä. Alamäet oli lähes raskaimpia, kun välejä tuli ja joutui ajamaan tosissaan. Savitiet oli mössöä jolloin peesissä ei päässyt helpolla.


📸 Jari Birling


Reilun 90km kohdalla alkoi isommalle vaihteelle vaihtaminen takeltelemaan. Lopulta oli vain muutama pienin vaihde käytössä ja tipuin alamäkeen sitkuttamisesta huolimatta. Jesper jäi seuraksi ajelemaan. Tuhlasin urheilujuomaa sekä vaihtajaan, että kahvaan, hieman potkin, vaihtamista auttamaan. Silti enintään puolet pakasta oli käytössä. Lopulta sain vaihtajat toimimaan kädellä vipua toiseen suuntaan auttamalla ja pystyin lisäämään vauhtia ja tehoja myös tasaisella.

Ajelin sit omaa tahtia vikat parisen tuntia. Todella kummallisia reittiongelmia oli yksinkin ajaessa. Isot hiekkatiet on helppoja navigoida garminin pienestä ruudusta, mutta pienemmät samansuuntaiset valinnat on mahdottomia etenkin, kun vettä mittarissa ja linsseissä. Yksi olematon peltotieristeys takapihalle ilman mitään kylttejä meinasi mennä ohi. Muutama muukin merkkaamaton hankala polkuristeys vaati pohtimista. Kaikista pahin oli pyörätiehelvetti, jossa ei ollut mitään merkkejä myöskään. Liikenteenohjaajia oli kyllä muutamassa kohdassa. Onneksi ajoin yksin ja pystyin hidastamaan vauhtiani risteyksissä. Silti kerran pari meni hieman huti. Yksittäinen mielenkiintoinen nuoli oli ekaan kahdesta peräkkäisestä risteyksestä, mutta ei toiseen.


Data


Ympyröitynä kadenssihassuttelu, kun vaihtaja (kahva) ei toiminut.


Alkuun porukassa 3h @ AP274w / NP310w. Hyvin näkee W'bal käyrästä, ettei päässyt palautumaan missään kohdassa.

Stravassa vertailtuna mulla oli jopa kovemmat tehot kuin Vellulla, joka teki tosi paljon vetotöitä. Onko vika polkimissa vai fillarissa? En kyl päässy missään kohtaa helpolla, et voi olla vikaa "fillarissakin". Tosi pienestä kiinni rullauserot ja toisaalta mun työmatkapyörä ei oo gravelpyörien aatelia.

Sit 2h @ AP227 / NP267w

Muillakin tippui kärkiporukassa loppupätkälle tehot 20-30w alun 3h jälkeen. Mä en edes ajanu missään nimessä täysiä ja alamäet polkematta ja tippumisen jälkeen 20km muutenkin rauhallisemmin, kun yritin elvyttää vaihtajaa. Olin kyllä väsynyt, et en tiedä oisinko pysyny porukoissa, mut en keksi miks en ois pysyny…

Keskitehojen puolesta 2h10min eteenpäin pelkkää PR tehoa. Ihan ymmärrettävää, kun ei maksimaalisia pitkiä lenkkejä tuu ajettua. Ja maantiellä porukassa aina pääsee helpommalla.



Ekana ympyröity hidas keskinopeus. Sitten mulla jostain syystä gravelissä toistuva pieni jalkojen epätasapaino (toki garminin tiedoissa pienempi epätasapaino). Maantiellä tätä ei ole, mutta hiekalla usein. Kolmantena kiva määrä 21s@431w intervalleja. Viimeisenä huomiona älytön kertymä Vo2 ja MAX alueen tehoja.



Reittikartta ja ehkä todellinen noin 2600 nousumetriä sisältävä nousukäyrä. Mulla alempi 460m käyrä. Ilmeisesti Garminin barometri ei tykänny painevesihauteesta.


📸 Suomen Pyöräily


Energia

Sokerit oli yöllä hyvät. Aamulla Tresiban lisäksi vielä 6u Levemir. Startissa en syönyt mitään ekstraa, kun sokerit oli hyvät ja aamupalasta oli vain 90min. Vaikka aamupala oli lähellä starttia, niin koitin silti syödä kohtuullisen paljon

Aamukattaus. Hieman puuroa, hieman jugurttia ja mysliä sekä sämpylä ja kahvi.




Startissa pistin noin 3u fiaspia. En uskaltanut pistää ihan normaalia määrää, kun vieras konsepti.


Eihän maastossa mitään lisäinsuliinia pistellä, niin syöminen jäi hieman vajaaksi ja vasta reilun tunnin kohdalla aloin syömään. Päätin etten välitä sokereista, mutta nehän pysyi sit hyvänä. Kisa olikin pidempi kuin suunniteltu ja geelit meinasi käydä vähiin. Etenkin, jos olisin alusta lähtien syönyt, niin ois saattanu loppua kesken. Ja lisäksi vielä tuhlasin urheilujuomaa vaihtajiin.

Energiaa otin 8 geeliä (unohdin geelipommin kottin jääkaappiin) ja 2 jäi varalle. Urheilujuomaa ehkä 75g. Ja yksi Maxim patukka Eli 310gHh/5,5h = 56 gHh/h eli siis aivan liian vähän, mutta lähinnä alun vuoksi. Toisaalta varsin runsas aamupala vielä sulatettavana.

Maalissa



Lopuksi


Kaivelin automatkan hiekkaa silmistä. Polkimien laakerit ja jarrupalat vaati uusimista.


Järjestäjä ei mahda mitään säälle ja sehän lopulta parempi kuin pahimmat ennustukset. Tapahtuma varmaan harrastajille kiva reissu. Kisaajia kohtaan kuitenkin ala-arvoinen suoritus. Reittimerkintöjä olisi vain pakko olla, etenkin pyöräteillä. Vapaan vauhdin alku ei sopinut kisaamiseen lainkaan, 1km pidemmälle jos olisi jatkettu niin aivan eri asia. Maaliintulokin oli sillan lopussa alamäkeen. Lisäksi sitä edeltänyt ”väärä” risteys oli lippusiimalla suljettu vasta koukkauksen puolivälistä. Muuten reitti oli erittäin hieno ja mäkinen. Ruoka maalialueella oli hyvää ja kätevää. Suihkumahdollisuus aika heikko suoritus myöskin. Kisassa monta sataa kisaajaa ja miehillä olematon pukuhuone, kokonaiset 3 suihkua ja yksi WC 👯‍♂️

Gravelkisaaminen sinällään kiinnostaa, mutta NGS tapahtumiin en ole menossa. 150€ en saanut vastinetta. Ehkä 300€:lla saisi jo reittimerkinnät ja useamman vessan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi