perjantai 22. joulukuuta 2023

Hiilikuituaskartelut

Ostin vuosi sitten Motonetistä Paklan hiilikuitumattoa ja epoksia. Halusin kokeilla pientä paikkausta vanhan rungon keskiön viereistä ketjunraapaisua siistimään. Siitä ei tullut priima, mutta kohtuullinen. Välineet jäi hyllyyn pitkäksi ajaksi, kun ei tullut sopivaa projektia. 

Tässä tosiaan lähinnä kosmeettinen haitta, mutta halusin askarrella. Hioin pohjan suht tasaiseksi. Sit epoksia ja kuitumattoa päälle. Teippasin tiukkaan ja annoin olla. Muutama pikkuvirhe tuli. Eli pienet palat ois pitäny tietenkin laittaa pinnalle, eikä pohjalle (tyhjiä aukkoja jäi vähän), lisäksi lämpötila tallissa ei ollut tarpeeksi kuuma, mutta kovettui tarpeeksi. Lopputulos kuitenkin siisti ja toimiva.

Runkosuoja

Uuden fillarin myötä halusin tehdä keskiön taakse pienen suojan, jonka voisi kiinnittää vaikka kuumaliimalla. Sain sen tehtyä kivasti ja tuli mittojen mukaan varsin sopiva. Se tein puupalaa vasten teipillä painamalla. Ongelmana hieman liian jämptisti leikatut palat ja hiilikuitumaton liukuminen kun niitä oli monta päällekkäin ja koitti teipin laittaa kireälle.




Toi menee kuumaliimalla kiinni fillariin. En oo vielä laittanu, kun odottelen toista kampioperaatiota, jolloin samalla saan helposti laitettua..

Mittariteline

Nykyisissä stemmi-tangoissa ei ole mitään pyöreää kohtaa, josta geneerinen teline voisi puristaa. Ja muotoilu on sen verran vaihtelevaa, ettei suorat telineetkään osu ruuveista kohdilleen. Mun EXS tangossa molemmat ruuvit on pienessä kulmassa ja eri suuntiin. Lisäksi mittarin näytön kulma riippuu stemmin kulmasta ja hieman kuskin asennostakin.

Tämän jälkeen kun uusi tanko tuli, niin päätin tehdä paremman mittaritelineen. Tangon mukana tuli kyllä, mutta se oli hieman liian pitkä eli mittari tuli kauas tangon eteen. Lisäksi mittari ei ollut aivan vaaka-tasossa. Kaiken muun lisäksi teline oli painava. Uuten ja parempaan tarvittiin pari yritystä. Ensimmäisestä tuli hieman liian kapea ja toisaalta kulmat eivät olleet kohdillaan. Seuraavan tein leveämmäksi ja hiilikuidun palat reilusti yli muotin. Kaventaminen onnistuu aina. Ruuvien reiät tein valmiiksi laittamalla muotin läpi putket, joihin pujotin hiilikuitumaton. Näin kuituun ei tule katokoksia. Nyt en tehnyt puristamalla, vaan RUSTA:n vakuumipussin avulla. Vakuumilla kuitumatot pysyy paikoillaan, siistimpää ja tasaisempi lopputulos. En jaksanut ostaa mitään imupapreita tms, vaan jätin ihan paljaana pussiin. Huomionarvoista on, että autotallin lämpötila ei ollut riittävä, vaan sisätilan 20c on tarpeen. 

Kuitukerroksia taisin laittaa 8 ja siinä jo aika paljon ekstraa. Lisäksi jätin pienet käyristykset reunoille. Lopuksi sahasin ja hioin ylimääräiset reunat pois. Vieläkin jäi suhteellisen paljon ekstraa, mutta eipä niistä juuri haittaa ole. Reiät osuivat lähes millilleen paikoilleen. Pinnalta sai hioa epoksia suhteellisen hyvän kerroksen. 




Tässä vielä perä on viimeistelemättä eikä kunnolla kiristetty. Mutta istuvuus on aikalailla mainio nyt. 



Sivuprofiilista mittari on nyt tangon lähellä, tangon tasalla ja vaakasuorassa.



Nyt mittari on myös lähellä tankoa. toki vieläkin voisi tuoda ehkä 5mm lähemmäs, mutta nakkisormienkin täytyy mahtua painamaan näppäimiä.

Vielä täytyy hieman kavennella telinettä ja lakata pinta. Spray-lakka on jo ostettuna. Eipä kiirettä, kun Zwiftissä ei tarvii.

Vaiheet


1) Tein muotin puusta, helpoin ja luonnollisin tapa mulle. Ei oo 3D tulostinta, niin siinä saan helpoiten oikean muodon aikaiseksi.

Ensimmäinen muotti tulossa. Lyhensin telinettä, sillä alkuperäiseen mahtuisi kokoluokkaa isompikin mittari. Toisen version lyhensin entisestään.

2) Tein reiät oikeisiin kohtiin ja pujotin muoviputket kuitumaton "reitystä" varten.

Muotti valmiina reikien/putkien kanssa.
Toinen ja parempi versio muotista. Hieman selvemmät muodot ja leveämpi profiili, jota sitten voi lopuksi kaventaa. Samat reikien paikat tähänkin vielä tuli.

3) Päällystin muotin teipillä poistoa helpottamaan.

4) Tein leivinpaperista muotit, jotka laitoin kontaktimuovilla kuitumatolle. Teippi auttaa kuitumaton leikkaamisessa, mutta leikkaus tehtävä leivinpaperin päältä, että teippi ei tartu kuitumattoon liikaa ja revi sitä.

Ensimmäiset kuitumuotit. Toiseen versioon tosiaan reilusti isommat muodottomammat palat, joiden asettelun kanssa ei niin tarkkaa.

5) Valelin palat yksitellen epoksilla ja asettelin muottiin. Hieman puristelua, että saa tyhjät pois.

Tässä näkyy reilusti isommat kuitumaton muotit, jolloin asettelu nopeampaa ja helpompaa.


6) Vakuumipussiin ja imurilla tyhjennys.

Ehkä ois kannattanu laittaa kauemmas imukohdasta muotti, niin ois saanut pussin aseteltua päälle paremmin, ilman ryppyjä siis


7) Jätetään vuorokaudeksi kuivamaan. (lämpöseen)

8) Irrotus muotista ja sit siistimistä.

Yllättävän hankala saada irti, kun oli reunoiltakin muotin ympärillä. Lisäksi muotin teippaus ei ollut ihan priimaa myöskään. Mut lähti irti eikä tarvinnu hajottaa muottia.


Tästä sit teippien ja epoksin hiomista.


9) Valmis

Garmin kiinnikkeitä oon tilannu kiinasta useita. Toi melko jyhky, mut ei ainakaan petä.


Taidan kyllä vielä ostaa dremelin (vanha halpis jo antautunut) ja muovata pienemmäksi + sievemmäksi ennen lakkausta. Laatikosta vois myös kaivella sirompaa garmin-kiinnikettä.


Mitä seuraavaksi?

Ei varsinaisesti mitään suunnitelmia toistaiseksi. Satulalaukun korvikkeeksi välillä haaveilin laatikkoa keskiön päälle juomapullotelineiden väliin. Mutta siinä tulisi ongelmaksi kotelon irrottaminen kisoihin. Joku etulokasuojaviritelmä työmatkapyörään olisi myös mahdollinen, mutta ei erityisen välttämätön sekään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi