Töissä kerron monille palelusta kärsiville, että ikä tekee tehtävänsä. Monilla 60v miehillä on kalsarit aina jalassa ja 80v ikäisillä jo usein kahdet... Ja mummoilla hoitokodeissa sisälämpötila 25c ja ilmanvaihto nollassa, ettei tule vetoa. Lapsilla ei nilkat välttämättä palele, eikä niitä esittelemällä suurta vahinkoakaan saa aikaiseksi. Ei mitään järkeä tietenkään.
Ihan älyttömän iso ero lenkeillä ajaako työmatkaa noin 175w/102bpm tehoilla vai lenkkiä 210w/120bpm tehoilla. Työmatkoilla tulee etenkin sormille kylmä vaikka olisi kuinka paljon vaatetta, mutta lenkillä taas tulee välittömästi hiki.
Jokainen talvi on uutta opettelua ja muistelua. Jotkut insinöörihenkiset täyttää excel taulukkoa, mutta en jaksa ja liikaa muuttujia.
On aivan eri asia ajaa tunti verrattuna kolmeen tai neljään tuntiin. Sisältä lähtiessä vaatteissa yms on vielä lämpöä tallessa. Kylmyys hiipii pikkuhiljaa. Etenkin, jos tulee hiki alussa, niin loppu on kärvistelyä. Sormet ja selkä on pahimmat hikoilemaan mulla.
Wattimittarin näyttämä teho on vain ~neljännes kokonaistehosta. Eli 150w ajaessa kroppa lämpenee 450w energialla ja 250w tehoilla ajaessa taas lämmitystä on taas 750w. Tämä kannattaa ja täytyy ottaa huomioon pukeutuessa. Syke vaikuttaa tietenkin jonkin verran, mutta sydän ei juurikaan tuota lämpöä, vaan lihakset.
Absoluuttinen kylmyys on myöskin pahasta. Kun mennään alle -15c, niin mittari hyytyy, ellei oo taskussa. Päällä on monta kerrosta vaatteita ja ajaminen kankeampaa. Tunti sujuu ~kivasti, mut 2h alkais vaatia jo pinnistelyä.
Vanhoja asiaan liittyviä tekstejä
Lämmön tuotto 10/2021
Talvipyöräily 12/2022
Omat suosikit
Bar mittsit eli tankorukkaset on tosi hyvät alle -10 pakkasilla. Käsille toinen hyvä on alushanskat. Ne on todella kätevät pitää mukana, saa vähän säätövaraa käsille. Sormien hikoiltua on jo myöhäistä. Hanskoja mulla on lobsteria, toppasormikasta ja montaa ohuempaa vaihtoehtoa. Alushanskoina on motonetin puuvilla-alushanskoja (halpa mut suht huono), XXL metsästysalushanskat (tosi hyvät mut kalliit, eikä kestä loputtomasti) ja nyt NW ohuet pitkät kesähanskat.
Kenkiä on muutamaa eri paksuutta, mutta talvikengät on ehdottomat. Korkeammat varret, tilavammat ja lämpöisemmät. Pidemmille lenkeille ja yli 5 pakkasasteessa sähkösukat on kivat. Reilusti kylmemmässä vielä kengänpäällisetkin avuksi. Folion apu varpaille on aika vähäinen, mutta ei kai haitaksikaan.
Pään suhteen olen aivan rakastunut kypärän sadehuppuun. Näkyvä, suojaa tuulelta ja sateelta. Lämmittää myös kivasti. Kypärän alla on moottoripyöräilyyn tarkoitettu ohut kypärähuppu. Motonetistä. Tämäkin on mahtava, estää niskan kylmettymisen täysin. Tämän alla taas ohuehko hiihtopipo ja buff-kauluri.
Isot kirkkaat ajolasit suojaa kasvoja ja silmien seutua. Laskettelulaseja en ole käyttänyt, mutta ilmeisesti ne olis vielä lämpöisemmät. Suun suojaamista en oo tarvinnu, huurtuu ja jäätyy vaan.
Kropalle vaatteina useat kerrokset alusasuja. Pyrin yhteen tai kahteen alusasukerrokseen. Päällimmäisenä mulla on vanhoja talvipyöräilyvaatteita. Vanhoissa takeissa ja bibseissä on etuna hienoinen löysyys. Talvella kireät vaatteet ei oo niin käteviä. Bibsit mulla on aina pehmustamattomat, jolloin voin laittaa kesäbibsit alle ja sitten alusasun housut ja sit päällihousut. Pehmustamattomia bibsejä ei enää juuri myydä, joten oon ratkonu säämiskän irti.
Juomien suhteen mulla on stanleyn termospullo, joka toimii napin avulla eli ei tarvii pysähtyä availee korkkeja. Pitää aika pitkään veden lämpimänä/sulana. Nyt uudempana juomareppu, jota voi pitää vaikka takin sisällä.
Stanley 0,35l. Ei oo koolla pilattu, mut kätevä. |
Tankorukkaset on Aliexpressin aarteita. |
Toisesta kuvakulmasta |
Tässä mun luottotakki, kypäräsuoja, alushuppu, heijastinliivi. Lisäksi bonuksena sukista leikatut ranteen lämmittimet. Takit on usein liian lyhyitä, kuten myös hanskojen varret on lyhyitä. |
Lopuksi
PS.
Unohdin laittaa tän tekstin sunnuntaina, kun katottiin Indiana Jonesia ja se kesti ja kesti. Oli kyl ihan hyvä leffa, just mitä odoottaa saattoikin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi