maanantai 17. kesäkuuta 2024

SM-kisat 2024 lopputulos

Todellisuus

Omat arvaukset meni metsään. Hänninen näytti, mistä palkkaa maksetaan. Meni kyl paita ihan oikeaan paikkaan näkyville. Kovat on kovia. Sen verran rankka ja valikoiva rata, et kovimmat erottui suhteellisen selvästi ja varmasti. Etenkin kun Rinnekoti kiivettiin niin monesti. Muutaman kerran ois useampi pysyny kyydissä, mut tarpeeks toistoja tiesi noutajaa useimmille. Tää oli mulle aika perus-hyvä sijoitus. Omaa tasoa. Samat kuskit aina samoilla sijoituksilla. Muutama satunnainen onnistuminen silloin tällöin. 



Kisan kulku

Sää oli mainio, jopa lämmin. Tuuli oli reipas, mutta ei suureksi haitaksi. Alkuun perusajelua ja pientä yritystä kaikilla. Eka Rinnekodin mäki ajettiin rauhassa. Kaksi seuraava sit kovempaa. Tokalla kerralla ei tullu mitään eroja. Kolmannellakaan ei vielä pysyviä eroja (oli muuten 38s@810w). Porukka kasaantui alamäen jälkeen vielä hyvin, mutta sitten Lakiston tiellä päästettiin liru karkuun. Oisin päässy pienellä kirillä mukaan, mutta päätin taas ehkä väärin, tai sit en? Tämän jälkeen ajo hidastui ja irtiotto sai eroa. Lopulta viidennellä kierroksella päästiin väliporukkaan, jossa lopulta oli kaikki kovimmat nimet. Sit kun saatiin alkuhatka kiinni, niin meno rauhoittui. Hyvää yhteistyötä ei saatu aikaiseksi, kun oli ehkä turhan iso porukka. A-J etunenässä huusi ja pärräs siellä muille ihan älyttömyyksiä. Vetivät itse repivästi, liian kovaa monille. Luulis niiden tajuavan, että osalla on heikompi kunto, eikä oikeasti kykene työskentelemään ihmeitä 100km ennen maalia. Ja se huuto ei helpota, kannustus toimii yleensä aina paremmin. Mä lopetin hommat lähes täysin. Olin kyllä poikkikin. Tasainen rauhallinen veto ja kovimmilla vaikka pidemmät vetovuorot vois toimia paremmin. Ja etenkin kun kaikki pelkäs Rinnekodin mäkeä. 

Pääjoukko tai mitä siitä oli jäljellä sai meidät lopulta kiinni. Sen jälkeen ei ollut juuri jalkaa vastata Rinnekodin mäessä repimiseen ja tyydyin peräporukkaan. Olin kuitenkin oikein tyytyväinen kun pystyin ajamaan useamman kerran mäen kovimpien vauhdissa ja etenkin siltausvaiheessa porukka pieneni, mutta mä en tippunu. Pari kertaa otin juomapullon huonolla hetkellä, mutta niiden takia en tippunut, jouduin vain hieman vetohommiin. Näissä jouduin juuri ikävään kohtaan porukan puoliväliin, jolloin jouduin ajamaan kärjen kiinni. Perällä pääsee hieman helpommalla, mutta toisaalta ainainen riski tippua kokonaan pelistä. Kärkikolmannes on turvallisin ja "helpoin".

Kun kärki oli lähtenyt omille teilleen, niin loppuporukka ajoi aika rauhassa, mutta ihmeesti kuskit jättää välejä. Ja kevyt veto pitäis vauhdin paremmin yllä peräporukassakin. Pari kuskia kärjestä tippui ja saatiin kiinni, mutta pari jäi harmittavan lähelle.

Vika Rinnekodin mäki oli aivan väkisin ajettu kramppisilla reisillä (46s@589w), mutta pysyin peräporukan kärkiosissa ja loppukiri oli kohtuullinen rasitukseen nähden (21s@758w). Vikaan risteykseen pari kuskia sähläs just mun edellä, mut ajoivat onneks keulan kiinni, enkä juuri kärsinyt siitä. Kirissä mun edellä oli 4 rinnakkain ja mä sit peräporukan viidentenä sijalla 18 ja master 4. Master pronssi olis ollu metrin päässä, mut jos ei kykene niin ei.

Sijoitus omalla tasolla. Hyvä, mutta ei täydellinen.

Päivän kruunasi, kun nuorin poika pyysi riisumaan kypärän ja kumartumaan. Sit kaivoi taskustaan jo aamulla pakatun oman fillarointimitalin ja pujotti kaulaan. 🥰


Data

Tehot ei ollut mitkään erityisen kovat, eikä NP ollut ennätys. Mutta Rinnekoti tappaa kaikkien jalat ja menohalut. Keskinopeuskin jäi selvästi aiempia hitaammaks. Nousua oli ihan kunnioitettava määrä. 60s PR tehot ei ollu ihan kaikkien aikojen, mutta muutaman vuoden ajalta. Ihan hyvin keskellä kisaa ajetuks...




W'bal käyrä kertoo kaiken mitä tarvii. Selvästi näkee repimisen ja kovemman vauhdin tyhjentävän vaikutuksen. Reilu 1,5h NP 335w tuli välihatkan muodostuksessa ja kärjen kiinni ajaessa. Sit Possujunassa loppumatka.





Sokerit
Join lopulta reilu 4 pulloa juomaa joka varsin hyvä määrä säähän nähden. Oli välillä kuuma, mutta ei paahde. Ehkä ois voinu juoda enemmän, mutta en usko että jäi siitä kiinni.
Energiana startissa pari geeliä (unohdin puuropommin autoon). Sit kisan aikana omasta geelipussista 200gHh ja 4 geeliä. Urheilujuomaa oli 70ghh verran. Eli yhteensä 370gHh kisan aikana, siis 83gHh/h. Ihan ok sekin.


Verensokerin näyttöyhteys pätki, mtta sain kuitenkin tarpeeksi dataa. Oli puhelin taskussa ja kerran skannasinkin sillä. Vähä painava puhelin pitää taskussa, mutta totesin että ei vaihtoehtoja. Tänä vuonna jostain syystä Bubble+watlaa kombo ei toiminut. Ja bubblen päivityksiä en saanut asennettua, kun olikin tehty hankalaks.

Tosiaan, ois sokereiden puolesta voinu syödä vaikka enemmän, mut hyvät sokerit oli. Pistin 12u Levemiriä aamulla ekstraa (normaalin Tresiban kylkeen siis) ja sit 5u Fiasp startissa.


Kuvat

Maalisuoralle tuli siskokin perheineen kannustamaan. Alla hänen ja vaimoni ottamia kuvia, ilman merkkausta. 

Olin näköjään hyvin piilossa muiden kuvauksista. Yhden Jari Birlingin kuvan löysin, jossa olin näkyvillä. Toki mäessä en ollut koskaan ihan keulalla ja muutenkin hieman taustahahmona.









📸Jari Birling




Lopuksi

Reitti oli todella hyvä ja riittävän vaihteleva. Jyvät erottui akanoista kisan aikana ja lähes täysin omasta kunnosta kiinni eikä taktiikasta. Kierros oli myös sen verran lyhyt, että katsojillekin riitti seurattavaa. Master luokka ei sekoittanut pakkaa ja olikin vain yksi yhteinen ikämiesluokka. Nyt sit odotellaan elokuuhun seuraavia kisoja. Onneksi sain kiekot JäPy huoltoautoon. Iso kiitos heille, vaikka ei ollut tarvettakaan.
Maaliin pääsee monella tavalla. Ehkä säästeliäämpää olis ollu pysytellä täysin pääjoukossa, etenkin näin raskaalla reitillä. Mut toisaalta, vähän isompi irtiotto on ainoa mahdollisuus hyvälle sijoitukselle. Taas vain puolet kuskeista pääs maaliin asti. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi