Pyöräilyn ei kuulu olla tasavauhtista ajelua, joten segmentit tuo hyvää lisää ja maustetta lenkeille. Ja kaikki tykkää kisata, etenkin jos kovavauhtinen myötätuulipätkä sattuu kohdalle. Tylsä puoli on, että yhtään kilpailummassa paikassa tarvitaan vetojunaa ja hyvää myötätuulta. Segmentit voi jakaa ylämäkikireihin, vaihteleviin tien pätkiin ja pidempiin sivuihin. Yksittäiset mäet selkeimpiä ajaa ja niitä voi sirotella lenkille sopivasti piristämään. Tuuli vaikuttaa niihin myös vähiten. Mitä pidemmäksi segmentti muuttuu, niin sitä tärkeämpää myötätuuli ja kaverit ovat, aika-ajopyörää unohtamatta.
2) Ei mene pyörätietä pitkin
Ei vaan oo turvallista ajaa kapealla pyörätiellä yli 40kmh
Segmentin kriteerit
1) Ei ala eikä lopu risteykseen, eikä mene isojen risteysten läpi (etenkään liikennevalollisten)
Tällä tarkoitan sitä, että ehtii jarruttamaan segmentin päättymisen jälkeen ennen risteykseen täysiä ajamista. Sama myös alussa eli alkuvauhti olisi hyvä ehtiä saamaan ilman risteyksen läpi täysiä ajamista.2) Ei mene pyörätietä pitkin
Ei vaan oo turvallista ajaa kapealla pyörätiellä yli 40kmh
4) Ei mitään alamäkiseguja
Tarviiks edes selittää
5) Järkevä alku ja loppu kulkureittien ja mäen profiilin kannalta.
Tää turvallisuus on ehkä enemmän segmenttiriippuvaista kuin kuskiriippuvaista. Tietenkin kuski on vastuussa tekemisestään. Mut, jos täysiä riuhtoo kyseenalaisessa paikassa, niin vahinkoja voi sattua.
5) Järkevä alku ja loppu kulkureittien ja mäen profiilin kannalta.
Turha segmentin on alkaa reilusti ennen ylämäkeä, toisaalta päällä jatkuminen voi "pidentää segmenttiä", mutta ei se kiva oo. Samoin looginen tienpätkä on parempi kuin yhdistelmä montaa eri tietä.
6) Jotenkin segmenttiä kuvaava nimi
Paikka kartalla/tien nimi ja perään -mäki, TT tai jotain muuta vastaava
Segmentin turvallisuus
Taajamassa olevat segmentit pitäis kieltää lähes poikkeuksetta. Liikaa liikennettä ja tapaturmamahdollisuuksia.
Järki päässä ja ympärille saa katsoa. Autoja, jalankulkijoita ja eläimiä löytyy pikkuteiltäkin.
Jonkinlainen tieliikennelain noudattaminen välttämätöntä. Senkin vuoksi taajamassa olevat segmentit ongelmallisia kun nopeudet nousee väkisin yli 50kmh
Gravelpuolen segmenteillä alamäet hieman riskialttiimpia kuin asfaltilla, mutta omat rajat on hyvä tuntea. Hiekkatiet myös kapeampia ja vastaantulijat voi yllättää.
Segmentin mestaruus
Miten niitä KOM/QOM saa ajettua? Tietenkin olemalla muita paremmassa kunnossa. Mutta kun sekään ei riitä yleensä. Tarviiko saada ykkössijaa? Ehkä omaa maksimisuoritustakin voi hakea. Hyvää treeniä sekin ja kuitenkin aina löytyy joku kovempi. En oikein tiedä onko Stravan ikä- ja painovakioiduissa segmenttisijoituksissa mitään järkeä. Ehkä suurkaupungeissa voi pienentää sopivasti otantaa.
Etukäteispohdinta:
Millaisiin suorituksiin on mahdollisuus. Yleensä lyhyemmistä pätkistä on helpompi aloittaa.
Tuulen suuntaa on tärkeä.
Joissain seguissa on pienempi vaatimustaso eli tarkkaa pohtimista mihin kannattaa panostaa. Jossain segmenteissä vaaditaan vähemmän tehoja tai paremmat mahikset myrskytuuleen.
Oma apu:
Tehonjako. Valmiiksi on jo hyvä tietää, mihin tehoihin pyrkii, ettei vauhti laske loppua kohti liikaa.
Vauhdinjako. Segmentin alussa pitäis olla jo maksimivauhti, eli segu alkaa todellisuudessa jo 10s aiemmin.
Ostoslistalle:
Marginal-gains. Pienikin apu voi olla iso apu. Eli aerodynamiikka, voimansiirto ja renkaat kunnossa.
Aika-ajopyörä. Ei ihan ilmainen, mutta vähäistä pidemmille segmenteille melkoisen iso apu.
Tietenkin jotain saa jo tempotikuilla ja TT-kypärällä
Ulkoinen apu:
Myötätuuli
Lead-out eli joku vetää segmentin alun täysiä
Vuoroveto eli ajetaan porukassa
Kiellettyä:
Moottoroidut pyörät
Auton ja mopon peesaaminen (ellei sattumaa)
Hölmöily
>1s tallennusväli mittarissa
Mitä muuttaisin
GPS epätarkkuuksien vuoksi lyhyet alle 60s segmentit sisältävät hieman epätarkkuutta, enkä juuri suosittele
Kaupunkikohtaisia moderaattoreita vaikka 1hlö/ 10t asukasta tai jotain sellaista. Nämä vois siivota ylimääräiset segmentit ja tarvittaessa muokata niitä. Ensin vaaralliset pois ja sit turhien karsintaa. Etenkin taajamasta fillarisegut pois lähes poikkeuksetta. Jokaista kummallista segmenttiä korvessakaan ei tarvita. Lisäisi hieman kilpailullisuutta, kun segmenttejä olisikin vain viidesosa nykyisistä. Silloin ulkopaikkakuntalaisetkin vois suunnata oikeaan paikkaan vertaamaan omaa tasoaan. Tämä myös siistisi stravassa lenkin segmenttisivua. Suomessa harvoin ongelma, mutta esimerkiksi Mallorca on niin täynnä segmenttejä ja mäet on jaettu pikkupätkiin jne.
Omia segmenttejä voi tehdä, mutta ne voi pitää henkilökohtaisina. Julkisiakin saa tehdä, jos sille on joku perusteltavissa oleva syy.
Minä
En oo moneen vuoteen enää maksanu Stravaa, enkä montaa segmenttiä ajanu. Muutaman iskun toki tehny, mut alku- ja loppupisteet hieman ulkomuistista. Jonkun oon myös laittanu Garmin Connectin kautta, mut se vielä huonompi…
Strava on datasta kiinnostuneelle tosi kökkö treenipäiväkirja. Intervals on ylivoimainen ja maksan siitä mieluusti vapaaehtoismaksun. Mutta Strava on aivan ylivoimainen sosiaaliselta puolelta. Näkee mitä kaverit tekee ja saa inspiraatiota. Näkee myös kivaa tietoa kisoista
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi