tiistai 5. toukokuuta 2020

Strava KOM

Nyt kun kotikisat on ajettu, niin olisi aikaa ajaa takaisin menetettyjä Stravasegmenttejä. Ihan aiheesta olen niitä menettänyt, sillä suurin osa KOMeista on useamman vuoden vanhoja tai SST tehoilla ajettuja pidempiä pätkiä. Segmenteissä on kuitenkin omat huonot ja vaarallisetkin puolet


Projekti


Nyt uudeksi projektiksi kynnystreeniä motivoimaan otin "pitkien" KOM segmenttien metsästyksen. Mä oon aina ollu hieman laiska ajamaan anaerobista kynnystä. Ja veikkaisin, että FTP asetus voi olla jopa hieman nafti, sillä en saa yksin ajaessa millään tsempattua itsestäni kaikkea ulos. Ainakaan sykkeiden perusteella. Harvoin aika-ajossa pääsen lopussakaan juuri yli 170 sykkeisiin, vaikka maksimit on päälle 180 🤷‍♂️. Nyt tämän kuukauden aikana ajattelin ajella kynnystreenejä vaihtelevan mittaisina. Tavoitteena ajaa luokkaa 30-40 minuutin ajan kynnystä illassa lyhyehköllä palautuksella. Tämän jos tekee 2-3 kertaa viikossa ja 3-4 viikon ajan, niin toistojakin kertyy. Yhdelle treenille voisi saada osumaan 1-2 segmenttiä tositarkoituksella. Tästä kertyisi jo kymmenisen potentiaalista KOMia. Näissä täytyy vaan katsoa, että miten saisi segmentin osumaan vedon kohdalle, ettei tauot kasvaisi liikaa ja toisaalta, että toistoja+minuutteja tulisi riittävästi. Iso osa paikallisista segmenteistä vaikuttaa olevan 15min luokkaa ajan puolesta. Toivotaan vaihtelevia tuulia. Osan vedoista meinasin tehdä tempotangon kanssa, mutta varmaankin suurimman osan ilman.
Kartalle piirrettynä pidemmät segmentit, joista sitten valitsemaan tuuliolosuhteiden ja ajan perusteella sopivia.


Stravassa on huomattavan paljon segmenttejä. Nyt sentään Zwiftistä ainakin niitä siivotaan hieman vähemmälle. Itsellä on muutamia kriteerejä hyvälle segmentille. Montaa segmenttiä en ole luonut. Muutaman yksityisen segmentin olen tehnyt, harjoituksen kierrosaikojen seuraamiseksi yms.

Stravasegmenttejä on välillä huomattavan hankala löytää, kun kartta näyttää niitä satunnaisesti. Stravan segment explorer on tosiaan hieman vajavainen. Ehkä parempi apuväline on https://www.doogal.co.uk/strava.php. Sekään ei toki tunnu näyttävän kaikkea ja rajaukset pituuden yms suhteen olisi kivoja. Monet segmenteistä löydän, kun katson kavereiden lenkkejä ja huomaan jonkun kivan uutuuden.

KOM metsästyksen huonoja puolia on tietenkin tuulisidonnaisuus ja porukan apu. Mutta kaikki on mun mielestä sallittua ja välttämätöntäkin. Autojen peesaaminen tosin menee jo hyvin harmaalle alueelle.

Turvallisuuskriteerit:


 1) Ei ala eikä lopu risteykseen

  • Tällä tarkoitan sitä, että ehtii jarruttamaan segmentin päättymisen jälkeen ennen risteykseen täysiä ajamista. Sama myös alussa eli alkuvauhti olisi hyvä ehtiä saamaan ilman risteyksen läpi täysiä ajamista.
6km segmentti. Voisko loppua jo 100m ennen ensimmäisiä liikennevaloja?

2) Ei mene isojen risteysten läpi
  • On paljon segmenttejä, joissa pitäisi ajaa täysiä risteyksen läpi




3) Ei mene pyörätietä pitkin
  • Ei vaan oo turvallista ajaa kapealla pyörätiellä yli 40kmh



Mukavuuskriteerit:


4) Jos on mäkisegmentti, niin pelkkä mäki riittää. 
  • Ei tarvii olla edeltävää tasamaata ja seuraavaa alamäkeä mukana. Pitkät segmentit sitten erikseen. Jos mitta ei riitä, niin ehkä turhan lyhyt mäki segmentiksi.




5) Segmentti voisi loppua järkevään paikkaan kulkureittien varrella

  • Toki KOMin saa helpommin, kun tekee kummalliseen reittiin

Tossakin osa haluais mennä oikealle, eikä tien ylitys oo muutenkaan järkevää




6) Kui järkeviä alamäkisegmentit oikeasti on maantiellä?
  • MTB puolella ihan ymmärrettäviä, mutta suora alamäki Suomessa ei oo kovin kummoinen.

Näitä alamäki (yhdyssana) segmenttejä riittää, mut mielestäni eivät vaadi tehoa eikä taitoa.



7) Segmentin nimi
  • Joku Mamman housut kullostaa hetken hassulta, mutta voisko olla hieman kuvaavampi?


Minulla KOM metsästys loi fillarointi-intoa 3 vuotta sitten huomattavasti. Nyt metsästysinto jo hieman laantunut, mutta ajattelin tänä kesänä käyttää niitä enemmänkin apuvälineenä. Kaikista ei tarvii tulla ennätystä, mutta omia tehotasoja on helpompi seurata ja tsempata ajamaan veto loppuun asti. Silti koen tärkeämmäksi toistuvien tehojen tuottamisen kuin yhden maksimikirin ylämäkeen. Eli vaikka maksimi pysyis saman, niin toistoja sietää enemmän eikä tehotaso tipu toistojen yhteydessä.

Vinkkejä


  • Tsekkaa valmiiksi, millaisiin segmentteihin on edes mahikset ja mitkä kiinnostaa.
  • Katso ennen lenkkiä kartasta myötätuuleen osuvat segmentit.
  • Muista aloittaa vauhdin nosto jo hyvissä ajoin. Jo segmentin alussa pitäisi olla maksimivauhti, eli kiihdytys reilusti ennen alkua.
  • Pitkillä lenkeillä voi päästä jonnekin korpeen, jossa vähemmän KOM kilpailua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi