lauantai 24. helmikuuta 2024

Renkaan leveys

Muistan vielä, kun ostettiin veljen kanssa ET-Sportista Joensuussa ZIPP 404 aerokiekot. Oli kuulkaas hienot, golfapallojen kuoppia pinnassa ja korkea 50mm profiili. Ja ne kiekothan oli ajanmukaisesti tietenkin tuubiversiot. Renkaina samasta putiikista Tufon 21mm ja 23mm tuubeja (kevyitä nekin) ja painetta 8bar lenkillä ja kisoissa reilu 9bar. Ja tuntu kuulkaa nopeelle. Näilläkin säädöillä oli kyllä miellyttävämmät kuin Mavic Ksyrium SSC SL avorenkailla. Mavicit oli ihan älyttömän kovat kiekot. Veljellä taitaa vieläkin olla yhdet autotallissa... Niissäkin käytettiin 23mm renkaita kovilla paineilla. Vuosi sitten lomareissulla Kyproksella oli vuokrapyörät, joissa matalat alumiinivanteet ja 28mm renkaat. Olivat todella kovan tuntuiset. Kiekot vaikuttaa siis renkaan lisäksi fiilikseen melkoisen paljon.

Renkaissa ärsyttää, kun monet on nimetty aivan identtisesti. Eli Contilla on Gp5000 mallista perus, TL, S-TR, AS-TR, TT-TR. Yritä siinä sit valita oikea vaihtoehto nettikaupasta, kun leveyksiä ja värejäkin on lisäksi. Muilla valmistajilla ihan sama ja koskee etenkin GG-renkaita...


Tärkeimpänä termit:

Tuubi: Vanhanaikainen umpinainen rengas, jossa sisäkumi on ommeltu kankaan ja ulkokumin sisään. Rengas liimataan vanteelle, joka sekin ihan erilainen. 

Avorengas: Sisärenkaallinen avoin rengas, vaatii reunavallilliset vanteet. Se perinteinen.

Tubeless: Avorengas, mutta tiiviimpi ja toimii ilman sisärengasta ”litkun” avulla. Vaatii ilmatiiviin vanteen eli teippauksen ja erillisen venttiilin.


Tossa tuubikiekot kaikessa komeudessaan. Ja kaikenlaista muuta hienoa menneisyydestä.



Kun aloitin fillaroinnin uudestaan, niin syysrenkaina oli 25mm pistosuojatut renkaat käytössä. Pidin näitä tosi hitaina ja leveinä. Varmaan olivatkin jäykkää puutarhaletkua, mutta leveys enemmän huoletti.

Pikkuhiljaa renkaat vaihtui lenkeilläkin 25mm levyisiin ja niillä ajoin tyytyväisenä yli 5 vuotta. Rengaspaineet laskeneet ajan kuluessa ja renkaiden leventymisen myötä. Michelinin latex-sisurit olleet käytössä aina. 6v sit paineita tais olla 7bar ja sitten jossain vaiheessa riitti samoissa renkaissa jo 6bar. Sadekelin korttelissa jopa hieman vähemmän.

Viime kesänä tuli ihan järkyttävä dilemma, kun saatiin seuralta Contin GP5000 STR renkaita 28mm levyisinä. APUA ❗️ Ja sit ne oli vielä tubeless. Sain ghetto-teipattua mun vanhat kapeat Mavicin kiekot tubeless versioks ja käytin sitä 28mm leveää rengasta takana. Yllättäen vauhti ei hidastunu, eikä taivas tippunu niskaan. Toki vannejarrujen sisään ujuttamisessa oli vähä tekemistä.


No sit Pogacar tuli kuvioihin. Kaikkien idoli ajo kevätklassikoita 32mm renkailla, jotka vielä levenivät leveillä vanteilla. Siis mitä ihmettä? Onhan jo pitkään netissä lukenu, että leveiden renkaiden vierintävastus ei suurene, kun kosketuspinta-ala vain muuttaa muotoaan. Ja pito paranee mutkissa. Ja pikkuhiljaa ehkä tarpeeksi jankattu, että tärinän vaimennus paranee huomattavasti ja vauhti lisääntyy, vaikka Crr ei varsinaisesti parane.


Aerodynamiikka tietenkin heikkenee, kun leveys kasvaa. Aeron heikkeneminen on tosin melko vähäistä, jos vain vanne levenee samalla. Pelkkä leveys ei ole niin merkittävä aerodynaaminen haitta, jos malli pysyy oikeana. Paino nousee muutaman kymmentä grammaa.


Renkaat:

Renkaissa on muutama ominaisuus, joita mitataan:
Paino on selkee.
Leveys on myös yksinkertainen mitattava, mutta ei absoluuttinen lukema. Vanteen sisäleveys vaikuttaa huomattavasti toteutuneeseen leveyteen.
Pistosuojaus on hieman hankalampi vertailtava, mutta erityisen tärkeä sekin.
Pito, etenkin märällä kisoissa voi osoittautua tärkeäksi.
Crr eli vierintävastus on eniten mitattu ja vertailtu ominaisuus. Sitä arvioidaan aina erilaisilla rummuilla yms, joka ei vastaa todellisuutta kovinkaan hyvin. Renkaan leveys ja paine vaikuttaa siihen paljon, joten pienet erot niissä muuttaa tuloksia. 
Aerodynamiikkaan vaikuttaa renkaan pinnan kuviointi ja profiili sekä leveys. Vanne vaikuttaa tähän myös paljon. Renkaan ja vanteen yhteys on olennainen.
Myötäilevyys onkin sitten monimutkaisempi. Hysteresiksestä puhutaan englanniksi. Tällä tarkoitetaan renkaan kudoksen muodonmuutoksen helppoutta ja energian säästöä siis. Renkaan pitäisi siis myötäillä maan muotoja ja imeä itseensä energiaa, ilman pomppimista.

Miten jo valittuun renkaaseen vaikutetaan:
Leveät vanteet, sopivat paineet, oikeat litkut, mahdollisesti jopa nuudelit sisään. 

TESTIT

Internetin ihmeellisestä maailmasta eri foorumeilta yms kaivettuja firmojen omia tutkimuksia ja muita testejä. Yritin valita selkeimpiä.

Rengas:

Alla Tourin testi. Kyseessä 28 mm levyiset renkaat. Tubeless versioissa oli 40 ml litkua ja sisärenkaallisisss 40 g schwalbe aerothan tpu. Systeemipaino 85 kg, nopeus 35kmh ja painetta 5 bar.

Harmaalla karkea pinta ja sinisellä sileä pinta. Renkaista siniset on tubeless ja pinkit on sisureilla.


Sisärengas:


Gp5000 S-TR 25mm erot eri sisäkumeilla. Tubeless, latex ja ohut tpu tässä aikalailla samoissa lukemissa. Etenkin kun ottaa huomioon litkun vähäisen määrän.

Inner TubeTypeWeightRR
100 psi
6.9 bar
RR
80 psi
5.5 bar
RR
60 psi
4.1 bar
GramsWattsWattsWatts
Tubeless (20 ml sealant)~ 209.210.312.1
Vredestein LatexLatex509.410.512.4
Vittoria Latex 25/28Latex809.410.612.6
Revoloop UltraTPU259.610.913.0
Tubolito S-Tubo RoadTPU229.911.213.2
RevoloopTPU3910.211.413.5
Schwalbe AerothanTPU4310.311.413.5
Conti Race28 LightButyl7510.511.814.2
Schwalbe SV20 LightButyl7210.712.014.6
Tubolito RoadTPU3910.712.214.9
Conti Race28Butyl10211.313.015.9


Litkun määrä:

Renkaat nopeimmat ilman litkua ja 100ml heikensi jo 5,5w@45kmh vauhdissa. Brr suositus on 30ml/25mm rengas, mutta puhkeamisherkkyys arvioitava tarpeen mukaan.


10ml, 20ml and 30ml kaikki antoivat suhteellisen samanlaisia tuloksia ja yli 40ml määrissä selvästi lineaarinen Crr heikentymä. Eli tämäkin puhuu noin 30ml puolesta.

Tässä verrattu eri määriä litkua. Tässä 30ml merkattu nuolella optimaaliseksi määräksi 25mm renkaalle.




28mm vs 30mm

HUNT testidataa heidän uusien kiekkojen myötä. Tässä kolme nopeaksi todettua kiekkoa vertailtuna 28mm ja 30mm renkailla. Alle 1w hidastuu leveämmällä renkaalla. Vauhtina tässä 45kmh




28mm Roval Rapide CLX II: 69.22 Watts
28mm Enve SES 4.5: 69.97 Watts
28mm Hunt SUB 50: 70.12 Watts

30mm Roval Rapide CLX II: 70.07 Watts
30mm Enve SES 4.5: 70.52 Watts
30mm Hunt SUB 50: 71.04 Watts



28 vs 32 vs 34mm

Tässä ehkä ”tärkein” testi. Eli NorCal cycling youtubekanavan hyvä tosielämän testi. Ei mikään täydellinen testi tietenkään, mutta yllättävän hyvin tehty. Tämä jostain syystä kolahti itselle käytännönläheisimpänä testinä.




Tässä 32mm rengas kahdella eri kuskilla hieman eri nopeuksilla oli nopein ja yllättävintä oli, että 34mm rengas oli nopeampi kuin 28mm… Mittaustarkkuus tietenkin kysymysmerkki, eikä toistoja ole. Mutta hyvin selkeät tulokset.



Lisätietous (yli vuoden vanhoja)



PeakTorque on aina hyvä, jos haluaa lisätietoa. Hieman tarkempaa ja hienostuneempaa tosielämän testidataa.

Josh Portner Silicalta tekee hyviä videoita

Tässä tärkeimpänä kuvana 105% suhteen tarkoitus. Eli optimaalisessa aerodynaamisessa muodossa vanne on hieman rengasta leveämpi.




Bonuksena GG -leveydet

Swiss side testi 34mm ulkoleveällä vanteella. Paljon muutakin hyvää gg aerotietoa.

Image
Samaa kokoluokkaa olevat aerodynaamiset erot kovissa vauhdeissa renkaan levetessä. Varsin pieni ero 35 vs 40mm renkaalla, eikä juuri gravelikisoissa haittaa verrattuna hyötyihin….



Lopuksi


Näitä renkaan fiilikseen ja todelliseen nopeuteen vaikuttavia tekijöitä on sen verran useita, että absoluuttista parasta on hankala sanoa. Mutta se on helppo sanoa, että 25mm rengas ei ole nopein missään. Radallakin D. Bingham käyttää leveämpiä. Tietenkin vanteen leveys ja rungon tilavuus rajoittavat rengasvalintoja. Kaikki testit antaa varsin samansuuntaisia tuloksia. Vanteet levenee vuosi vuodelta.

PS. Oma vanha rengaspaineteksti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi