maanantai 27. kesäkuuta 2022

Rengaspaineet

Tajusin etten oo kirjoittanu tärkeääkin tärkeämmästä asiasta. Siis rengaspaineista. Tietoa niistä varjellaan ammatilaispiireissä, eikä kerrota ainakaan totuutta. 

Moni asia vaikuttaa optimaalisiin paineisiin. 

Kiekot:
  • Renkaan leveys 
  • Vanteen leveys
  • Rengasmateriaali. Lähinnä TPI ja pistosuojauksen määrä
  • Rengastyyppi (sisäkumin materiaali, tubeless, tuubi)

Ympäristö:
  • Tien pinta. Karhealla vähemmän painetta, kuopissa vähä enemmän 
  • Märällä vähä vähemmän painetta
  • Kisa vai lenkki, kuinka paljon riskiä puhkeamisen suhteen?
  • Nopeus. Kovaa ajaessa töyssyt suodattuu, painetta voi olla enemmän.

Kuski:
  • Kuskin paino. Isolle kuskille isompi rengas / enemmän painetta.
  • Ajotaito. Jos tekniikka kunnossa, niin ehkä uskaltaa ajaa matalammilla paineilla
  • Aiemmat kokemukset. Paljon reikiä -> turvallisempi rengas


Ihan että puhutaan samoista asioista. Itse tottunut baareihin, vaikka psi on nykyään enemmän käytössä. Pascal olisi SI-järjestelmän mukainen yksikkö.




Tämän vaikean ja monimutkaisen yhtälön vuoksi on tehty paljon laskureita ja käppyröitä. SILCA ehkä yleisimpiä. On kokonaisia sivustoja eri renkaiden vierintävastusten arviointiin eri paineilla. BRR näistä yleisin (nykyään osittain maksullinen). Näiden laskureiden ongelma on, että niiden teknisteoreettisessa toteutuksessa on virhelähteitä. Kuinka karheita ja möykkyisiä rullat ovat? Toisaalta Jenkkien oikeudenkäyntikulujen pelossa voi olla hieman pelivaraa paineisiin lisättynä. Ulkona luonnossa tehtävissä testeissä taas aivan liikaa muita virhelähteitä.


Paineen vaikutus rullaavuuteen eri alustoilla

Vaikka tietäisi, että asfaltti on huonoa, niin paineita ei voi kuitenkaan laskea. Huonopintaisella asfaltilla on nimittäin isoja reikiäkin, joita kisoissa ei voi väistellä. Toki painon viemisellä takarenkaalle ja keventämisellä pärjää pitkälle. Ja harvoin on niin hyvä pinta, että kannattaisi paineita nostaakaan.





Lateksisisuri suojaa läpilyönneiltä ja pistoreiltä jonkin verran. Tärkeimpänä kuitenkin parempi rullaavuus. Olen käyttänyt jo ainakin 15v ajan Michelinin latekseja. Jostain syystä en ole kärsinyt lainkaan rengasrikoista. (Tämän takia en ole vaihtanut watin nopeampiin Vittorioihin) En edes muista koska viimeksi olisi vahinko sattunut. Ei lenkeillä, eikä kisoissa moneen vuoteen 🤞🏻.

En ole innostunut 28mm renkaista lainkaan, siis itselleni. Jos painoa olisi yhtään enempää, vauhdit hitaammat tai vanteet leveämmät voisin harkita kyllä. Suosittelen kyllä muita kokeilemaan. Leveämmän renkaan vierintävastus ei juuri kasva, kun maahan painuva pinta kuitenkin sama ja tärinän suodatus sekä pito paremmat. Painoa enemmän ja aerodynamiikka toki hieman heikommat.

Tubeless

Tubeless on maantiellä toinen asia, johon en oikein vielä luota. Hirveä vaiva, omassa käytössä hyvin marginaalinen hyöty. Jatkuvasti ihmisillä tubeless paikkaantunu itsestään. Olisko sisukumeilla tullu mitään paikkaantuvaa? Toki jos reikiä tulisi paljon, niin silloin ehdottomasti testaisin. Mun nykyiset vanteetkaan ei ole tubeless. Jatkossa kyllä varmaankin kokeilen. Etenkin uudet Contin gp5000STR renkaat on kevyet, rullaavat ja helpot asentaa. (Niiden keveys tosin kavennuksen ja pistosuojauksen kustannuksella) Vaimolla on tubeless ja niissä reilusti isompi vaiva. Painoakaan ei juuri säästy, kun pitää olla pakummat vanneteipit, venttiili, litkut ja painavampi rengas. 

GG käytössä ja maastossa toki ihan ”ehdoton”. Mulla tosin työmatka-GG fillarissa molempien kiekkojen renkaat sisureilla. Leveet ja paksut sisurit painaa paljon. Kerran ostin tubolitot, mutta ne hävisi pyörävarkauden mukana. Hieman kalliit, enkä ostanut toisia. Työmatkakäyttöön ostin puhkeamattoman tuboliton, mutta se oli vahingossa autoventtiilillä 😩. Gg-pyörällä yksittäinen rengasrikko, mutta nekin johtuneet lähes puhkikulutetuista renkaista.

Silcan blogissa on hyviä juttuja

Havainnollinen kuvasarja, miksi matala paine on usein nopeampi.





Ekstrana ilmanvastuksen suureneminen kuluneella renkaalla. Toisessa kuvassa kovempi paine venyttää enemmän rengasta ja lisää ilmanvastusta.

Kovissa nopeuksissa leveämpi rengas aiheuttaa suuremman ilmanvastuksen. Tätä voi kompensoida sopivalla vanteella.


Minä

Itse olen ratkaissut ongelman vakiopaineella, vakiorenkailla jne. Renkaina continental Gp5000 25mm Michelinin lateksisisureilla. Vanteet vanhat ja kapeat, noin 17mm sisäleveydellä.
Paineet on aina 6bar (olen vanhanaikainen ja käytän vielä baareja yksikkönä). Joskus sadekelin kortteliin olen hieman vähentänyt tosta

Fillari on 7,4kg ja itse olen 70kg ja juomapullot yms kun lisätään, niin 80kg voinee laskea kokonaismassaksi. Vaikka tien pinta vaihtelee, mutta paineet ei niinkään. 

Viimeksi veljen kanssa kun oltiin Somerolla, niin olisin kaivannut hieman matalampaa painetta. Asfaltti oli todella karkeaa, mutta kahdestaan ajaessa routareiät eivät olleet niin ongelma.

GG pyörässä paineita ~40mm renkaissa vajaa 3bar, työmatkan 32mm slikseissä vajaa 4bar.

Instassa tuore reels, kun laitoin GG renkaat tubeless muotoon. Katsotaan, paraneeko pito ja fiilis.


Ennen
Silloin kun miehet oli rautaa, niin käytettiin 21-23mm tuubeja ja paineita lenkillä 8 bar ja kisoissa lähes 10. Ja kyllä tuntui nopeelle! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi