Koitin olla hyvä aviomies ja ostaa kivan hääpäivälahjan. Meillä hääpäivä on onneksi helppo muistaa, kun äitienpäivä on samalla. Aika monta vuotta on tullu ostettua pyöräilyaiheista tavaraa, enkä ajaellut poiketa linjasta. Nyt oli ajatuksena oli säätää GG- ja maantiepyöriä sopivammiks ja toisaalta kopioida molemmista hyviä puolia. Eli GG-pyörästä lyhyempi ja kapeampi ohjaaamo ja maantiepyörästä taas lyhyemmät 165mm kammet. Vaimolla polvien takia 165mm kammet on ehdottoman hyvät. Ja maantiepyörän ohjaamo oli taas aavistuksen kurotteleva.
GG-pyörään taas alkuperäisten kampien tilalle lyhyemmät. Näissäkin samaa saatavuusongelmaa. Eli 165mm 1x kammet oli loppu. Ilmeisesti kysyntä kasvanut näissä mitoissa. Sit löysin Praxiksen kohtuuhintaiset pienessä alennuksessa olevat ja tilasin ne. Kotona asentaessa tajusin, että eihän niissä mikään Sram DUB oo, vaan karvan isompi. Eikä myöskään 30mm vaan Praxis oma 29/30mm versio. Eli uusiks ja keskiöostoksille. Ja ne Praxiksen omat oli vähissä kaikkialta ja tietenkin vain Praxiksen omat käy kun on heidän ikioma standardi. Lopulta bikeinn kaupasta löytyi oikea versio. Sit seuraavaks hoksasin et työkalukin puuttuu, kun ei tietenkään keskiön urien jako oo ihan sama… Sen tilasin kiinasta ja kiristin keskiön pihdeillä ekan kerran. Asennuksessa tarvittiin ohjeita ja nettiä, kun oli soviteprikkoja vaikka muille jakaa, joilla ketjulinjan sai sääädettyä. Eturatas oli aiemmin 42t, mutta otin nyt 40 hampaisen hieman sopivampia välityksiä varten
Onhan näistä keskiöistä lukemattomia artikkeleita kirjoitettukin. On shimanon 24mm, sramin 24mm, sramin DUB ja sit joukko pienempiä. Ja nämä vain akseleiden halkaisijoita. Lisäksi eri-kierteillä olevat keskiöt. Näiden lisäksi eri kokoisilla laakereilla ja ulko halkaisijalla olevat press-fit viritykset. Puhumattakaan keskiön ja akselin leveydestä.
Ja kun keskiö on kohdillaan, niin aletaan pohtimaan sopivaa ratas-standardia. Näissä Praxiksen kammissa on 3-pulttinen vanha sram standardi. Sit on Shimanon maasto-osien direct mount, sramin 8-pulttia, sit paljon eri bcd-jaoilla ja pulttimäärillä olevia spidereita. Esim maantiepyörässä on shimanon direct mount kiinnityksellä oleva tehospider, johon menee shimanon 110mm 5-pulttinen bcd maantierattaat…Gravelissa taas Sramin 110mm bcd 4-pulttiset 1x rattaat.
Yllättävän monta senttiä ulottuvuutta lyhyemmäs, kun tangon reach lyheni ja leveys kapeni. Lisäksi stemmi lyheni sentin. Yhteensä 3-4cm ja sen kyllä jo huomaa. (Oisko voinu tehdä jo aiemmin?) |
Maantiepyörän tanko ja stemmi vaihtui suht nopsaan ja vaivatta. Ei oo integraatioita, eikä mitään hienoa. Jarrutkin mekaaniset ja sähkövaihteiden vedot ulkoiset. Tanko ja stemmi oli molemmat halpiksia ja karvan painavia, mut vanhatkaan mitään ihan keijukaisia olleet. Ja toisaalta stemmi lyheni 100mm -> 90mm. Tanko kapeni 42cm -> 36cm ja samalla muuttui huomattavan kompaktiksi. Eli molemmat oli pienempiä ja sitä kautta muutos painoneutraali. Vanha hieno tankoteippikin lähti ehjänä ja sain uudelleen käytettyä. Olisin suostunu ostamaan kuituiset fiinimmätkin vaihtoehdot, mutta etenkään tankoja ei ollut lainkaan tarjolla 38 tai 36cm koossa, kaikki loppu. Mut tää löyty ja ainakin saa kokeiltua asentoa.
Mut homma on hoidettu ja vaimo tyydytetty
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi