sunnuntai 5. toukokuuta 2024

Hyrylän ajot #10

Kesä tuli ja kuuma oli. Onneks juomahuolto oli priimaa ja vaimo sai annettua pari pulloa huollosta. Perheen mukaan tuloa pohdittiin, kun oli aika pitkät kierrokset (3*48km). Mut hyvä et tulivat ja kiipeilytelineet yms löyty koululta. Hyrylässä en ollut ennen ajanutkaan, mutta nyt valitsin sen kalenteriini, kun siellä on hienompi reitti ja hieman lähempänä kuin Lattomeri. Koulu kyl vaikutti tosi tutulta, et ehkä oon junnuna kuitenkin ajanu 🤷🏻‍♂️.




Vaimo tarjos pulloa ja poika nappas kuvan 🥰




Onneksi valitsin kisan. Reitti oli tosi hieno ja kisa rankka kuin mikä. Kisa alkaa räväkästi hyvin lyhyellä pyörätiepätkällä jo 6km jälkeen. Pyörätien lopussa on hyppyrisilta ja sitä seuraa heti Tapolan mäki. Tämä on ollut aiemmin ratkaisevia kohtia. Nyt siinä ei tullut vielä merkittäviä eroja. Tämän jälkeen tulee toinen kahdesta hiekkatiepätkästä. Hiekkatiet oli varsin montuilla, mutta eivät olleet muuten erityisen merkittäviä. Hyvät suorat linjat ja iso tietä.

Hatka irtosi 27km kohdalla ja sain sillattua itseni siihen. Luulin olleeni vika, mutta peesissähän istuikin Anders ja Markus. Jos oisin katsonu taakse, niin en kyl olis vetäny koko väliä yksin. Mutta oletin olleeni vika, enkä luottanut muihin. Ajoin välin umpeen ja käytin siihen melkoisen määrän tulitikkuja. (1min 52s @ 518w)

Tämän jälkeen ajettiin reilun 10 porukassa vuorovedolla. Monta kertaa Markus iski mäkiin ja sai vain marginaalista eroa aikaan, mut hinattiin kiinni. Toisella kierroksella Tapolan mäkeen jouduin taas äärirajoille. Joku vatipää jätti jo pyörätiellä pienen raon kärkikolmikkoon ja mäkeen ajoin 66s@575w ja maksimisyke 180 ❤️! Mut raot tuli umpeen.

Muista pienistä irtautumisista ja väleistä ei niin välitetty, mutta lopulta vääjäämättömästi Markus karkasi kaikki ties et peli on menetetty. Lopulta pieni väli jäi ajamatta kiinni ja Markus sai haluamansa eron aikaseks ja siltas Jaakon kiinni ja jatkoivat kahdestaan. Perässä koitettiin ajaa nätisti, mut hieman hevosvoimia puuttui ja tasainen veto ei onnistunut. Kärki pysyi noin 20-30s päässä ja näköyhteys oli suorilla. 
Toisen kierroksen lopulla omat jalat alkoi jo painamaan ja kolmannella kierroksella tuli kramppeja sinne-tänne. Kengät löysäsin ja yksittäisen kerran jätin vetovuoroja välistä. 10km ennen maalia kuitenkin nukahdin kiihdytykseen ja takana tulleet eivät jaksaneetkaan ajaa väliä kiinni ja tipahdin parin muun kanssa. Omat voimat oli ihan nollissa, etten saanut ajettua enää väliä kiinni. Edessä irtiotto hajosi vielä lisää, mutta kerääntyi kuitenkin yhteen. Maaliin tullessa kärki oli jo ajettu ajan puolesta kiinni. Itse rimpuilun maaliin henkihieverissä. Olin aivan loppu ja paistunut. Ei ollu kovin kuuma, mut 20c on paljon talven jälkeen ja rasitukseen yhdistettynä.

Voimakas tuuli oli pahin vihollinen. Tuuli oli Forecan mukaan 5ms ja siltä kyllä myös tuntui. Oli tosi raskas ajaa. Vastatuuleen ja myötätuuleen sinällään ok, mutta niitä ei ollut paljoa. Kovassa tuulessa ei saa kunnon peesiä, kun aina jostain sivusta puhaltaa. Tämä oli yksi tekijä, joka aiheutti turhaa rasitusta hatkassa. Toinen oli välien jättäminen. Eli kun joku jättää välin, niin sit joutuu kirimään sen kiinni ja taas aivan turhaa rasitusta. Kolmantena sit luonnollinen repiminen. Ei siellä varsinaisia kavereita olla, vaan kaikilla omat tavoitteet ja parhaat haluaa tietenkin hajottaa porukan.

Loppusijoitus toki jälleen samaa luokkaa kuin ennenkin. Ois pitäny olla karvan enemmän voimia ja paremmin hereillä lopussa. Mut tosi tyytyväinen oon päivään. Tylsäks ois käyny pääjoukossa ajella. Voi myös kysyä oliko pääjoukko ja hatka vai kahtia menny porukka kun lähtijöitä vain 37. Listalla oli yli etukäteen yli 40, mut ilmeisesti sairastumisia useita.


Käyrät

Data: 

Teho AP 254w, NP 300, 
Kadenssi 89rpm ja nopeus 40,8km/h
Keskisyke 150 ja maksimi 180
Kesto 3h 30min

Nousua oli ”vainl 1325m. Maksiminopeus 75kmh 😵. Maksimitehot 1022w. Työmäärä 3300kJ ja poljennan tasaisuus 50/50%.


Teho- ja etenkin sykekäyrässä näkee hyvin, miten meno tasaantuu irtiotossa.
1) Eka Tapolan mäki 40s@700w. W`bal 4,3kJ
2) Hatkan muodostus 1min 52s @ 518w. W’bal 3,5kJ
3) Toinen Tapolan mäki 66s@575w. W`bal 2,2kJ
4) Noutaja tuli




Noi kovien tehojen kertymät on taas ihan poskettomia. 45min >350w 🥵



Energia

Sokerit oli harvinaisen hyvät. Aamulla pistin 10u Levemir ekstraa. Reilu tunti ennen starttia 2u Fiasp ja puuropommia. Startissa 5u Fiasp. Kisan aikana join 80ghh juomassa ja 180ghh geeleissä ja patukassa. Eli 73ghh/h. Eli liian vähän edelleen.

Yhden pullon menetin hiekkateillä, mutta 3*750ml tuli juotua. Hieman liian vähän sekin. Suurin ongelma oli jatkuva rasitus, eikä lepopaikkoja, joten energiat ja juoma jopa unohtui.


Lapset on nykyään tosi hyvää matkaseuraa, kun kuulokkeet päässä ja ruutu naamalla. Autossa matkat tosi rauhallisia.

Kuva maaliintulosta.



Lopuksi

Kisa oli hyvin järjestetty. Paljon prätkiä yms. Ehkä hyvä veto, ettei etappikisana miehillä järjestetä, kun sekin karsii osallistujia. Harmi ettei oo cupin kisa, kun se varmasti myös hieman vähentää kisaajia. Onhan tää ihan eri luokkaa kuin Lattomeri. Ja mikä parasta, niin kisa oli lauantaina. Eli ei oo kiire töihin ja ehtii tehdä kotihommia yms paremmin.
Kisasta jäi hyvä fiilis, kun pääsin oikeaan paikkaan. Sain kaivettua maksimisykettä ja tehoennätystä. Eli sopivan herkässä kunnossa. Suurin osa hatkassa oli selvästi kovempia, mut ois toki silti pitäny pysyä porukoissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi