perjantai 7. helmikuuta 2020

Tammikuun treenit

vk 
2020 h / tss 
Ilman työmatkaa 
z1+2% 
2019 / ”tss*” 
plussaa 
1 
11,5 h / 441tss 
7 h
80% 
5 h / 354tss 
25% 
2 
9,5 h / 423tss 
6,5 h
93% 
5 h / 340tss 
25% 
3 
12,5 h / 510tss 
7,5 h
88% 
5 h /  354tss 
44% 
4 
12,5 h / 477tss 
8,5 h
85% 
5,5 h / 366tss 
30% 
5 
11 h / 424tss 
6 h
94% 
5,5 h / 383tss 
10% 

Olen ajanut monta vuotta työmatkaa, mutta viime vuoden helmikuun lopusta lähtien joka päivä. Siihen asti ajoin noin 3 kertaa viikossa 30-40min. Työmatkat pidentyivät vielä entisestään viime syksynä GG fillarin myötä, samoin viikonloppulenkit pidentyneet ulkoilun ansiosta. Työmatkojen vuoksi treenistä iso osa on kevyttä. Työmatkoilla ei ole tehomittaria ja sykkeet on mulla nykyään ihan naurettavan matalat. Työmatkalla keskisykkeet pyörii 104-110 tasolla. Tehoina lienee noin 170w luokkaa. Samoin viikonloppulenkeillä ei ole tehomittaria ja sykkeiden perustella laskettuna tss pisteet jäävät hieman alemmas, kuin uskoisin todellisuudessa olevan. Jos Stravan persieved effort palkkia liikuttaa, niin tulee jo helposti aika valtavia pisteitä, niin mieluummin hieman alakanttiin. Noihin 2019 Tss lukuihin laskin mukaan työmatkoista kertyvät tss pisteet. Mutta siis varsin reilu nousu TSS pisteissä. Toki tss pisteet on kovin ftp johdannaisia ja siinä voi helposti mennä halpaan.


Treenisuunnitelmana oli:


Eli kirejä pari viikkoa, sitten taas over/under treenejä ja kisaviikko. Lähes kaikki treenit sain tehty. Perheessä jatkuvasti flunssaa, mutta onneksi itselle ei tullut pahemmin. Yksittäisen treenin jouduin lykkäämään tai vaihtamaan pk ajeluun. Kolmannet treenit oli lähes poikkeuksetta pihalla.

 
20s 150% ja 15s 210% toistettuna 4:30 välein. Pieni tehonnosto ennen kiriä helpottaa kiriä ja lisää rasitusta.


Simulaatiokirit Volcano circuitilla. Eli kierrettiin lenkkiä ja kiri aina maaliin. Kadenssit 60 alkaen. Yksi kierros väliin ~täysiä

Over/Under 110%90s / 87% 180s
Kisoja ehdin ajamaan pari. Melko saman tyyppiset kisat ja käyrät saman näköiset, mutta silti kovin erilaiset. Ensimmäisessä pidemmässä kisassa oli huomattavan paljon enemmän kuskeja, joka nostaa perusvauhdin kovemmaksi. Siinä ei myöskään ollut aivan yhtä selvää tiukkaa nyppylää, mutta jotain kuitenkin. Heti alussa meinasi käydä vahinko, kun keskityin muihin juttuihin ja meinasin myöhästyä pieneen mäkeen tehojen noustessa. Zwift kisat vaatii yllättävän paljon keskittymistä kun näköön ja fiilikseen ei voi niin luottaa. Jatkuvasti pitää seurata sivupalkista missä päin porukkaa on ja onko mäki tulossa ja mitä muiden tehot on.
Strava: WTRL watopia waistband x2


Toisessa kisassa taas oli tiukka 50s nyppylä ja pienempi porukka, niin perusvauhti oli rauhallisempi, mutta mäkeen sitten ladattiin reilusti. Sain hyvät sykkeet lopussa aikaiseksi 179 mäkeen ja 181 loppukiriin. En treeneissä sellaisia sykkeitä saa millään tsempattua. Loppukirin vaan sekoitti zwiftin vieläkin jatkuva distance bug eli näytti matkan väärin. Loppukirin keskellä zwift näyttikin yhtäkkiä 300m lisää matkaa, joten kosahdin ja pyörittelin maaliin.
Team Italy Specialissima Race : Innsbruckring


Tammikuussa oli siis perushyvää tekemistä. Kevättä jo odotellaan. Olen ollut erityisen tyytyväinen työmatka-ajoon ostettuihin talvipyöräilykenkiini. Ne pitää jalat aivan uskomattoman hyvin kuivina. Nyt tarkoitus tilata myös maantieversiot vastaavista kengistä (ohuemmalla vuorella tosin), sillä keväällä ja syksyllä jalat kastuu ja paleltuu turhankin herkästi. Jatkuvan sateen vuoksi tilasin Goren ShakeDry insulated –takin.  Siitä ei voine valittaa 😂.

Rasituskäyrät pysyy turhankin tasaisina, mutta omalla tavallaan se on myös hyvä. Kertoo jatkuvuudesta, joka on todella tärkeää kehittymisessä. Tottakai rasituksen vaihtelu olisi hyvästä. Minulla ei ole juuri mahdollisuutta lisätä tuntimäärää, joten pelkkä keventäminen on hieman turhaa, ellei väsytä erityisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi