perjantai 22. lokakuuta 2021

Kypärä / tuska

Mulla on ollu 6v ajan jo Giro Synthe. Ostaessa se oli hienoin ja paras. Oli aikamoinen sattumien summa, kun sain 30v lahjaksi lahjakortin pyöräliikkeeseen. Olin juuri aloittanut uudestaan pyöräilyn. Epäonneksi lahjakortti oli liikkeeseen (Velotema), joka olikin muuttunut paljon. Aiemmin siellä oli paljon proffavaatteita yms. kivaa. Lahjakorttia lunastaessa siellä enää myytiinkin vain Pelagon fillareita 😵‍💫. No pitkien pohdintojen jälkeen tilasivat sieltä mulle tukusta kypärän, joka onneksi oli sopiva. Maksoin melkein tuplahinnan Saksaan verrattuna 😮‍💨. No onhan se kypärä jo maksanut itsensä takaisin.


”Tutkimus”

WeightWeeniessillä on suht hyvää keskustelua ja joku eri lehdistä kaivettu taulukko

Kuva kopioitu keskustelusta. Kypärät: Specialized evade 2, Kask Utopia, Lazer Bullet 2.0 HJC Furion 2, Bell Z20 Aero, Abus Gamechanger, Limar Airspeed, Mavic Comete Ultimate, Referenz on S-Works Prevail.




Tolla videolla Furion 2.0 olisi huonoimpia HJC kypäriä. Todennäköisesti jotain pielessä tulosten suhteen


Talvella olisi aika ostaa uusi kypärä. Nykyään aero on kuningas. Mutta yritäppä löytää suht neutraaleja testejä kypärien eroista. Ainoastaan valmistajien -25w perustasoon tuloksia näkyy. Ilmeisesti pään muoto ja asento merkkaa paljon. Ja keskinäiset erot pienehköjä. Tästä syystä sama ostaa hieman halvempi. 


Vaihtoehdot


Ykkösvaihtoehtoja tällä hetkellä lähinnä HJC Furion 2.0 ja Ekoi Ar14. Molemmista on olemassa ”paremmat” versiot, mutta HJC Ibex ei ole aerokypärä. Ongelma on että jossain mainitaan sen olevan liukkaampi kuin Furion. Mutta miksi proffat käyttäis Furionia, jos se ei ole nopeampi. Samoin Ekoilla on Ar15, joka taas reilusti painavampi kuin Ar14, ilmeisesti irtokylkien takia. 

Kalliimmassa hintaluokassa Met Manta mips, Spessun evade ja uusi Giron vielä julkaisematon malli. Koko kesän ollu proffilla, mutta ei vieläkään myynnissä 🤷🏻‍♂️. Näissä hintaa on yli 100€ enemmän. Aeroa ei merkittävästi enempää ja painavat melko paljon.

Aeron lisäksi myös paino merkkaa jonkin verran, tuuletus toki myös, ulkonäkökin hieman ja istuvuus. HJC kypärässä ehkä paras yhdistelmä näistä

Ag3r eli myös Hännisen Jaakko ajaa HJC kypärillä joka olis bonus. Toisaalta Ekoilla on silloin tällöin alennuksia, niin se voisi saada erityisen halvalla. 













Noissa kuvissa ulkonäöllisesti eroa lähinnä siinä että MET on eri suuntaan. Kaikki siis samasta puusta veistetty.


Turvallisuus

Mulle kelpaa ihan tavallinen kypärä. Kunhan täyttää viralliset vaatimukset. MIPS on varmasti hyvä, mutta kiertymävaurioiden vähentymisen arviointia vähintään hieman haastavaa. Bontragerin wave cell oli kyllä suurin mainoshuijaus aikoihin. Painava, kuuma, hankala ja ei edes sen turvallisempi kuin muut. Hyvä diili siis. Mutta siis MIPS ei ole mulla mikään välttämättömyys kypärässä.



Iso osa kypärän turvallisuutta on varmasti riittävä leukahihnan ja ohimoiden tiukkuus. Ja hihnathan on piukassa #aeroiseverything eli mikään ei saa lepattaa. 



Tuunaus

Kypärien huono puoli on, että varsin saman värisiä kaikki. Sit kun ajovaatteetkin on kaikilla melko samanlaisia, niin erottuvuus helposti huonoa. Ja erottuvuudella tarkoitan kisoissa näkymistä omalla perheelle. Tähän on yksi ratkaisu mielessä. Ostan valkoisen kypärä ja päälle joku kuvio kirkkaasta teippikalvosta kuten: https://yliteippaus.fi/kauppa/candy-fluorinkeltainen-autoteippi/




Keväämmällä selvinnee, pysytään jännityksessä siihen asti....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi