tiistai 19. lokakuuta 2021

#UlkonaOnIlmasta

Välillä ärsyttää monikin asia 😩. Pitkän aikaa olen pohtinut, että jotain on pakko sanoa insta hastagista #outsideisfree. Suomennettuna free on ehkä eniten vapaa tai ilmainen. Rahan puolesta puolesta ulkopyöräily on kaukana ilmaisesta tai edes halvemmasta kuin zwift. Vapautta ulkona kyllä saa ja piristävää ulkoilmaa. Mutta halvennusta ei.


Raha

Rahan puolesta sisäpyöräilyä voi jatkaa jo olemassa olevalla maantiepyörällä. Jos joku erillinen kapistus siinä käytössä, niin se on oma valinta. Sitten tarvitaan joku laite pyörittämään zwiftiä. Kotoa löytynee pädi, puhelin, läppäri tai appletv. Jos ei ole, niin apple tv maksaa alle 200€ ja se on ehkä paras kaikin puolin. Joku näyttölaite tarvitaan, jos vanhaa telkkaria ei löydy nurkista, niin käytettynä saa alle 100€ hintaan. Traineri on ehkä kallein, hyvän suoravetotainerin saa noin 700€ hintaan, mutta toki 250€ perusmallillakin pärjää. Siinä se sit olikin. Tuuletin motonetista 20€ ja Zwiftin 15€/kk. Pari hikipyyhettä.

Ulkona taas tarvitaan syksyllä/talvella toinen fillari. Muutamat renkaat eli nappulakumit, nastat ja ehkä leveät sliksit. Ja iso kasa eri paksuisia vaatteita. Ehkä joku satulalaukku, termospullo, talvikengät, talvikypäräkin, jos kesäversion alle ei mahdu pipo. Kirkkaat ajolasit, lamput eteen+taakse ja lokarit lienee myös tarpeen. Sitten kun nämä on ostettu, niin kuluvat osat on todella kovilla. Ketjut ja jarrupalat on vaihtokunnossa joka kuukausi, jos kurassa ajelee. Toki renkaatkin kuluu, etenkin nappulat asfaltilla, mutta se vaihtelee kovin.



Ulkoilu


Ja silti ulkona on usein ajamattomia säitä. Eli vaikka olis mitkä vaatteet, niin yli 20℃ pakkasessa ei kahta tuntia ajeta. Toisaalta kova vesisade viileässä ei oo kiva. Reilu lumikerros myös aika tekemätön paikka. Näissä keleissä tarvii kuitenkin sisäpyöräilykamat.

Pyöräily on ulkoilmalaji ja pyöräilijät tykkää olla ulkona. Onhan se ihan eri asia olla raikkaassa ulkoilmassa oikeita maisemia katsomassa. Syksyllä ja talvella on myös kiva ajaa eri teitä kun on eri fillari. Lisäksi märkä, tuulinen ja kolea sää ajaa myös suojaisaan metsään. Kivana lisänä maisematkin vaihtuu vuodenajan mukaan. 

Ulkopyöräilyssä ongelma on hikoilu vaihtelevassa vauhdissa. Syksyllä ja talvella on viileää ja täytyy pukeutua kerroksiin. Jos aikoo tehdä vetoja, niin lämmöntuotto aiheuttaa hikoilua, joka jää vaatteisiin ja sitten tulee vilu. Kesällä hiki haihtuu ja viilentää hyvin, mutta talvella hiki jää vaatteisiin. Tämä johtaa siihen, että treenien täytyy olla tasatehoisia ja pukeutuminen suunniteltujen tehojen mukaista. Toki joku voi tehdä vetoja riisumalla ja pukemalla kerroksia, mutta valtavan näppärää se ei ole. Samoin vetoja voi tehdä lenkin lopussa, niin että pääsee suoraan kotiin hikisenä ilman jäähdyttelyä. 

Talvella treenien pääpaino on suurimmalla osalla kevyessä ajelussa ja hiihdossa. Ainakin perinteisesti on ollu. Nykyään trainereiden ja tehoperusteisten treenien myötä kyllä keväisin monien kuskien kunto on jo varsin kohdillaan. Sisäpyöräilyssä etuina on helppous, sen kun vain nousee fillarin päälle ajamaan valmiiksi suunnitellut treenin. Toinen etu on leffojen katselu. Ilman Zwiftiä jäis viaplayn, netflixin ja disney+ toimintaleffat ja -sarjat koluamatta. Kolmantena ilona on kisat. Näissä on yhteisöllisyyttä, repivyyttä ja tuskaa. Eivät vastaa oikeita kisoja, mutta huomattavasti rankempia kuin treenit.


Yhteenveto

Vaikka sisäpyöräily ei ole ilmaista, niin silti vain murto-osa ”ilmaisesta” ulkopyöräilystä. Itse en kyllä vaihtaisi ulkona pyöräilyä pelkkään trainerin hinkkaukseen helpolla. Toisaalta ilman harjoitusvastusta kunto olisi naurettavan huono keväällä. Molempi parempi siis. Ajokamoja kun hankkii vuosien mittaan, niin kaapitkin täyttyy pikkuhiljaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi