perjantai 11. maaliskuuta 2022

Kesän -22 kisakalenterista

Nyt on maantiecup julkaistu. Hieman on jäänyt epäselväksi mikä on tämän kupin tarkoitus ja millä perusteella kilpailut on valittu siihen? Millainen pisteytys näissä on? Miksi ei ole vieläkään aika-ajoa? 

Mutta hei! Viime vuonna valitin, että heinäkuussa ei kisata, niin nyt puolet maantiekapista on heinäkuussa 🤦🏻‍♂️. 



Keltaisella CUP kisat ja vihreällä sopivassa paikassa olevia vaihtoehtoja.

Aikataulu

Kauden eka kisa kuuluu jo kuppiin, ei mitään turhia lämmittelyjä. Samoin toinenkin kisa kuuluu kuppiin (oikeastaan kolmas, mutta iso osa ajaa kuitenkin molemmat Turun kisat). Sinällään suht perinteikkäitä kisoja molemmat. TS kortteleiden puuttumista hieman ihmettelen, mutta ehkä Simon muistoajo sopivampi kuin TS-kortteli. Enemmän ihmettelen Jurvan viikonloppua. Joukkueaika-ajo pidetään jo perjantaina. Se on monille joukkueille jonkinlainen tavoite kuitenkin. Sitten SM-kortteli (joka kuuluu kuppiin sm yhteislähdön sijasta). Eikä tässä vielä kaikki vaan sunnuntaille laitettu kuppiin kuuluva maantieajo. 3 päiväinen etappiajo kuinkakohan moni pystyy olemaan koko viikonlopun Jurvassa? 


Pituus

Kisojen pituus on hieman lyhyehkö. Sm-kisoa tai Porvoon ajoa kun ei ole, niin pisimmät kisat puuttuu. Lattomeri on alle 3h, Simon muistoajo ja Rosendahl 2h luokkaa. Kortteli taas tunnin. Velotour tasan 3h, Jurva maantiestä ja Taatilasta en tiedä. Vuonna 2017 Liedon kisa oli kans tasan 3h (huonossa säässä).
Eli siis yhtään yli 3h kisaa ei vaikuttaisi olevan.



Sijainti

Kisat kartalla. Oulun laitoin loppukappaleen ISM katsausta varten. Kisat sijaitsee hyvin rannikkovoittoisesti. Porissa kaks, Helsingissä kaks (/Porvoo), Turussa kaks, Jurvassa kaks. Tämä pienentää vielä Tampereen vaikutusta, kun siellä vain yksi. Sinällään kisoja on missä niitä järjestetään. Enkä sitä kritisoi, lähinnä huomio. Eteläisestä Suomesta nämä Helsinki - Tampere - Pori akselin kisat on vielä aamuselti ajettavia automatkoja.




Tavoite

Koittaako Suomen pyöräily aktiivisesti kehittää kisoja, tehdä kupista kattavampaa, vaikuttavampaa ja arvokkaampaa. Vai otetaanko liitossa nöyrästi se mitä saadaan?
Liitto voisi ehkä luoda jo valmiiksi jonkinlaisen pohjan. Kaksi kisaa per kuukausi, yksi kortteli ja yksi aika-ajo vaikka. 1-2 pidempää kisaa, 1 etappikisa jne.
SM kisat ja kauden ratkaiseva finaali olisi kohokohtia. 
Kokonaispisteiden kannalta myös pitäisi olla mahis sairastella tms yksittäinen kisa. Eli CUP kisoja voisi olla 1-2 enemmän kuin yhteispisteiden laskentaan tarvitaan.
Perinteiset kisat kuuluu omille paikoilleen eli Rosendahl, TS-kortteli, Porvoon ajot ja SM-kisat. Muilla ei ole vuosikymmenien perinteitä ja niitä voisi ”ohjata oikeaan ajankohtaan”
Jos kisoja järjestetään enemmän, niin hyvä. Mutta sitten kupin kisoiksi täytyisi olla kaikilla mahdollisuus päästä, kunhan kriteerit®️ täyttyy.


Kriteereinä voisi olla jonkinlainen mainonta/näkyvyys. Tulospalvelun nopeus. Kanttiinin olemassaolo. Kisakeskuksen toiminta (kaikki: numerot, suihkut, autoparkki ja startti suht yhdessä paikassa) , osallistujamäärä, toimitsijoiden määrä, reitin mielekkyys, kuskien mielipide. Näistä sitten jotain pisteytystä/arviota


Minä, minä, minä

Jättäisin toukokuulta Lattomeren kupin ulkopuoliseksi ihan kurjan sään puolesta. Kesäkuun alkuun Porvoon ajojen paikalle pidempi kisa. Hyrylän ajoille joku >150km matkaksi ja kupin kisa titteli Lattomeren sijasta. Jurvaan vain yksi kupin kisa yhdelle viikonlopulle. Elokuun alkuun mahtuisi kisa ja kauden finaali syyskuun alkuun.

Lopuksi

Kaikkea ei voi saada kerralla, mutta jonkinlainen tavoite olisi hyvä olla tekemisessä. Tietenkin harrastuspohjalta ja pienellä budjetilla hommia tehdään


PS

ISM kisat on tänä vuonna Oulussa. Siinä ei mitään vikaa. Reitti on vaihtelun vuoksi tasamaavoittoinen, eikä siinäkään mitään vikaa.
MUTTA
Kuka vatipää on taas keksinyt laittaa lähdön ja maalin taas eri paikkaan. Ja eri lähdöt eri paikkoihin. Ja näillä on siis välimatkaa 30km! Kiva koittaa hoitaa logistiikkaa ja etenkin jos perheessä on aikuisia ja lapsia kisaamassa. Toki silloin saa useamman kisan samaan aikaan onnistumaan, mutta silti painajainen monille. Mitä jos kaikilla olis startti Muhoksella, mutta aikuiset ajais isoa tietä edes takas ennen
Montan kierroksia?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi