Ehkäpä tärkeimmät ominaisuudet ovat:
FTP
Kynnyksen on oltava korkea verrattuna kavereihin. Etenkin tasaisesti ylläpidettävä (tunnin) teho.
Aerodynamiikka
Päällepäin on hieman hankala sanoa. Ei ole täysin pituudesta tai painosta kiinni. Enemmän hartioiden mallista ja kuinka hyvin pään saa pidettyä piilossa. Vertaa Ganna vs Evenepoel.
Hyvä fillari
Fillarilla mahdollistetaan hyvä kropan asento. Kyynärtuet nykyään lähes mahdollisimman ylös, jotta lavat saa ”rentoutettua” ja pään piiloon.
Vauhdinjako
Eli kuinka kovaa missäkin kohtaa reittiä tulisi ajaa, että voimat riittää maaliin asti.
Sitten tämän tekstin asia
Kyky tyhjentää jalat
W’bal käyrä näyttää paljon. Tietenkin FTP täytyy olla oikein arvottuna ja W’ lukema sinne päin. Siitä näkee, miten hyvät aika-ajajat pystyy ajamaan tankkinsa tyhjäksi. Tällä on merkitystä etenkin lyhyemmissä esim 10km tempossa. Pidemmissä aika-ajoissa merkitystä vähenee. Mutta pidempiä tempoja ajatellen se kuitenkin kertoo, että itsestä saa nyljettyä kaiken ulos omalla motivaatiolla ja tasaisella vedolla.
10000w*s / (14*60s) = 11,9w
43kmh @ 300w = CdA ~0,24
Tästä henkisestä itsensä ruoskimisesta saa siis jopa 12w lisätehoa. (Tietenkään tehot ja aika ei oo silloin samat 🤦🏻♂️, mut lasketaan nyt näin). Tämä 12w vastaa lähes 20 sekuntia eli 1km/h vauhtilisää.
10km / 14min = 42,9km/h
10km / 13min 40s = 44,1km/h
Eihän 12w ratkaise aika-ajoa, mutta fysiologisesti suht tasaväkisten kuskien kesken on melkoisen iso ero. Pitkässä eli tunnin kisassa ero tietenkin vähenee, kun edelleen sama 10kJ jaetaan isommalla sekuntimäärällä. Tunnissa on jo 3600 jaettavaa sekuntia eli hyöty on enää vajaa 3w, josta tulee 11s. Tämä on kokonaisaikaan nähden mitätön ero. Enemmän jo vaikuttaa sitkeyskomponentti, jota W’bal tyhjeneminen myös kuvaa. Näissä myös TTE aika eli kuinka pitkään saa ylläpidettyä kovaa kynnystehoa vaikuttaa enemmän kuin kuinka paljon sen yli voi ajaa.
Tempo vaatii hyvän aerodynamiikan ja korkean kynnyksen. Mutta myös sopivaa henkistä kapasiteettia, että saa kaiken jätettyä reitille. Toisille sopii yhteislähdön muiden perässä roikkuminen tai muiden tiputtaminen ja ylipäätänsä tehonvaihtelut sopii paremmin. Irtiotossa tarvitaan sitten jo aika-ajajan kykyä enemmän, etenkin pienessä hatkassa. Kuskeja on moneen muottiin ja treenillä voi vaikuttaa omaan profiiliinsa. Kyky ajaa tempoa ei poissulje kirikykyä, mutta yleensä eivät valitettavasti asu samassa kropassa. Syynä ehkä kuitenkin enemmän kiinnostuksen ja panostuksen kohteesta, kuin muusta. Toisaalta kovat on kovia. Parhailla kuskeilla on yleensä kova FTP ja myös hyvä räjähtävyys ja motivaatiokin kohdillaan.
Tempo vaatii hyvän aerodynamiikan ja korkean kynnyksen. Mutta myös sopivaa henkistä kapasiteettia, että saa kaiken jätettyä reitille. Toisille sopii yhteislähdön muiden perässä roikkuminen tai muiden tiputtaminen ja ylipäätänsä tehonvaihtelut sopii paremmin. Irtiotossa tarvitaan sitten jo aika-ajajan kykyä enemmän, etenkin pienessä hatkassa. Kuskeja on moneen muottiin ja treenillä voi vaikuttaa omaan profiiliinsa. Kyky ajaa tempoa ei poissulje kirikykyä, mutta yleensä eivät valitettavasti asu samassa kropassa. Syynä ehkä kuitenkin enemmän kiinnostuksen ja panostuksen kohteesta, kuin muusta. Toisaalta kovat on kovia. Parhailla kuskeilla on yleensä kova FTP ja myös hyvä räjähtävyys ja motivaatiokin kohdillaan.
Esimerkki
Tässä 3 eri kuskin toteutukset eri aika-ajoista. |
Ensimmäinen allekirjoittaneen ja siinä näkyy, kuinka syke nousee nätisti, mutta tasaantuu aika kauas maksimisykkeestä, eikä nouse lopussakaan. W'bal tippuu vain 12,9kJ lukemaan. Kadenssi pysyy tasaisena ja kohtuullisen hyvänä. Vauhdinjaollisesti alussa hieman ylioptimistinen neljännes. Sen jälkeen ylämäkivoittoinen pätkä, jossa hieman tehot jo hyytyy ja alamäkeen entisestään. Viimeinen neljännes sitten jo kynnyksen yli.
Toisena veljeni harjoitustempo tämäkin. Sykkeet ja kadenssit aika identtiset. Tehoa vain muutama hassu watti enemmän, mutta vauhdinjako tasaisempi ja loppuun parempi puristus. W'bal selvästi parempi 8kJ
Kolmantena sitten Tempomonsteri. Tämä oli vielä reilusti pidempi aika-ajo. Kynnys määritetty kuten meilläkin. Vauhdinjako tasainen, loppu kohti hieman kiristyvä. Kadenssi hieman parempi eli korkeampi. Tehot jatkuvasti yli kynnyksen ja tankki tyhjäksi loppuun. Sykkeet korkeat ja etenkin loppua kohti nousi entisestään. W'bal lopussa 3.6kJ.
Näissä käyrissä nyt ei näy tuulensuunta, nousut eikä nopeus. Mutta sykettä ja W'bal arvoa seuraamalla selviää paljon siltikin.
Seuraavana sitten Kankaanpään Prologi.
Kankaanpään Prologi. Nyt vain minun ja veljeni käyrät, kun tempomestari joutui ylämäessä hiljentämään liikenteen vuoksi, niin käyrä ei vertailukelpoinen. |
Tässä ylempi on mun ja hieman ylioptimistinen alku ehkä kostautui keskivaiheilla, mutta sain kuitenkin pidettyä kohtuullisen vauhdin, lopussa hyvä puristus. Keskipätkä olisi pitänyt pystyä kärsimään enemmän, mutta usko loppuu. Lopussa putkelta ajaminen ja riuhtominen pelasti kokonaistehot.
Veljellä taas kiihdytys ehkä jopa turhankin varovainen. Hyvä alkukiihdytys olisi voinut antaa hyvän vauhdin jota ylläpitää. Keskivaihe ja loppu hyvin vastaavat kuin mulla.
Lyhyt prologi sopii mun päälle paremmin. Tässäkin tosin meinasi usko loppua, kun ei ollut ketään näkyvillä, eikä ratakaan ollut tuttu. Hieman jäi kyllä keskivaiheen lopahdus harmittamaan. Hyvä lopputulos kuitenkin. Tässä nähdään Stravaan liittyvät ongelmat. Kun stravan ja omien ajanottojen perusteella olisin hävinnyt, mutta oikeasti 3s kovempaa ajoin. Oma ajanotto ja GPS tarkkuus ei näissä riitä lainkaan.
Minä
Greg Henderson - “Training is like fighting with a Gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the Gorilla is tired”
Itsellä ongelma saada ajettua anaerobinen kapasiteetti tyhjäksi tasaisessa suorituksessa. Hyvä että saan edes sykkeen nousemaan. Ja jos saan nousemaan ”järkevälle tasolle ®” niin sen ylläpitäminen on ylitsepääsemätöntä. Sisällä zwiftissä jo 5min on liian pitkä tasainen suoritus W’bal tyhjentämiseksi. Ulkona 8min vedoissa onnistuu kohtuullisesti muutaman harjoituskerran jälkeen. Tätä pidemmissä menee mahdottomaksi ylläpitää. Sanontaa laineillen ei sais luovuttaa kun ei jaksa, vaan sit ku ei oo enempää ajettavaa. Lyhyemmät repimiset on enemmän mun mieleen. Ehkä tehoprofiili vain on sellainen? Onko se asia jota kannattaisi treenata vai vain hyväksy asia? Ajatuksena kyllä on treenata hieman pidemmän kivun sietämistä, mutta TT pyörä ei ole kiikarissa 🤭.
Itsellä ongelma saada ajettua anaerobinen kapasiteetti tyhjäksi tasaisessa suorituksessa. Hyvä että saan edes sykkeen nousemaan. Ja jos saan nousemaan ”järkevälle tasolle ®” niin sen ylläpitäminen on ylitsepääsemätöntä. Sisällä zwiftissä jo 5min on liian pitkä tasainen suoritus W’bal tyhjentämiseksi. Ulkona 8min vedoissa onnistuu kohtuullisesti muutaman harjoituskerran jälkeen. Tätä pidemmissä menee mahdottomaksi ylläpitää. Sanontaa laineillen ei sais luovuttaa kun ei jaksa, vaan sit ku ei oo enempää ajettavaa. Lyhyemmät repimiset on enemmän mun mieleen. Ehkä tehoprofiili vain on sellainen? Onko se asia jota kannattaisi treenata vai vain hyväksy asia? Ajatuksena kyllä on treenata hieman pidemmän kivun sietämistä, mutta TT pyörä ei ole kiikarissa 🤭.
Huomionarvoista näissä w'bal laskuissa on FTP arvio. Se vaikuttaa valtavasti W’bal käyrään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi