tiistai 20. syyskuuta 2022

Pyöräilyturvallisuus

Tai pyöräilyturvattomuus. Fillarilla paahdetaan varsin kovaa vauhtia milloin missäkin muiden joukossa ilman suojautumismahdollisuuksia. Toiset haluaisivat tahallaan tehdä kiusaa, toiset tietämättömyyttään ja pyöräteiden suunnittelijat vahingossa. Kisat vielä asia erikseen. Vaikka pyöräily on todella turvallinen ja terveellinen laji harrastaa, niin maantiekilpapyöräily lienee verrattavissa alamäkipyöräilyyn turvallisuuden suhteen.

Itsellä muutama keino suojautua:

Hämärässä valot edessä ja takana + heijastinliivi.
  • Valot on tärkeämmät kuin kirkkaat vaatteet. Heijastimetkin tärkeämmät kuin kirkkaat vaatteet. Värikkäät vaatteet kivoja, mutta kalpenevat edellä mainituille. Heijastimet tarjoaa passiivista näkyvyyttä, valot aktiivista. Heijastinliivi on kuitenkin niin helppo pukea, että suosittelen pimeässä. Takavalo ois päivälläkin hyvä, mutta en ole käyttänyt. Näkyy todella kauas, kun jollain sellaisen nähny. Kunhan muistaa sammuttaa takavalon porukkalenkille.

Kypärä aina päässä
  • Suoja se on pienikin suoja. Laki vaatii ja haluan olla esimerkkinä muille pikkumatkoillakin. MIPS yms lisäsuojausta en vaadi kypärältä.

Kisoissa
  • Hanskat ja verkkopaita ajopaidan alla. Eihän ne paljoa ole, mutta jotain kuitenkin

Kevyenliikenteenväylät (KLV - kelvi)
  • En mene lähellekään kelvejä lenkeillä vaan ajan ajoradalla. Puolustukseksi on sanottava, että Salo on pieni kaupunki ja tämä onnistuu. Monessa paikassa ei onnistu. Pyörätiet on kamalia ajaa, vaarallisia ja hitaita. Työmatkalla tarkkaan valitut pyörätiet, joissa minimaalisesti ikäviä risteyksiä. TYÖMATKATURVALLISUUS

Reitin valinta
  • Maantiellä en näe juuri vaaranpaikkoja reitin suhteen. Vaikka koloja olisi tiessä, niin ne saa väisteltyä. Vilkkaat tiet ikäviä, mutta ei niinkään vaarallisia. Maaston en suosittele menemään yksin. Joskus pohtinut yksin umpikorvessa kovassa pakkasessa ajettujen GG lenkkien turvallisuutta. Talvella siirryn ehkä jatkossa hallitumpaan 2h helppoon, liikennöityyn ulkolenkkiin ja tuntien viimeistelyyn sisällä...


Yleisesti

Suurimmiksi riskeiksi pyöräilyssä näen: pyörätiellä olevat koiranulkoiluttajat, kolmion takaa/pihasta tielle ajavat autoilijat, murhanhimoiset autoilijat.
Autoilijat ovat absoluuttisen vaarallisia, jos siis törmäävät vauhdilla. Ihan sama johtuuko puhelimesta tai havainnoinnin ymmärtämättömyydestä tai puhtaasta murhanhimosta.
Kevyenliikenteen väylillä taas murtumat on mahdollisia, kun koiran ulkoiluttajat sekoilee. Lapset ja vanhukset vähemmän vaaraksi. Piharisteyksistä kelville tulevat autot näissäkin kaikista pahimpia. 
Kisat on sit erikseen. Kasat on yleisiä, mutta yksittäistä kuskia kohtaan harvinaisempi ja harvoin kaatuessa sattuu pahempaa. Mutta vakuutus ei korjaa kalustoa. Iho menee ja murtumia silloin tällöin. Eikä näiltä voi oikein millään välttyä, huonoa tuuria ja tilastotappiota.


Porukassa
  • Vähän vahinkoja sattuu, mutta kiva jos kaikki uudet kuskit perehdytetään porukan tapoihin ennen lenkkiä. Tilastotappioita aina joskus voi kuitenkin tapahtua. Muista käsimerkit, huudot ja etukäteen sovittu reitti.
Kalusto
  • Harvoin kaatumiset yms johtuu fillarin viasta. Saa aika pahasti fillari pettää, että siihen kaatuu. Toki ketjut voi katketa yms.
Zwift
  • On taatusti turvallinen. Suomessa autoja ei juurikaan tarvitse pelätä ja sen vuoksi hiekkateille siirtyä. Muista ajankäytöllisistä ja säätilasta johtuvista syistä kyllä erinomainen korvike.

Liikennekäyttäytyminen
  • Parijonossa ajaminen on mielestäni ihan järkevää, jos on 4 kuskia tai enemmän. Vaihdot suosittelen tekemään kiertävästi ettei ole 2 kuskia useampaa rinnakkain. Keskustassa liikennevaloja syytä noudattaa ja jos yhtään isompi paikka, niin pyöräteitä pitkin keskustan läpi. Suuntamerkkiäkin voi näyttää, ei maksa mitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi