perjantai 5. toukokuuta 2023

Ketjuvaha #REX

Kirjoitin vahauksesta tasan vuosi sitten. LINKKI. Kuumavahaus vei mennessään kerralla. Yllätyin helppoudesta ja vahan kestosta. Vahat myös yllättävän halpoja ja riittoisia. Vaha pysyy kattilassa ja sulaa joka kerta uudestaan, eikä tarvii vaihtaa kuin ~kerran kesässä.

Ideana hommassa on saada uudet ketjut täysin puhtaiksi kaikesta öljyperäisestä. Tehdasrasvat on melkoisen tiukassa. Suurin homma onkin uuden ketjun peseminen puhtaaksi. Sen jälkeen ylläpidossa ei enää juurikaan vaivaa. Käytetyn ketjun voi laittaa suoraan pataan uuteen vahaukseen. Jos ketju aivan kurainen, niin sitten olen keittänyt vedessä. 
Viime kesänä kolmannes Molten -pussia riitti helposti, eikä näyttänyt edes saastaiselle (pitäisi kai vaihtaa 2-3kk välein, mutta unohdin...). Käytin yksittäistä sähkö-irtolevyä (pihalla perunoiden keittoa ja mutteripannua varten alkujaan). Siihen panostuksena oli Prismasta noin 10€ hintainen 1l kattila. Pieni kattila on helpompi, niin vahaa saa riittävän korkean kerroksen, eikä vie tilaa hyllyssä. 


No nyt sit Suomalainen REX teki melkoisen pommin. Hyviä tiputeltavia vahoja, suihkeita, sun muuta ja diilejä ammattilaisjoukkueiden kanssa tainnu olla jo ennenkin. Nyt saivat valmiiksi testeissä kestävyyden suhteen ”ylivoimaisen” vahan. Vaikka vanhaa vahaa oli jäljellä, niin pakko oli hommata paketti uutta, kun sai hyvän diilin.


Surkealaatuinen kuva ZFC sivuilta. Linkki arvosteluun




Käytännön vinkkinä laita ketjun pikalinkki hakaneulalla ketjun jatkoks. (En siis oo hävittäny ikinä yhtään, enkä kaivanu viemäriä auki tai muutakaan vastaavaa ikinä…). Sekoittelua suosittelen, niin joka paikkaan menee vahaa. Keppinä metallinen vaatehenkari tai pinna. Vahausta ei kannata tehdä olkkarissa, kun siitä tulee jonkin verran raikasta kynttilän tuoksua, lisäksi ketjua nostaessa juoksevaa vahaa tipahtelee helposti hieman.




Puhdistus

Uusi ketju
1) Pari kertaa UÄ pesurissa tinnerissä tai missä vaan
2) Puhalla kuivaksi kompuralla tai anna kuivua
3) Pesurinesteen putsaus sinolilla (mulla asetonia, mut se aika myrkkyä)

Hyvin likainen ketju
1) Irrota pikalinkki, viskaa kattilaan, jossa vettä ja keitä hetki
2) Pyyhkäise rätillä pinta siistiksi.

Normaali käytetty ketju
1) Älä tee mitään


Ketjun keitto 
1) Pikalinkki hananeulalla talteen, laita ketju kattilaan vahaklöntin päälle ja pidä tavoitelämmössä 10min.
2) Anna jäähtyä hetki ja sitten nosta kuivumaan.
3) Vääntele ketju auki ja putsaa sillä hakaneulalla pikalinkin urat.
4) Ajoa 400km ja sama uudestaan.

Haudutuspata on helppo, kun ei kuumene liikaa. Mutta se on tuskaisen hidas. Irtolevy on aika kätevä, kuha tietää mille lämmölle laittaa eikä unohda. Puuilon halvin UÄ pesuri toimii, mut onhan se huono. Eipä sitä usein tarvita, mutta suosittelen isompaa ja parempaa.


Vaha on tehty hieman monimutkaiseksi kun on erikseen valkoisia paloja ja yksi musta. Paras lopputulos saadaan 4+1 versiolla, mutta sitten jää 7 valkoista palaa yli. Nyt laitoin 5+½ annostelulla, jolla lopputulos kuitenkin hieman parempi kuin moltenilla.





PS.
Zerofrictionista opittua: Sramin flattop ketjut ei oo huippuja. Shimanon Ultegra vs D-A ketjujen ero on olematon, enkä taida kyllä enää maksaa ekstraa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi