Etenkin ZFF testeissä painotetaan kitkan suurenemista ajan kuluessa. Tässä kiinteä parafiini on ylivoimainen. En usko saavani huomattavaa eroa lyhyessä kisassa, mutta toiveena on, että esim SM-kisassa 150km jälkeen hukkawatit olisi vähäisempiä.
Ihmettelen suuresti testeissä mainittuja rahasäästöjä. Vaikka ajan paljon, enkä vaihda ketjua etukäteen, niin takapakka kestää ihan loputtomasti ja eturattaat varmasti yli 30 000km. Edellisen eturattaan vaihdoin, kun sain halvalla 53t eteen, muuten ei ollut syytä. Ketjujen kierrättämistä en myöskään ymmärrä. Toki vahatessa voi olla nopeampaa tehdä parit kerralla ja kierrättää niitä. Mutta siis keston tai säästön kannalta ihan turhaa.
Squirtin ongelma on, että se ei mene kunnolla ketjun sisään. Kuten muutkaan nestemäiset vahat ei mene kunnolla. Kaikki voiteluaineet vaatii reilua ketjun lämmittämistä. Kuumailmapuhallinkaan ei oikein riitä, kun ketju varsin painava metallinen pötkö. Sen vuoksi rauhallista haudutusta tarvitaan. Meillä on kyllä haudutuspata, mutta se on ruokakäyttöön. Ylimääräinen pikkukattila ja ulkolevy löytyy, joten meinasin niillä mennä.
Lueskelin ihmisten ajatuksia netistä. Ja niitähän löytyy. Fillarifoorumilta ketjun uppovahaus, ketjun voitelu, WeightWeenies. Pitkään pohdin asiaa jo koin turhaksi, kunnes sitten lopulta hieman innostuin ja päätin kokeilla. Silican ja ZFF Youtube videot oli mukana vaikuttamassa päätökseen.
Päätin aloittaa halvalla. Satasella ois saanu hyvän UÄ-pesurin, mutta ostin 39€ hintaisen Puuilosta (ei koira karvoistaan pääse 🤷🏻♂️). Lisäksi mineraalitärpättiä ja Molten Speed Waxia. Tilasin vahan Amazonista, niin sain A-Prime katselun kuukaudeksi…
Molten Speed waxin sivuilla on hyvät ohjeet.
1) Pesin neljä kertaa kahdella nesteellä ketjut, tuntuivat puhtailta
2) Kuivasin paineilmalla ja annoin levähtää
3) Pieneen kattilaan vahaa ~neljännespussia ja lämpö päälle
4) Mittarin kanssa seurasin että nousee yli 90c. Sitten heiluttelut ja kuivamaan.
5) Ketjusta tuli hyvin jäykkä. Nitkuttelua ja ketju jemmaan odottamaan käyttöä
6) Teräsharjalla pinnalta kaikki parafiini. Naulalla tapin reiät.
7) Rattaiden putsaus
8) Ajatuksena oli tarvittaessa lisätä Squirtia ja ehkä kertaalleen keittää uusiks.
Kuivattelut paineilmalla |
Jauheet ja ketjut kattilaan |
Lämpötila lähestyy 92c astetta |
Jäykät ketjut jäähtymässä |
Pinnasta turhat parafiinit harjattu ja reiät avattu. |
Pakka putsattu ja UÄ-pesty, nyt kiiltää. Eturattaat irrotin, putsasin ja kiristin samalla. |
Ajaessa tuntuvat kyllä hyvältä. Hieman metallisempi, heleä ääni. Henkimaailman juttuja osittaina. Kisakäyttöön varmasti keittelen ketjut sopivasti ja lenkillä sit käyttää loppuun. Varmasti pienempi etu kuin kisoihin uusien päällirenkaiden hankkimisesta, mutta toisaalta varsin halpaa hupia.
Voi olla, että työmatkakäyttöön jätän kammottavan öljyn pois ja ostan kotimaista Rambovahaa kokeiluun
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi