sunnuntai 29. lokakuuta 2023

Takavalot

Näkyvyys pyöräillessä on suhteellisen tärkeää, mutta jos autoilija ei edes katso kevyenliikenteenväylän  / pyöräilijän suuntaan, niin mikään sirkusvalaistus ei riitä. Aina hymähdän, kun joku kommentoi, että vaatteiden pitäisi olla kirkkaita ja värikkäitä. Sinällään aiheellista se on, mutta ruskassa ja kesäkirkkaalla nekin toimii hyvinä suojaväreinä. Ja toisaalta yhden heijastimen näkyvyys peittoaa moninkertaisesti kirkkaan värin muuten. Näkyvyyden jaan aktiiviseen ja passiiviseen. 

Passiivinen on lähinnä kirkkaat vaatteet ja etenkin heijastimet. Värikkäiden vaatteiden ajatus lienee herättää huomiota ja erottua taustasta. Heijastimien ongelma on, että ne ei näy ellei valo osu niihin. Eli risteyksissä autot eivät nää, jos tulee sivusta. Toisaalta samoin, jos muilla KLV liikkujilla ei ole valoa.

Aktiivinen näkyvyys taas on valonlähteet. Tangossa ja perässä. Nämä näkyvät jo kaukaa sivusta. Näiden avulla toki myös itse näkee, mutta etenkin omaa turvallisuutta ajatellen. Takavalossa ei tarvita runsasta valovoimaa, kunhan erottuu. Vilkkuminen ei ole takavalossa kovin vakava asia, erottuu jopa paremmin. Tankovaloksi riittää pyöräteillä alle 1000lm, mutta pimeillä hiekkateillä saa olla jo hieman enemmän. Pyöräteillä valon on hyvä osoittaa reilusti alas, ettei häikäise muita. Se näkyy kuitenkin kauas. Kostea hämärä on hankalin tilanne, kun ei kuulautta, lasit sumussa, ei kuunvaloa, puhumattakaan heijastavasta lumihangesta. Vauhti myös lisää valontarvetta. Kypärävalon säästän metsään. Se häikäisee niin paljon muita liikkujia. On kyllä todella hyvä lisä metsässä, kun näkee mutkan suuntaan paremmin.

Työmatkalla takavalo on aina päällä, kun ei selvästi valoisaa. Pidän aktiivista näkyvyyttä tärkeänä aamulla, kun kaikki suhaa väsyneenä ja hämärässä. Sen vuoksi etuvalo on käytössä heti hämärän tultua. Etuvaloja saa kohtuuhintaan ja hyvillä tehoilla monesta paikasta. Mulla nyt tosi huono Kiinan versio käytössä, mut se riittää työmatkalla ja oli halpa. Lisäksi on heijastava kirkas kypäräsuoja (on muuten hyvä, näkyvä ja lämmin). Heijastinliivi vielä ekstrana.

Paluumatka, niin heijastinliivi laukussa. Mut kypärähuppu erottuu tässä hyvin. Tosi näkyvä, vaikka ehkä jonkun mielestä ruma.


Takavaloissa ei ole juurikaan akun kestot esillä, eikä paljon laatuvaihtoehtoja. Tehokkaammat ja paremmalla akulla olevat vaihtoehdot puuttuvat vallan. Ei siis premium malleja tarjolla.

Muutamia kriteerejä näihin on kertynyt. Akun on oltava integroitu. Johtojen kanssa en jaksa leikkiä. Akun on kestettävä noin viikon pyöräilyt. Kerran voin välissä ladata, mutta en monesti. Eli vähintään 5h saisi paloaikaa olla. Kiinnityksen olisi onnistuttava useaan paikkaan eli laukkuun, tolppaan tai satulan kiskoihin.




Monen näköistä on tullut kokeiltua ja useampi on jo hävinnyt matkalle, kun en ole kiinnittänyt tarpeeksi huomiota kiinnittämiseen.


1) Ikivanha cateye vilkkuvalo, toimi parilla CR2032 paristoilla. Yllättävän hyvä, kun ottaa huomioon yli 15v iän. Paristot kesti pitkään ja oli helppo käyttää. Tippui työmatkalle.

2) XXL MagicShine irrallisella akulla oleva takavalo. Tuli etuvalon mukana. Hirveä akkusyöppö ja akut hajosi 1-2 vuodessa. En suosittele kenellekään johdollista.

3) Saksasta tilattu CatEye lamppu. Huono akun kesto, ei edes 3h lenkkiä kestänyt. Tippui työmatkalle.

4) XXL Magic Shine - hienoin versio. Piti olla iso akku ja monipuoliset valovaihtoehdot. Pienelle teholle ei saanut millään, akku ei kestänyt juuri 2h pidempään. Hajosi reilussa viikossa. Sain rahat takas. Poistettiin myynnistäkin.

5) Kiinan lamppu, ihan ok, mutta lelunomainen. Käytössä lenkkifillarissa. Akku heikko ja välillä sammuu jne. Ei pärjää Puuilon lampulle alkuunkaan.

6) Puuilosta 5€ lamppu. Tämä nytkin käytössä. 200mAh akku on kohtuullinen. Pidän yksin ajellessa vilkkua päällä. Akku kestää pitkään, ei ole liian tehokas. Todella hyvät kiinnikkeet mukana. Vilkku erottuu paljon paremmin kuin tasainen valo ja lisäksi säästää akkua. Porukassa sit tasainen valo. Klipsu on todella tukeva laukussa tms ja toisaalta kuminauhakiinnike menee moneen tolppaan. Halo ja Bike-R merkeillä sama valmiste, molempia löytyy.





7) Prisman kietaistavia puoli-ilmaisia punaisia valoja. Yllättävän hyvä valoteho ja kesto. Ovat varavaloina. Turhan paljon kosketushäiriöitä, etenkin jos paristoja vaihtaa. Ja valon klöntti tulee aina hieman sivuun, joka haittaa satulatolppaan asennettuna



Ja ei, en hävitä usein valoja, nämä kaikki epäonnet on sattuneet, kun en jaksanut alkaa laittaa väliaikaista valoa huolella kiinni. Monissa siis todella huonot kiinnikkaat. Puuilo on tässä ilahduttava poikkeus.

Puuilon lamppu on tällä hetkellä selvä suosikki. Teho on riittävä. Akku on pienehkö, mutta aivan riittävä sekin. Kiinnitysmekanismi on kelvollinen. Latausportti ja näppäin myöskin järkevän tuntuiset. Valoteho takavaloksi riittävä. Lampun malli on myös hyvä, ei ole tiellä missään. Voi laittaa vaaka tai pystysuuntaan.





PS.

Vaimon Garmin Varia 516 takatutka/valo oli pari kertaa kokeilussa. Hyvä laite. Mutta kun ajanu lapsesta lähtien maantien reunaa, niin en kokenut hyötyä. Lähinnä ärsytti kun piippaili. Ehkä rauhallisilla hiekkateillä olisi eniten hyötyä. Tietenkin äänet sais vaimennettua. Toisella kerralla, kun vaimensin, niin oli jo paljon parempi. Mut työmatkalle kesto hieman nafti. Tämä olisi se premium malli, etenkin jos akku kestäisi 10h.

Värkkäsin kiinnikkeet Garmin pidikkeelle vaimon työmatkatarakkaan. Harmi että laitteessa ei ole valmista paikkaa narulle, kun aina pelottaa, et tipahtaa jonnekin.

2 kommenttia:

  1. Näyttää hyvälle ja tärkeintä että toimii. Noitahan "keskitason" valoja on tosiaan pilvin pimein. Mä päädyin puuilon versioon hinnan ja etenkin kiinnikkeiden takia.

    VastaaPoista
  2. Suosituksena takavaloksi Knog Cobber (itsellä Mid koko); vilkkumoodissa akkukesto 6.5h ja isona plussana valo näkyy todella hyvin myös sivuille.

    VastaaPoista

Kommentoi