maanantai 3. elokuuta 2020

Heinäkuu

Heinäkuussa tulikin tehtyä vaikka mitä. Lomaakin ehdin viettämään.

Heinäkuun kertymät. Vo2max painotteista oli, mutta näillä viikoilla oli vain yksi varsinainen happitreeni ja toinen oli yhteislenkki tms.

Kun Vo2max viikot alkoivat, niin halusin saada hieman pohjatasoa selville ja kävin ajelemassa muutaman KOM pätkän kruunun. 4 kappaletta 2:30-5min vetoa tuli tehtyä. Kaikissa sain pidettyä tasaiset hyvät tehot. Ajan usein kovaa, mutta harvoin täysiä (päinvastoin kuin veljeni...). Nyt kokeilin toisella segmentillä 5min maksimia ja sain rutistettua 409w. Seuraaviin vetoihin riitti vielä hyvin potkua.
Piti ihan kuva ottaa kesken lenkin 😅. Tota kun jaksais reilun tunnin ylläpitää, niin pääsis aika-ajon MM kisoihin....


Heinäkuuhun mahtui jälleen Turun Urheiluliiton harrastepyöräilijöiden yhteyslenkki kivalla 42km/h vauhdilla. Siihen lämmittelyt ja jäähdyttelyt, niin sain 123km lenkille mittaa. Vetovuorot on sen verran vauhdikkaita, että käy mielestäni parhaiten Vo2max treenistä. Vaikka vedot ovatkin hieman lyhyitä, niin niitä toistuu varsin paljon kuitenkin ja kuormitus kasaantuu huomattavasti.
75km, 42.1km/h, avg 260w, 95rpm, Vetovuorojen mittaa vaihdeltiin loppupuolella


Kävin ajamassa pidemmän iltalenkin ja päätin kokeilla pelkän vo2max treenin sijasta netissä Jack Haigin ajamaa sillisalaattitreeniä. Eli alkuun tein SST 30min. Sitten HSveevoo treeniä ensimmäisen satsin eli 3 kertaa 5min alkukiihdytyksillä. Tämän jälkeen vielä 30/30 treeniä 10min. Sitten piti kotiinkin jaksaa ajaa. Kotiin ajamisen lisämauste oli, että takavaihtajan vaijeri katkesi kahvaan jo ennen 30/30 treeniä. Joka tarkoitti, että sain vääntää isolla tuumalla jyrkät mäet viimeisen 40km matkalla. Treeniä vaihteiden puuttuminen ei valtavasti onneksi haitannut. Hyvää vaihtelua ja ajanvietettä ajaa näin sekaisin lenkki.

Tältä lenkiltä ei nyt ole QA käyrää, mutta varsin vaihtelevaa kadenssia ja tehoa löytyy erilaisista treeneistä, pitkästä kestosta ja vaihteiden puuttumisesta johtuen. 

Näin siinä käy, kun keväällä ei jaksa vaihtaa vaijereita... Onneksi rajoittimen ruuvilla sai 52/39 * 13 välityksen käyttöön


Kahvaa sai purkaa ja vaijeria tonkia. Lopulta sain vaijerinpään esille ja siivottua sotkut.


Veljen kanssa käytiin Somerolla taas ajelemassa. Tällä kertaa halusin tehdä hieman kisanomaisemman treenin. Valittiin sitten erimittaisia KOM segementtejä, jotka vedettiin täysiä ja väliajat sitten rennommin yhdessä.
Segmentit:
1) 6:30, avg 333w / 3:30 @ 384
2) 1:43,  avg 543w
3) 33:50, avg 280w / 16:20 @ 333
4) 5:08, avg 340w / 2:45 @ 386w
5) 7:03, 316w / 4:12 @ 362w
6) 49s, avg 490w / 28s @ 608w (en tajunnut että KOM jatkuu alamäkeen)
7) 18:11, avg 275w / 10:20 @ 312w




Vuoden komeimmat aerobic decoupling lukemat sain, kun ajoin pidemmän lenkin alkupuoliskolla 90min@300. Oli tarkoitus kyllä ajaa 120min, mutta huono päivä. Tämän jälkeen ei juuri sykkeet laskeneet. Onneksi satuin kauppaan 8min ennen sulkemisaikaa, niin sain säälisuklaata ja jaksoin kotiin asti.

Power/HR = 1.69,    Decoupling = 20.1%

Toi power/Hr on suht vakio, mutta decoupling on mulla yleensä lähellä nollaa, kovilla lenkeillä 5-10% maksimissaan. Parhaillaan ollut negatiivinenkin...






Muita juttuja:

Uus lemppari! Huomasin että satulalaukussa oleva laajennusosa on mahtava viilenevien iltojen lenkeille tuuliliivin yms kantamiseen. NIKSI 2: Jos on lyhyt lenkki, niin laitan toiseen juomapulloista liivin+irtohihat



Lisää vehkeitä. Piti ostaa kompressori, jotta sain vaimon tubelekset vanteelle. Totesin tän olevan paljon monikäyttöisempi kuin erillinen käsipumppu.


Verensokereiden hallinnan yrityksenä ajelin lomalla työmatkoja terassilla.


Oisko kauden eka kahvilenkki. Ei päässy Stravaan. Suosittelen kyllä motarin varrelta Design Hill kahvilaa. Salon parhaat espressot ja tarjoilut. Nyt uudella terassilla on tilaa ja mahtavat näköalat.





Sinne meni hyvä sisuri, ei ollut vaihdettava sielu. Poika keksi vähä yrittää pumppaamista kun säätelin muita juttuja.

Ja loppuun vielä PMC katsaus
Tasainen rasitus, jopa marginaalisesti laskussa, mutta tämä lasku enemmän työmatkapyöräilyn vähänemisestä johtuvaa, eikä todellista kevennystä. Treenit jopa raskaampia ja pidempiä osittain.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi