Erityismaininnan järjestelyjen ja katsojien suhteen ansaitsevat kyllä etenkin TS kortteli ja Porvoon ajo. Toki lähes kaikki kisat on hyvin järjestettyjä ja hommat toimii. Mutta nämä kaksi kisaa on kuitenkin kisapaikkana, yleisömäärältään ja perinteiltään omalla tasollaan.
Suomessa on kaksi ilmeisen hyvin organisoitua ja jäsenneltyä kisarupeama. Nämä ovat HelCX cup ja Nordic Gravel Series. Kumpaankaan en ole osallistunut, mutta ihailen aikataulutusta ja järjestelyjä muuten. Ehkä jatkossa käyn paikan päällä kokeilemassa.
Molemmissa erinomaista on kisajärjestys, selkeät lähtöluokat, aikataulut yms. Eli hyvissä ajoin on tiedossa kuka järjestää kisat ja missä. Lisäksi kisoja on hajautettu kauden mittaan. Molemmilla on fiksut sivustot, joista löytyy tietoa kisojen aikatauluista ja sisällöstä yms. HelCX suhteen tosin webscorer on käyttöliittymältään hieman kyseenalainen.
Maantiekisoissa on tietenkin ongelmana, että ne ovat harrastusta järjestäjille ja kisaajille. Joten suuria ja kalliita spektaakkeleja tuskin kukaan odottaa. Mielestäni kisat ovat lähes poikkeuksetta olleet onnistuneita. Harvoin olen huonolla mielellä (järjestelyjen vuoksi) kisoista lähtenyt. Pyöräily on ulkoilmalaji, joka asettaa omat haasteet asioille. Etenkin katsojille ongelman luo se että kuskit suhahtaa ohi vain 30-60min välein ja kilpailu kestää kuitenkin monta tuntia. Lisäksi kilpapyöräily ei ole kovin suuri televisiolaji muutenkaan Suomessa, niin ihmiset ei tiedä touhusta. Taktisten kuvioiden tajuaminen voi olla hankalaa, kun kuskeja ei ole mailla eikä halmeilla. Livekuvaa on alkanut tekniikan entisestään helpottuessa ilmestymään eri kokeiluina. Jatkossa varmasti vielä lisää.
Alla listattuna sattumanvaraiseen järjestykseen omia ajatuksia, joilla kisaajamääriä voisi nostaa, kisoja saisi katsojille ja osallistujille paremmiksi. Lähinnä siis maantiepuolen asioita
- Kisoihin tasapuolisuutta maantieteellisesti (pk-seutu, pohjanmaa jne), kauden sisäisesti (huhti-lokakuu) ja kisatyyppien (maantie, kortteli, etappi) mukaan. Ainakin jossain määrin mahdollisuuksien mukaan näihin pitäisi pystyä vaikuttamaan. Kisajärjestäjät tietenkin haluaa pitää niitä silloin kun haluavat ja pystyvät, mutta jonkinlaista tasaamista hyvä harkita.
- Kisakalenteri täytyisi olla tiedossa jo esim helmikuussa. Monilla kesäsuunnitelmia täytyy töiden yms puolesta lyödä lukkoon jo hyvissä ajoin. Ja kyllä kisajärjestäjien+liiton pitäisi saada hahmoteltua kisakalenterin runko jo silloin.
- En tiedä tarvitseeko cupin kisoja mainostaa sen kummemmin lehdissä tjms. Mutta harrastekisoja ja harrastelähtöihin voisi saada jonkun innostumaan mainoksella. Yleisö löytänee kisoihin vasta kun aika on kypsä. Ei ne mainokset toki haittaa, mutta perusasiat kuntoon ensin.
- Tietyt vaatimukset kisatietojen suhteen kalenteriin. Eli kisan tyyppi (gravel, maantie, TT, rata, XC, etappikisa jne), mahdollisesti kisan arvo (Skoda-cup, maantiecup jne.), lähtöluokat, matkat ja reitti pitäisi olla tiedossa selvästi ja hyvissä ajoin. Mieluiten kaikki samassa paikassa.
- Eri mittaisia ja tyyppisiä kisoja on hyvä olla edelleen, kuten nykyään onkin. Etappikisoissa yksittäisen etapin osallistumismahdollisuus on myöskin hieno juttu.
- Harrastekisat nyt ei varsinaisesti kuulu liiton toimintaan, mutta nekin olisi hyvä lukea jossain kalenterissa ja niistä samat tiedot, etenkin lähtöluokat, eli onko vain nopeusluokat vai myös vapaavauhti yms. Harrastekisoissa kuitenkin moni käy ja niitä selatessa, joku voi samalla innostua muista kisoista.
- Kisakalenterin selausta helpottaisi, jos kalenteria saisi suodatettua erikseen maastolajeille, maantielle ja ratapyöräilyyn tms.
- Suosittelisin lasten omia pikkulähtöjä mahdollisimman moneen kisaan. Eikä haittaa, vaikka maksaisivat 5€/kuski tjms. Hyvää tekemistä lapsille ja palkinto vanhempien mukana roikkumisesta. Perheaktiviteettia siis. Eikä sen oo pakko olla varsinaisella kisaradalla. Tämä voisi houkutella kisapaikkakunnalla myös yleisöä kisapaikalle. Kun lapsia tuodaan, niin samalla isovanhemmat yms ehkä voisi katsoa aikuistenkin kisaa ja syödä makkaraa.
- Kisojen seuraamisen kannalta pienehköt kierrokset on kivoimpia. Ne on myös huollon kannalta helpoimpia. Toki tylsäksi käy muutaman kilsan kierrosta ajella, mutta esim 10-15km on mielestäni mukava kierros. Yhtenä lenkkinä ajetut kisat on hankalia, kun aina ei ole tiedossa mihin reitti vie, juomahuolto- ja tekniset huolto-ongelmat myöskin riesana huoltoautottomille.
- En tykkää ajaa kriteriumeja, mutta kyllähän ne on näyttäviä ja sitä kautta yleisöystävällisiä.
- Lähtöjen yhdistely. En tiedä onko se pyöräilykisa, jos lähdössä on alle 20 kuskia, kuten monessa kat3 ja naisten kisassa on viime vuosina ollut. Masterit nyt ei tietenkään haluaisi lisää kuskeja omiin lähtöihinsä. Mielestäni myös yhden lähdön pitäisi ajaa yksi matka ja alle 30 kuskin lähdöt pitäisi yhdistää.
- Toki tähän vielä se että lähtöjen pitäisi olla yhtenevästi ja hyvissä ajoin ilmoitetut. Eli ei viime hetken muutoksia.
- Matalan kynnyksen kisaamista pitäisi kannustaa, mutta jonkinlainen kuskiporukka siinäkin pitäisi olla. Kuntotapahtumat on tähän myöskin hyviä
- Junnut aikuisten luokassa on aina vähän hankala suurten kehityserojen ja innokkuuden vuoksi. Mutta edelleen en näe 10 kuskin kisaa pyöräilykisana.
- PS. Olen aina ollut junnuvälityksiä vastaan, mutta se nyt on UCI juttu eikä siihen voi vaikuttaa. 95% kisasta voi ajaa aivan liian isolla tuumalla, mutta sitten se isoin vaihde on rajoitettu loppukiristä tai kovimmasta alamäestä. Luulisi että nykyään vois laittaa kadenssianturin ja sanoa, että jos tulee yli 5min <90cad niin saa 1min aikasakkoa tjms.
- Tuskin kukaan palkintojen takia kisoissa käy, mutta tulokset olisi hyvä saada tunnin sisään maaliintulosta ja joku seremonia instakuvia👀 varten. Tähänkin siis selkeä aikataulu. Silloin jäähdyttely ja suihkussa käymiset yms voisi hoitaa järkevästi.
- Kisanumerot ja chippi olisi tosi kiva laittaa jo kotona. Numeroita riittää matematiikassa. Liitolta pari kangasnumeroa kaudeksi ja chippi, niin kisoihin meneminen olisi helpompaa ja sujuvampaa.
- Kisapaikalle tietenkin buffet, niin kuin nyt jo kaikkialla onkin. Makkara, mehu ja mokkapalat tuo rahaa seuralle ja hyvää mieltä katsojille.
- Paikalliskisat on mahtavia. Niistä pitäisi saada ihmiset innostumaan. Kisakalenterissa pitäisi olla erilliset linkit eri alueiden paikalliskisoihin. Pk-seudulla Bianchi cup (missä nettisivut ja kalenteri yms helposti nähtäville) on jo vakiinnuttanut asemansa hyvin. Nyt Lounais-Suomessa Orbea cup by Ajopyörä hyvässä nousussa.
- Rahapuoli onkin sitten ongelmallinen. Siihen ei kukaan ole suoranaista sampoa keksinyt. Yleisömäärät kuitenkin vähäiset ja kisaajia+omaisia lähinnä paikalla. Ja seuran henkilökunta tarvitaan kisajärjestelyihin.
- Sattumalta paikalle tulijoille fillarin tarkastusta / ketjun putsausta + rasvausta hyvin simppeliä säätöä. Samalla voivat katsoa kisaa ja syödä makkaraa?
- Osallistujamaksut on onneksi maantiecupin kisoissa huomattavasti kunto-ajoja pienemmät. Mainostuloja tietenkin olisi hyvä saada, mutta liian helppoa ei sekään ole.
- Kuntopyöräilytapahtuma jollain merkatulla reitillä voisi tuoda kyläläisiä paikalle.
- Näiden järjestäminen samaan aikaan varsinaisen kisan kanssa vaatii aina ylimääräisiä käsiä, joka varmaankin isoin ongelma.
- Valokuvat on monille kisojen tärkein anti. Toki järjestäjäkin voi jotain asian eteen tehdä ja tarjota ainakin hästägin tai paikan, johon katsojat vois laittaa kuvia esille. Peesaus photography / Mikko Rantanen, Antti Ruotsalo ja muutama muukin ottaa hienoja kuvia. Heille toivoisin pientä lisätuloa jollain yksinkertaisella taulukolla vaikka 1-2€ / Instaan ja Stravaan soveltuva kuva ja 10€ täyslaatuisesta tjms. Maksu luulisi sujuvan ihan oman tunnon mukaankin kauden päätteeksi. rahat vaikka liitolle, jos kuvaaja haluaa tehdä tuplana hyväntekeväisyyttä.
- Nyt liitto on julkaissut kisajuttuja Facebookin kautta hienosti. Näitä lueskelee aina mielellään, kun tekstit muuten kovin hajallaan ympäri nettiä eri alustoilla yms.
Aina joku sanoo, et tee itse paremmin. En tee, vaan koitan pohtia asioita mun näkökulmasta poteron suojasta. Mun aika riittää treenaamiseen ja iltaisin lasten nukahdettua blogin kirjoittamiseen.
PS. Tää on kirjoitettu jo lähes vuosi sitten, mutta tää kausi nyt meni plörinäks. Ensi vuotta ajatellen tätäkin puolta vois pohtia.
Asiaa. Jyrki Lepistö
VastaaPoistaKiitos 🙏🏼. Nää oli vuosien mittaan kertyneitä ajatuksia. En oo järkänny kisoja, kuin hieman apupoikana, joten siltä kannalta en osaa sanoa.
Poista