Kaikissa aero -testeissä puhutaan aina YAW angle lukemasta, niin ajattelin avata mitä se tarkoittaa. Itsellä ainakin kesti aikanaan pitkään hoksata sen logiikka ja merkitys.
Terminä se tarkoittaa ilmanvastuksen kulmaa pyöräilijään nähden. Eli jos fillari menee 20km/h eteenpäin ja tuuli 10km/h (4m/s) tulee suoraan edestä, niin kulma on silloin 0⁰. Jos taas pyöräilijä ajaa edelleen 20km/h, mutta tuuli tulee 90⁰ oikealta 4m/s, niin YAW angle on 26,6⁰
Tästä sitten seuraa, että jos ajetaan 40km/h aika-ajoa ja silti olisi 4m/s sivutuuli, niin YAW angle olisi enää 14⁰. Ja jos mennään vielä reilusti kovempaa, niin ilmanvastuksen tulokulma lähenee 0⁰. 4m/s tuuli on suhteellisen voimakas ja 40km/h nopeus aika-ajossa varsin hidas. Tyynessä ja tuullessa suoraan vastaan/myötäseen on YAW kulma 0⁰ eli sama asia. Fillari kuitenkin liikkuu eteenpäin ja siitä tulee vektori eteenpäin ilman tuultakin.
Tästä seuraa se että mitä kovempi kuski, niin sitä vähemmän YAW angle lukemilla on vaikutusta. Ja mitä hitaampi kuski, niin tärkeämpää on arvioida aerodynamiikkaa myös sivusuunnan kannalta.
Mavic ponderation law. Eli eri ilmanvastuskulmissa käytetyn ajan painotus |
Yllä olevassa kuvassa on testeissä jonkin verran käytetty kaava, jonka avulla tehdään painotettu aerodynamiikan arvio. Eli Mavic on mittaillut kuinka paljon missäkin tuulenvastuskulmassa käytetään aikaa ja sen perusteella voidaan tehdä yksi lukema kaikista eri kulmien ilmanvastuksista. Kaikilla valmistajilla on omia tasapainotusarvoja, mutta samalla logiikalla toimivat. FLO cycling on tehnyt myös hyvää dataa samasta asiasta.
Swiss Side Hadron testit. Nimensä mukaisilla profiileilla |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi