torstai 8. lokakuuta 2020

YAW -angle

Kaikissa aero -testeissä puhutaan aina YAW angle lukemasta, niin ajattelin avata mitä se tarkoittaa. Itsellä ainakin kesti aikanaan pitkään hoksata sen logiikka ja merkitys.

Terminä se tarkoittaa ilmanvastuksen kulmaa pyöräilijään nähden. Eli jos fillari menee 20km/h eteenpäin ja tuuli 10km/h (4m/s) tulee suoraan edestä, niin kulma on silloin 0⁰. Jos taas pyöräilijä ajaa edelleen 20km/h, mutta tuuli tulee 90⁰ oikealta 4m/s, niin YAW angle on 26,6⁰


Tästä sitten seuraa, että jos ajetaan 40km/h aika-ajoa ja silti olisi 4m/s sivutuuli, niin YAW angle olisi enää 14⁰. Ja jos mennään vielä reilusti kovempaa, niin ilmanvastuksen tulokulma lähenee 0⁰. 4m/s tuuli on suhteellisen voimakas ja 40km/h nopeus aika-ajossa varsin hidas. Tyynessä ja tuullessa suoraan vastaan/myötäseen on YAW kulma 0⁰ eli sama asia. Fillari kuitenkin liikkuu eteenpäin ja siitä tulee vektori eteenpäin ilman tuultakin.

Tästä seuraa se että mitä kovempi kuski, niin sitä vähemmän YAW angle lukemilla on vaikutusta. Ja mitä hitaampi kuski, niin tärkeämpää on arvioida aerodynamiikkaa myös sivusuunnan kannalta.



Mavic ponderation law. Eli eri ilmanvastuskulmissa käytetyn ajan painotus

Yllä olevassa kuvassa on testeissä jonkin verran käytetty kaava, jonka avulla tehdään painotettu aerodynamiikan arvio. Eli Mavic on mittaillut kuinka paljon missäkin tuulenvastuskulmassa käytetään aikaa ja sen perusteella voidaan tehdä yksi lukema kaikista eri kulmien ilmanvastuksista. Kaikilla valmistajilla on omia tasapainotusarvoja, mutta samalla logiikalla toimivat. FLO cycling on tehnyt myös hyvää dataa samasta asiasta.


Tässä taas SwissSide omilta sivuilta heidän kiekkojen aerodynaamista dataa.
Swiss Side Hadron testit. Nimensä mukaisilla profiileilla

Eli tossa näkyy hyvin, miten ilmanvastuksen kulma käyttäytyy varsin symmetrisesti molemmin puolin. Nykyään levyjarrukiekkojen kanssa ei ole aina ihan symmetristä... Lisäksi näkyy, kuinka 0⁰ tulokulmassa kiekon profiilin syvyydellä ei ole niin paljon merkitystä, mutta kulman lisääntyessä profiilista tulee selvästi lisähyötyä. Hambini mainitsee tähän liittyen, että todellinen 0⁰ kulma on harvinaista, sillä fillari heiluu ja liikkuu aina sen verran, että ajaessa kulmaa on useampi aste. Tietenkään tässä ei ole vertailtu matalia kiekkoja, vaan 50-80mm syvyisiä profiililtaan samanlaisia. Näissä on myös hyvä muistaa, että YAW angle on ~80% ajasta <10⁰ ja 50% ajasta <5⁰. Eli näkyvissä olevat suuret erot eivät juuri koskaan toteudu. Samasta syystä vanhanaikaiset kapeammat kiekot, etenkin kapeilla renkailla on YAW 0⁰ kulmilla varsin hyviä, sillä ovat niin kapeita ja kuitenkin profiilia riittää. Sivutuulessa ja epätasaisella tiellä jne sitten käyttäytyminen selvästi huonompaa. Kapeilla kiekoilla leveämmät renkaat myös huonontaa aerodynamiikkaa valtavasti verrattuna leveämpään vanteeseen.

Hambinin testit kiekoista on erinomaisia ja niistä näkee hyvin tuloksia. Kaverin Youtube sisällöstä en sano mitään, mutta tämä testi on hyvin selitetty ja vertailtu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi