maanantai 16. marraskuuta 2020

Levykiekko

Levykiekot ei oo mitään ihan ilmaisia, joten saako rahalle vastetta? Levykiekkoahan käytetään vain aika-jossa ja siinäkin vain takana. Edessä kiekkona pitäisi olla vielä joku korkeaprofiilinen 80mm tai kolmilaippainen kiekko. Halvimmat levykiekot maksaa 1000€ luokkaa. Käytettynä voi saada jonkun vanhan halvemmalla. Mitkä on levykiekon hyödyt ja haitat?




Haitat


Aerodynaamisesti ajoasento on tärkeintä. Kiekot tulee sitten ajovaatteiden ja kypärän jälkeen. Etukiekko taas on merkittävämpi kuin takakiekko, sillä se on enemmän esillä halkomassa "puhdasta" tuulta. FLOcycling omissa laskuissa 90mm profiilin etukiekon ero 60mm nähden on vain CdA 0,00025. Sen sijaan aika-ajotangoilta ja jarrukahvoilla ajamisen CdA ero on 0,3 eli 1200 kertainen. Tämän vuoksi kiekkovalinta, etenkään etukiekkovalinta ei saisi johtaa turhaan levottomuuteen ja asennon "särkymiseen". Eli tyynessä ei niin väliä, mutta jos tuulta on tarjolla, niin matalampi kiekko voi olla käytännössä nopeampi. Hieman sama juttu on myös levykiekon kanssa. Tuuli ottaa siihen voimalla, eikä tee kokemusta miellyttäväksi.

A Comparative Aerodynamic Study of Commercial Bicycle Wheels using CFD v2011


Kuvassa takakiekon sivusuuntaiset voimat eri YAW -angle lukemilla. Tuulenpuuskat tietenkin pahimpia, tasaisessa tuulessa fillari vielä jotenkin hallittavissa.




Hyödyt


Kuten haitat, niin myös hyöty tulee parhaiten sivutuulessa. Aiemmassa tekstissä jo mainittu, että suorassa tuulessa ei kiekon korkeudella ole juuri vaikutusta.

FLOcycling 


Yllä FLO:n tuulitunnelidataa heidän kiekoistaan 49km/h vauhdissa. Eli yaw 0° kulmalla ero suhteellisen pieni eri aerokiekoilla, mutta levykiekon etu tulee esille tuulikulman suurentuessa. Nämä negatiiviset drag arvot on hieman erikoisia ja puoli mahdottomia. Mutta liittyvät testausolosuhteisiin, pelkkään kiekkoon ja liikkeeseen. Muillakin merkeillä on samoja tuloksia. Nämä eivät kuitenkaan ole ikiliikkujia. 





A Comparative Aerodynamic Study of Commercial Bicycle Wheels using CFD v2011

Tässä taas cfd mallinnusta samasta asiasta. Varsin erilaiset tulokset, kuin edellinen käyrä. Tässä levykiekolla iso etu jo heti 0° YAW kulmasta alkaen.. Toisaalta peruskiekko Rolf Sestriere lähes tasoissa muiden kanssa. Tämä cfd mallinnus on matemaattista tietokonelaskentaa ja sisältää enemmän virhelähteitä kuin tuulitunneli.







Hambini v2019

Kolmannet erilaiset tulokset Hambinin testeissä, hänen metodeillaan. Tässä olen hieman pilkkonut kuvaaja ja ottanut vain muutamat kiekot. Yhteistulokset levykiekon hyväksi ovat paljon isommat. Tässäkin ero 80-45mm kiekoilla 20w, joka on mielestäni aika paljon.  Tämä taulukko sanoo, että säästäisin kiinan levykiekolla ja kolmilaippaisella etukiekolla noin 40w@50kmh nykyisiin Maviceihin verrattuna. Näin isoa eroa en kyllä helpolla niele.



Tulkinta


FLO käytti grams of drag -arvoja, seuraava taulukko oli newtoneita ja Hambinilla taas suoria watteja. 50g vastusta on noin 5w tehoa.



FLOcycling


FLO on myös laskenut aerokiekkojen ajallista hyötyä eri matkoilla. Perusvaihtoehtona oli Mavic Open pro 32 pyöreällä pinnalla. Seuraavissa sarakkeissa säästetty aika peruskiekkoon verrattuna kyseisellä matkalla. Levykiekosta saa etua, mutta suurin etu tulee jo 45-60mm korkeasta vanteesta.




Levykiekkojen ero



Entä sitten vertailu eri levykiekkojen välillä? Aerocoach on vertaillut eri levyjä keskenään ja varsin pienistä eroista enää on kyse. Tietenkin heidän oma levykiekko oli nopein, mutta aika tarkat mittarit on, kun kymmenysosien tarkkuudella watteja on laskettu.

AeroCoach AEOX wheel develpment data




Yhteenveto

Eli levykiekko on siis nopeampi kuin mikään muu. Hallittavuus voi hieman kärsiä sivutuulessa, mutta toisaalta silloin potentiaaliset hyödyt korostuu. Aerodynamiikan puolesta ajoasento on niin paljon merkittävämpää, että pyörän hallinnan on onnistuttava normaalissa asennossa. Hinnan suhteen saavutettu etu/€ on varsin heikko, mutta kyllä ihmiset turhempiinkin asioihin rahojaan laittaa (esim. Ceramic speed OSPW häkit). Levykiekoilla toisiinsa verrattuna sen verran vähän eroa, että halpa/käytetty riittänee samaan etuun. 
Usein puhutaan, että pitää ajaa yli 40km/h, että levystä on mitään hyötyä. Tämähän ei pidä paikkaansa, hyötyhän on jopa suurempi, kun reitillä käytetään pidempi aika. (Isoin osa vastuksesta hitaassakin vauhdissa on ilmanvastusta ja kun radalla ollaan pidempi aika, niin sekunneissa hyöty on jopa surempi) Toki jos ajaa alle 40km/h, niin ehkä muiden asioiden treenaaminen on olennaisempaa kuin shoppailu...

Ja jos et ole kokeillut levykiekkoa, niin mitään dataa et tarvitse sen jälkeen, kun olet kuullut levykiekon kohinan tempokypärässä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi