Televisiosta kisaaminen näyttää helpolta ja simppeliltä. Mutta menepä itse kisaamaan, niin ei se enää niin helppoa olekaan. Kisat on hektisiä. Ihan pystyssä pysyminen vaatii jo keskittymistä. Jos et ole pääjoukon eturivissä, niin et tiedä lainkaan kuka pääsi irtiottoon etkä voi reagoidakaan mihinkään. Samoin vaikka olisit porukan kärkipäässä, niin voit silti olla pussissa. Ratkaisuliikkeet tehdään, kun kaikki on väsyneitä, niin ei sinne hatkaan tai muihin kovin tuoreena osallistuta.
Irtiotto
Mikäs on se sopiva peliliike? Kun oikeat tyypit ja joukkueet on edustettuina, niin sekä alkumatkan, puolimatkan ja loppumatkan irtiotot voi olla hyviä. Tärkeintä on, että oikeat joukkueet on mukana. Jos useampi iso joukkue jää rannalle, niin pääjoukossa riittää vauhdin pitäjiä. Toki hyvä olisi, että irtiotossa kaverit ei olisi ihan heittopusseja (toki pitäisi olla hieman huonompia kuin itse 😅). Hatkan koostumuksessa myös kavereiden lukumäärä on olennaista. Jos on kovempi kuin muut, niin yksinkin pärjää. Mutta joukossa on voimaa ja riittävän iso porukka on nopeampi.
Tässä on jo aika paljon muuttujia eikä niitä voi siinä hetkessä havaita. Lisäksi ei kaikki irtiotot yrityksestä huolimatta saa eroa aikaiseksi. Tämän vuoksi hakataan, hakataan ja hakataan, kunnes porukka alkaa olla hieman väsynyttä ja sopiva porukka muodostuu. Isolla joukkueella on enemmän kuskeja vuorottelemaan irtiottoon hakeutumisessa. Samoin kovempikuntoisilla on voimaa useampaan yritykseen. Kovemmat kuskit myöskin on kovempia ja niiden irtiotot pysyy todennäköisemmin irti senkin vuoksi.
Irtioton aikaansaaminen on kuitenkin se suurin ongelma. Kaikki ajaa täysiä, mutta irtioton aikaansaamiseksi pitääkin ajaa "ylikovaa" kohtuullisen pitkä hetki. Eikä aivan liian ylikovaa, jotta jaksaisi loppumatkan ajaa peruskovaa. Irtioton aloitus myös sopivasti, että joku muukin tarttuu mukaan, yksin voi olla tylsä ajaa hatkassa pitkä matka. Toki joskus porukan keulalla tulee puolivahingossakin välejä, joita kukaan ei aja kiinni, mutta nämä kerrat on harvassa. Samoin lopulta pienemmätkin lirut voi päästä karkuun, jos kiinniajajia on väsytetty tarpeeksi pitkään.
Sitten onkin arviointia, että onko irtiotossa joukkueen suhteen oikeat miehet. Onko joukkueella muita tavoitteita eli cupin kokonaispisteet tai näkyvyys jne. Jos joku joukkue ajaa joukkueena keulalla kohtuullista vauhtia, niin ajavatko oikeasti kiinni, vai kasvattavatko eroa vain pikkuhiljaa.
Jos osallistuu hatkaan, niin mielestäni siellä kuuluu kyllä tehdä hommia eikä vain löysäillä. Jos ei jaksa, niin aina pääsee takaisin pääjoukon syleilyyn. Irtiotossa muut saa nopeasti hermostumaan ja ehkä koko porukan hajoamaan, jos vain luimii takana ja jättää välejä.
Aktiivinen ajaminen joukkueelle on usein kevyempää kuin passiivinen. tällä tarkoitan sitä, että kun osallistuu aktiivisesti irtiottoihin, niin ei tarvii vetää koko pääjoukkoa samalla kun ajaa edellä olevaa porukkaa kiinni. Sitten kun irtiotto on ajettu kiinni, niin muut yrittää tietenkin uudestaan irti ja väsyneestä porukasta ei riitäkkään siihen taas osallistujaa ja sama homma alkaa uudestaan.
Loppukiri
Mutta eihän koko kisaaminen ole yhtä irtiottoa. Ei ne edes voita niin usein. Loppukiri on kunniakas ja näyttävä paikka. Myös hieman helpommin ennakoitavissa oleva lopputulos. Suomessa ei kovin montaa hyvää kirikuskia ja -junaa ole, joten voittajaehdokkaat loppukiriin päättyvissä kisoissa on melko helpolla laskettavissa. Hyvä kirikuski myös mahdollistaa joukkuekavereille irtiotossa löysäilyn, kun ei oo pakko pysyä irti.
"Jos ei aio voittaa kisaa, niin kannattaako loppukiriin osallistua?" on peruskysymys. Ei tietenkään täysiä, mutta kaikkihan nyt haluaa olla parempi kuin muut, edes osa muista. Loppukirin odottelu tekee kisasta myös herkästi pitkän, jos aikoo olla koko kisan tekemättä mitään. Toki monille riittää kisoissa pelkkä selviäminen, mutta silloin ei ehkä loppukirikään ole tärkein.
Muita huomioita
Osittain tähän perustuen tykkäisin, että Suomessa joukkueiden koko rajattaisiin jollain tavalla 7 tjms kuskiin. Olen arvomaailmaltani varsin liberaalii, mutta tässä asiassa jonkinlainen rajakin voisi parantaa kilpailua. Nyt parilla joukkueella on 10-12 kuskia viivalla (ja muilla 3-5), niin se hieman vähentää kilpailua verrattuna siihen, että 6 joukkueella olisi 7 kuskia. Mitä useampi edes jossain määrin samantasoinen joukkue olisi kisaamassa, niin sitä aktiivisemmin irtiottoja, niiden kiinniajamisia yms tapahtuisi. Kaikilla joukkueilla olisi omat tavoitteet ja tarpeet.
ISM kilpailut ovat monelle painajainen, kun ei ole kovin selkää joukkuetaktiikkaa. Ei voi luottaa siihen että muut tekee hommat. Niissä kisoissa on paljon yhden tai kahden miehen joukkueita ja paljon myöskin uusia naamoja. Osa voi olla hyvinkin kovia tempomiehiä.
Taktiikka vs Tekniikka
Kisataktiikkaan/tekniikkaan liittyy myös osittain se että mielestäni Eliteen ei saisi suoraan päästä, vaan pitäisi käydä edes pari kisaa ajamassa Kat2 luokassa. Tällä saisi "Zwift kuskista" koulittua pahimmat heilumiset ja hätäilyt pois. Sama koskee myös ISM ja SM kisoja.
Näkisin että kisatekniikkaa vaaditaan pääjoukossa pysymiseen sivutuulissa, korttelipätkissä yms. Kisataktiikkaa taas pääjoukon / irtioton hallintaan joukkueena.
Kisatekniikkaan liittyy porukassa-ajon luontevuus. Reittiin tutustuminen autolla, fillarilla, stravassa, googlemapsissa jne. Tuuliolosuhteisiin ja mäkien profiiliin tutustuminen. Samoin maalialue on hyvä tietää. Huoltoalue ja arvio nopeudesta siellä on myöskin tärkeä pullojen poiminnan kannalta.
Aika-ajo
Tempossa ei ole juuri taktiikkaa, mutta sielläkään ei moni ole tyytyväinen suoritukseen kisan jälkeen... Aika-ajon taktikoinnista olenkin kirjoittanut monta tekstiä:
Yhteenvetoa
Kisan voittoon tarvitaan paljon onnea, mutta samat naamat ne aina juhlii, eli kuitenkin kovimmat on kovimpia. Joukkuedynamiikka ja taktiset kuviot on varsin hankalia ja kisat hektisiä. Kisa voi olla monille puhtaasti selviämiskamppailua, jolloin tekniset kuviot tärkeämpiä. Hyvä sanonta onkin vapaasti muisteltuna: "Harrastajat speksaa välineitä, kisaajat pohtii treenaamista ja voittajat taktisia kuvioita...."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi