Kisaaminen Zwiftissä on kivaa. Etenkin, jos ei oo mitään tekemistä (eli ohjattua ja sovittua treeniä) tai kaipaa ekstramotivaatiota. Kisatessa saa aivan erilaiset tehot aikaiseksi kuin treenatessa. Siinä on pakko pysyä porukassa ja ajaa täysiä, siis jos haluaa hyvän sijoituksen. Zwiftissä peesietu on vähäisempi kuin ulkosalla, vaikka muut olosuhteet onkin optimoitu. Normiajamisessa se ei oikein näy, kun väkeä ja peesiä on niin paljon tarjolla. Mutta kisoissa kovassa vauhdissa ei pääjoukossakaan voi pyöritellä, vaan jatkuva veto on pidettävä päällä. Lisäksi Zwiftissä kaikki osallistuu vetotöihin, joten pääjoukon vauhti on enemmän kuin yksittäisten kisaajien vauhti keulalla. Tämän vuoksi irtiotot ei kestä kovin helposti.
Zwift kisoissa ei ole pääjoukon sisällä pujottelua, ohittelua eikä risteyksiä yms, joita täytyisi varoa. Vetovuoro vaihtuu ja kuskit kiertää kehää automaattisesti. Samoin porukan läpi voi ajaa, senkun vain polkee. Tästä seuraa, että tehon tuotto on paljon tasaisempaa. Tehopiikkejä ei tule lainkaan, sillä ei ole risteyksiä tai muita syitä tehdä 1-5s kovaa tehon nostoa. Sen sijaan pidempiä tasaisempia rytistyksiä tulee muutamia. Niissäkin voi tippua helposti. Aivan kuten pihalla, porukka menee jonoksi ja kun yksikin katkeaa, niin eroa ei enää ajeta kiinni.
Vedon tasaisuus Zwiftissä tekee sen, että kadenssi ei vaihtele ja hermostollinen rasitus jää vähäisemmäksi. Ei ole myöskään tarvetta pitää korkeaa kadenssia kiihdytyksiin ehtiäkseen. Eli kyseessä on enemmän absoluuttista (w/kg/cm) tehoa vaativaa toimintaa kuin tekniikkaa. Zwiftissä myös maaston muodot ovat paljon suurempia kuin Suomessa eli pitkäkin mäkiä löytyy monesta paikasta.
Tietenkin Zwift kisoissa on teknisiä vaatimuksia ja muutama kisa menee niihin tottumisessa. Alkukiihdytys on jotain muuta kuin normaaleissa kisoiasa. Eli kisat alkaa noin 1-2min kovalla rypistyksellä. Porukkaa kannattaa seurata, ettei tee liikaa hommia. Oikeassa sivupalkissa näkyviä w/kg lukemia on vahdattava. Porukan liikettä ei näe, mutta tehoista näkee jos jotain tapahtuu. Reitti on tiedettävä hyvin, pienissäkin mäissä tehdään yleensä reilua tehon nostoa ihan totutusti ja se saatetaan aloittaa jo hyvissä ajoin. Siitä ei kannata myöhästyä. Myöskin eri mittaisissa kisoissa ja eri mittaisissa mäissä oppii nopeasti vaatimukset. Kannattaa opetella luottamaan siihen peesiin. Vaikka vetovuoron jälkeen tipahtaa porukan hännille, niin kovaa kiihdytystä ei tarvita. Kyllä se kuski siellä porukassa pysyy ja nousee sitten pikkuhiljaa. Ennen mäkeä on myöskin hyvä olla kärkipäässä porukkaa, ettei vaan jää väärälle puolen katkeamista. PowerUppien käyttöä oppii säästämään suurimpaan tarpeeseen. Loppukiri on yksi vaikeimpia hommia Zwiftissä. Siihen tullaan aika väsyneenä ja kiri aloitetaan jo hyvissä ajoin. Ei vastaa juuri lainkaan ulkoilmassa tulevaa kiriä, vaan paljon pidempi ja tasaisempi peesin vähäisyyden vuoksi. Katso vain, ettet ole halkomassa tuulta liian ajoissa ja toisaalta, ettei jää välejä.
13.12.2020 : 3R Racing (A) |
11.10.2020 : ZHQ Beta Circuit Race (A) |
Yllä kaksi kisaa, joissa hyvin saman tapaisesti muutama kovempi kohta ja muuten tasaista rasitusta. Onneksi tasainen osio ei mene yli oman kynnyksen, mutta ei anna juuri lepoakaan.
Pahoittelut erilaisesta skaalauksesta, mutta zwiftissä ei tuu 1000w kirejä tehtyä. Tässä kisassa tuli poikkeuksellisen paljon 0w tehoja, kun alamäkeen pääsi pari kerta Super Tuck asentoon. |
Rosendahl GP 2020 |
Zwiftissä 3R kisa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi