torstai 10. kesäkuuta 2021

Karting-kortteli

Nyt päästiin Orbea cup by ajopyörässä (Finglish?) yhteislähtöjen makuun. Reittinä oli hieman erikoinen karting rata. Rata on Kuismanen circuit Paimiossa.  

Junnuna olen ajanut karting rataa Hyvinkäällä jonkin verran. Näissä kuitenkin ongelmana on normaalia korttelia tiukemmat mutkat. Eli kampi ylhäällä mutka ja sitten taas nopea kiihdytys ja jarrutus. Normaalissa korttelissa mutkat on luokkaa 90 astetta, mutta karting radoilla 180 astetta. Toki eivät ole älyttömän tiukkoja neulansilmiä, mutta kuitenkin. 



Rata

Tällä radalla on 4 neulansilmää putkeen ja pääsuoran molemmin puolin vielä pari 90 asteen kulmaa. Pituutta radalla on 1km, eli pääsuoralle jää alle 150m mittaa. 



Kisassa ajetaan 4 hengen lähdöissä 3-7 kierrosta kaavion mukaan. Alkuerät, välierät ja finaali. Eli muutama kilsa kisaa, tauko ja sama uudestaan. Maalisuora on sen verran lyhyt, että kovin pitkää lead outtia siinä ei ehdi saamaan. Toisaalta neulansilmien välissäkiään ei ole kovin montaa ohituspaikkaa

Facebookista löytynyt kuva radasta. Suhteellisen leveä rata, eli tilaa kyllä riittää, jos vauhtieroa löytyy

Rata oli hyvin leveä, mutkat olivat jopa väljiä, mutta ei niissä silti polkemaan pystynyt. Ajolinjojen valinnassa oli jopa runsaudenpula, kun ulkoa ulos oli turhankin väljä. Osa neulansilmistä piti ajaa ohi ja tiukemman käännöksen jälkeen uuteen vauhtiin. En lämmitellyt kuin yhden kierroksen rauhassa ennen kisaa, kun muut sarjat ajoivat ensin.


KISA 


Alun perin suunnitelmana oli hyökätä heti alkuun ja harventaa porukkaa sen verran, että jatkoon pääsy ei olisi loppukiristä kiinni.


Alkuerä 3krs


Ensimmäiseksi oli alkuerä 4 kuskia ja 3 kierrosta. Kaksi parasta pääsi jatkoon. Heti ekaan puolittaiseen mutkaan poljin raapaisi hieman maata. Ei sinällään mitään dramaattista, mutta tehomittarin päätytulppa lähti kiertoradalle. Poljin ja mittaus kyllä toimi, mutta klappia polkimeen jäi. Onneksi sain jatkettua ajamista.

Alkukiihdytyksen jälkeen sain ajaa omaa tasaista vauhtia ja muut jäi ratkomaan seuraavia sijoituksia.

Korkeuskäyrä näyttää raflaavalle, mutta vaihtelua on kokonaiset 5m. Skaalaus hieman  mielenkiintoinen.

Alkukiihdytys ei ollut mikään erityisen kova, joten ihmettelin kun oli jo pieni ero. Jatkoin sitten omaa reipasta tahtia. Ei tarvinnut irvistää missään vaiheessa ja seurasin vain, ettei ero pienene.




Puolivälierä 5krs




Toinen lähtö oli puolivälierä. Tässä ajettiin 5 kierrosta. Edelleen 4 kisaajaa. Taas lähdin samalla taktiikalla. Alkukiihdytyksen jälkeen kukaan ei jäänyt vieläkään peesiin. Tehot pidin samoina kuin aiemminkin. Taktisesti ihmettelin ja seurailin kun oman seuran 2 kuskia vetivät vuorovedolla TuUL kuskia mukaan. Turkulainen sitten kiitti tästä ottamalla toisen finaalipaikan. 2 kuskia olisi voinut vaikka vuorotellen koittaa jonkin sortin iskua tjms.


Sama alkukiihdytys, samat tehot.






Finaali 7krs



Finaalissa sitten oli jo useampi kierros, joten sain pohtia linjavalintoja. Vaikka nyt jo kaikki ehkä arvasivat mitä teen lähdössä, niin silti alkukiihdytys riitti. Välillä kiihdyttelin jopa putkelta mutkien jälkeen. En jäänyt seurailemaan muita vaan ajelin reipasta omaa tahtia. 

Lähdössä oli kiinnipitäjät ja pääsi suoraan kiihdytykseen.

Sama alkukiihdytys. Sama NP, hieman matalampi AP. Seurailin tapahtumia.



Konsepti oli hyvä. Karting-rata ei pyöräilyyn mikään paras, mutta kisa on aina kisa. Hieman jäin kaipaamaan muita elite kuskeja. 



Sokerit

Sokerit oli aika hyvät. Pistin kisan alussa 3u insuliinia ja kun se lähti tippumaan niin vedin kokonaisen puuropommin. Järjestäjät ilmoittivat että olisi tauko välissä. Ei ollutkaan. Mutta koko satsi meni, eikä tehnyt edes pahaa repimisen keskellä.



Muut

Kotoa lähtiessä tuli ukkosrintama ja satoi aivan saavista kaatamalla. 10min fillaroinnin jälkeen tiet oli jo kuivat ja aurinko paistoi. Vanha Mallorcalta 10€ tjms ostettu kisasadetakki ei enää pidä vettä. Pitäis varmaan harkita uutta.

Tosiaan polkimesta irtos maakosketuksessa päätytulppa. Periaatteessa toimii, mutta ei kisakelpoinen. Sinällään kisoissa ei onneks tarvii tehomittausta. Sain sovittua jo veljen vaimolta lainaan tulpan hänen kisan jälkeen. Mutta sit kurkkasin Bike24 valikoimaa. Sieltähän löyty koko laakerisarja (ja Oakleyn Sutro lite -40% ovh). Netissä kehuttiin heidän pikatoimitusta. Maksoin sit 10€ ekstraa pikakuljetuksesta. Katotaaan ehtiikö jo Porvooseen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi