Nyt päästiin Orbea cup by ajopyörässä (Finglish?) yhteislähtöjen makuun. Reittinä oli hieman erikoinen karting rata. Rata on Kuismanen circuit Paimiossa.
Junnuna olen ajanut karting rataa Hyvinkäällä jonkin verran. Näissä kuitenkin ongelmana on normaalia korttelia tiukemmat mutkat. Eli kampi ylhäällä mutka ja sitten taas nopea kiihdytys ja jarrutus. Normaalissa korttelissa mutkat on luokkaa 90 astetta, mutta karting radoilla 180 astetta. Toki eivät ole älyttömän tiukkoja neulansilmiä, mutta kuitenkin.
Rata
Tällä radalla on 4 neulansilmää putkeen ja pääsuoran molemmin puolin vielä pari 90 asteen kulmaa. Pituutta radalla on 1km, eli pääsuoralle jää alle 150m mittaa.
Facebookista löytynyt kuva radasta. Suhteellisen leveä rata, eli tilaa kyllä riittää, jos vauhtieroa löytyy |
Rata oli hyvin leveä, mutkat olivat jopa väljiä, mutta ei niissä silti polkemaan pystynyt. Ajolinjojen valinnassa oli jopa runsaudenpula, kun ulkoa ulos oli turhankin väljä. Osa neulansilmistä piti ajaa ohi ja tiukemman käännöksen jälkeen uuteen vauhtiin. En lämmitellyt kuin yhden kierroksen rauhassa ennen kisaa, kun muut sarjat ajoivat ensin.
KISA
Alun perin suunnitelmana oli hyökätä heti alkuun ja harventaa porukkaa sen verran, että jatkoon pääsy ei olisi loppukiristä kiinni.
Alkuerä 3krs
Ensimmäiseksi oli alkuerä 4 kuskia ja 3 kierrosta. Kaksi parasta pääsi jatkoon. Heti ekaan puolittaiseen mutkaan poljin raapaisi hieman maata. Ei sinällään mitään dramaattista, mutta tehomittarin päätytulppa lähti kiertoradalle. Poljin ja mittaus kyllä toimi, mutta klappia polkimeen jäi. Onneksi sain jatkettua ajamista.
Alkukiihdytyksen jälkeen sain ajaa omaa tasaista vauhtia ja muut jäi ratkomaan seuraavia sijoituksia.
Korkeuskäyrä näyttää raflaavalle, mutta vaihtelua on kokonaiset 5m. Skaalaus hieman mielenkiintoinen. |
Alkukiihdytys ei ollut mikään erityisen kova, joten ihmettelin kun oli jo pieni ero. Jatkoin sitten omaa reipasta tahtia. Ei tarvinnut irvistää missään vaiheessa ja seurasin vain, ettei ero pienene.
Puolivälierä 5krs
Toinen lähtö oli puolivälierä. Tässä ajettiin 5 kierrosta. Edelleen 4 kisaajaa. Taas lähdin samalla taktiikalla. Alkukiihdytyksen jälkeen kukaan ei jäänyt vieläkään peesiin. Tehot pidin samoina kuin aiemminkin. Taktisesti ihmettelin ja seurailin kun oman seuran 2 kuskia vetivät vuorovedolla TuUL kuskia mukaan. Turkulainen sitten kiitti tästä ottamalla toisen finaalipaikan. 2 kuskia olisi voinut vaikka vuorotellen koittaa jonkin sortin iskua tjms.
Sama alkukiihdytys, samat tehot. |
Finaali 7krs
Sama alkukiihdytys. Sama NP, hieman matalampi AP. Seurailin tapahtumia. |
Konsepti oli hyvä. Karting-rata ei pyöräilyyn mikään paras, mutta kisa on aina kisa. Hieman jäin kaipaamaan muita elite kuskeja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi