maanantai 14. kesäkuuta 2021

Porvoon ajot 2021 #41

Sääennuste lupasi ensin hienoa ja lämmintä säätä. Sitten pikkuhiljaa saderintama siirtyi sunnuntaille päivään. Yleensä Ilman huoltoautoa olin omalla tavallaan tyytyväinen, ettei ole mitään hellettä. 

Viime vuonna kisaa ei pidetty. Toissa vuonna ajattelin etten ollut vielä valmis kisaan ja ajoin Forssan suvi-illan valmistavana kisana. 3v sitten ajoin viimeksi Porvoossa.

Tulokset

Strava

📸Antti Ruotsalo

Reitti

Reitissä pientä muutosta pariin aiempaan vuoteen. Nyt kaupunkikorttelia hieman helpotettu. Lisäksi raskas hiekkatieylämäki (Malmintie climb) vaihdettu kapeammaksi tasaisemmaksi, jopa alamäkivoittoiseksi, hiekkatiepätkäksi (Strava segmentti). Maali on tutussa paikassa ja iso kierros muuten tuttu. Huolto on uudessa paikassa juuri ennen hiekkatiepätkää pienessä nousussa. Huoltopaikka on hankala aina  jos jyrkässä mäessä, missä hitaampi vauhti, niin sit revitellään. Nyt oli taktisesti hankalasti juuri ennen hiekkatietä.


Näkisin että reitti on selvästi kevyempi ja vielä suurempana erona on koronarajoitusten vuoksi tulematta jättäneet ulkomaiset joukkueet. Yleensä Porvoo on ollut selvästi kovempi kisa kuin SM kilpailut juuri näiden ulkomaisten kovien joukkueiden ansiosta. 



Valmistautuminen

Valmistautumiset ei menny ihan etukäteissuunnitelmien mukaan. Lomalla rutiinit muuttuu. Maanantaina ei tullut työmatkapyöräilyä. Muina aamuina kyllä ajoin terassilla 45min traineria lasten pyöriessä jaloissa. Tiistain treenin siirsin keskiviikon AM-kisaan. Tämä lenkki jäi kuitenkin hieman normaalia lyhyemmäksi. Onneksi siinä oli kuitenkin terävyyttä. Toinen lenkki taas piti ajaa perjantaina, mutta heti lenkin alussa ketju meni poikki ja teki jopa pienen kropsun runkoon 😱. Ajoin sit lauantaina illasta traineria 2h. Olin laiska, ulkona satoi vettä, niin jäin kattoo leffaa yms vilpolaan. Silti viikkotunnit jäi vähäiskiksi ja PMC näytti lähes pelottavalta. Form oli +26 kisaan tullessa (tavoite 5-10). Nyt oli kuitenkin ehkä virallisempi tapering, kun pyöräilyä oli kuitenkin jatkuvasti ja kovia tehojakin tuli tehtyä. 

Erityismaininta Bike24:lle. Tilasin polkimiin hajotetun päätytulpan keskiviikkona klo 21:30 ja paketti tuli kotiovelle perjantaina klo 18:45. Maksoin 10€ ekstraa pikatoimituksesta.

Sain onneksi sovittua veljen joukkueelta huoltoautoon pullot, mutta se on aina hieman epävarmaa. Vaimon kanssa sovittiin, että hän antaa musetten 5 ison kierroksen eli 100km jälkeen, jos huoltoauto ei käytössä. Tällöin omat pullot (2 rungossa ja yksi selässä) olisi vähissä ja loppumatkan pärjäisi 2 pullolla


Kisan kulku 

Oli hei väkeä viivalla, melkein sata ukkoa! Isoin porukka aikoihin 😊

Tänä vuonna ajettiin hyvässä, hieman viileässä säässä. Alku lähti liikkeelle rauhallisesti. Ajatuksena oli alussa kokeilla yhteen - kahteen irtiottoon mukaan, jos sopivasti menisi. Viime vuosina alun hatkat on olleet varsin pysyviä. Nyt hatka tais lähteä tokan kierroksen hiekkatien jälkeen. Silloin olin itse aivan väärässä paikassa ja sokerit koholla ja laitoin insuliinia. Tämän jälkeen ajeltiin rauhallisemmin 1-2min päässä irtiotosta. Välillä oltiin hyvinkin lähellä hatkaa. Toka vikalla kiekalla Ukko Peltonen tais häipyä juuri tällaisella hetkellä.

Vastatuuli oli hyvin pureva Kerkkoon mäen suuntaan mennessä. Kisan pahin paikka oli korttelipätkän lopussa vastatuuleen kiriessä. Toinen rankka paikka oli hiekkatien loppuosio, jossa väki alkoi hyytymään. Näissä molemmissa tuli katkeamisia ja ongelmia. 

Lopun 4 korttelikierroksella olin jatkuvasti liian takana. Muutkin halusi tietenkin kärkeen. Kertaalleen jouduin pahasti käyttämään energiaa kiinni ajamiseen. Muutaman kerran jäin mäessä pussiin, kun joku hidastaa yms. Perus kisaamista. Koko kisaa ei kuitenkaan ihan keulalla voi ajaa.

Loppukiriin +15 sijoista ei ollut mitään mielenkiintoa osallistua. Lopun risteys Jernbölentielle on varsin ahdas, vaarallinen ja kovavauhtinen. Kampi suorakasi vielä ennen maaliviivaa, kun edessä muutkin jarrutteli mun reunassa. 

Erityismaininta broidille, joka ajoi hyvin. Kaatui puolivälissä kisaa, mutta taisteli itsensä pääjoukkoon ja avuksi joukkueelleen.


Data


Kovien wattien kertymät taas melkoisia


Kisojen tehot näyttää aina niin mitättömiltä

Ekassa sinisellä merkattuna alun nukahdus. Tiesin, että maalin jälkeen korttelipätkälle ja hiekalle pitäisi olla keulassa. Olinkin aluksi, mutta sitten valahdin (taas). No hiekan jälkeen sitten jouduttiin ajaa kiinni ihan huolella.  Punaisella taas sitten Kerkkoon mäkeen iskettiin hieman. Pääsin hyvään vauhtiin ja kovia kuskeja oli ympärillä. Anders karkas porukasta, kun muita ei napannu vetää. Puolikas lepovuoro ei riittäny mulle kovimpien vauhdissa. Itsellä käy pikkuhiljaa esille, että mäki nousee kuta kuinkin riittävästi. Mutta tämän jälkeen sitten ei ole paukkuja olla ylivoimainen, eli muiden hyytymistä en pysty kompensoimaan  (l. hyötymään) ja karkaamaan muilta, kuten parhaat.


Kun katsoo intervalli-ikkunaa, niin hieman paljastuu totuus


Ja quadranttianalyysi kertoo kertoo miksi tehdään voimakirejä ja milloin mitäkin kummallisuuksia
On taas niin haulikolla ammuttu hajonta kuin voi olla


📸 Jani Eskelinen



Sokerit

Toi alun piikki pilas hyvää kisaa ja teki sen että hiilarit jäi vähiin.


Laitoin edellisenä iltana Levemiriä 2u ekstraa ja aamulla vielä 6u ekstraa. Söin lounaaksi autossa lämpimän tonnikalavoileivän. Sokerit oli hieman enemmän laskussa kuin toivoin. Tämän vuoksi pistin ennen lähtöä vain 3u (5 sijasta) ja söin koko puuropommin hieman vajaan sijasta. Kroppa ei tykännytkään tästä ja sokerit ponkaisi pystyyn kisan aluksi. Tunti meni että sain sokerit laskuun ja evästä naamaan. Join urheilujuoman lisäksi myös vettä. Silti juominen jäi hieman vajaaksi ja syöminenkin reilusti alle minimitavoiteen 60gHh/h. No ensi kerralla sit.



Yhteenveto

Nyt päästiin varsinaisen maantiekisaamisen makuun. Huomaa kyllä kisojen puutteen jaloissa ja korvien välissä. Kisa ei mennyt tulosten valossa lainkaan niin kuin piti. Kuitenkin taas tyytyväinen omiin jalkoihin. Pari kertaa kun olisi pysynyt kärkiporukassa kiinniajelun sijasta, niin voimia säästyisi huomattavasti. Sokereiden kanssa hieman sähläämistä, mutta onneksi ei katastrofia. Kisassa yhdistyi parin mulle vähiten sopivaa asiaa eli voimakas vastatuuli ja korttelipätkät. Hiekasta kyllä tykkään, mutta näkisin että se oli hieman turha. Hyvä kenraali ennen SM kisoja.

Nolo kömmähdys sattui kun annoin pullot huoltoautoon, niin en edes katsonut tarkemmin, että millainen se on. Sitten kuin hain pulloja autosta, niin hieman sähläystä, kun en ollut varma autosta 🙈

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi