Nykyään kaikki käyttää ajolaseja. Enkä suostuisi ajamaan ilman. Ennen kaikki oli toisin ja silloin ajeltiin paljon ilman. Kai siihen tottuu, mutta onhan se ehdottoman mukavaa, kun silmiin ei tule viimaa eikä ötököitä. Oon ollu aika konservatiivinen lasien kanssa, enkä vaihdellut tai ostanut eri värisinä. Yhdet kerrallaan käytössä. Sama juttu oikeastaan kypärien ja kenkien kanssa.
Joskus lapsena oli punalinssiset Brikot. Sitten tuli Oakleyn Lance edition M-framet. Nämä oli pitkään käytössä. Tais olla yli 15v. Radarit jossain välissä houkutteli, mutta ei tullut hankittua "turhaan". Koin silloin liian samanlaisiksi ja massiivisiksi verrattuna tuttuihin M-frameihin.
Sitten kun palasi kisaamaan pitkän tauon jälkeen, niin vanhat M-framet oli niin pienet, että näyttivät aika hoopoilta. Sopivasti oli alennuksessa juuri markkinoille tulleet Oakleyn Flight jacketit. Niitä sitten käytin kolmisen vuotta. Lasit oli huonommat kuin kuvittelin. Optisesti ei vikaa, mutta istuvuudessa. Lasien sangat on niin löysät ohimoilta, että maastossa turha kuvitella käyttävänsä. Maantielläkin hölskyvät. Lisäksi alasanka estää katsomasta taakse. Näyttävät toki cooleilta ja ovat isot. Eli tärkeimmät kriteerit kyllä täyttyi.
Himoitsin jo jonkin aikaa Oakleyn Sutroja, etenkin kun niistä tuli se vintage mallit. Sitten tulikin Lite versio, jossa oli kaikki tarpeellinen. Eli alakehys poistettu ja riittävä koko. Sitten muista syistä piti tehdä Saksan tilaus, niin huomasin niiden olevan sopivasti alessa. Sain tingittyä "synttärilahjaksi" itselleni.
Nämä ei kiristä ohimoille uria kuten M-frame, mutta selvästi tiukemmat kuin vanhat Flight Jacketit. Nyt näkee hyvin taakse autot ja oman vaihteen. Istuvuus kypärään on hyvä. Ulkonäkö myöskin sirompi ja modernimpi, kuin vanhoissa.
Värit pysyneet samoina. Tummat sangat ja Oakleyn omat tummat hieman punertavat Prizm linssit.
Oakleyt rivissä: Sutro Lite, Flight Jacket, M-frame |
Toki muitakin vaihtoehtoja olisi ollut. Eri merkkejä on lähes rajattomasti. Oakley kuitenkin on varsin kiva ja vahva brändi, niin koen itseni suorastaan uhriksi. 100% oli lähinnä toinen vaihtoehto. Hintaeroa laseilla ei keskenään juuri ole. Muilla merkeillä olisi saanut kirkkaat linssit "kaupan päälle". Mutta ajattelin, että mulla on noi vanhat M-framet kirkkailla linsseillä ja lisäksi nyt Kiinan lasit photokromaattisilla.
Pahoittelut huonosta kuvasta, joku tarkennus valokuvasta otetusta kuvasta. CSI olisi kyllä teräväpiirtoisena saanut tämänkin, mutta ei mun taidoilla. Mutta vanhat Brikon lasit. |
Kiinasta ostetut lasit tulivat työmatkapyöräilyyn. Niihin on kahdet linssit, nämä päheet. Ja lisäksi photokromaattiset. Ne linssit jopa oikeasti tummuu valosta. Sankojen väri jo kulunut sisäpuolelta. Mutta hei, olivat halvat. Toimii työmatkalla ok ja näiden idea oli olla siistit EF-palace ajopaidan kanssa. Ja ovat riittävän isot suojaamaan kunnolla.
Vaimo tartteis ajolasit vahvuuksilla. Vähä kahden vaiheilla ostaako jotkut halpikset vai Oakleyt, niissä ja monissa muissakin hinnat suht kovat pienehköjenkin korjausten kanssa. Mutta normaalit aurinkolasit silmälaseista puhumattakaan ei toimi ajaessa. Viima pääsee pahasti silmiin.
Photokromaattiset linssit on kivat hämärässä ja talvella. Työmatkallakin toimivat, kun valoisuus vaihtelee paljon. Mutta muuten hieman rumat. Kuvissa niistä näkyy läpi ja näyttää urpolle. Kisoissakin yleensä tietää jo valmiiksi tarvitseeko kirkkaat vai tummat linssit.
Ainut tilanne, missä en käytä laseja on vesisade. Tykkään laittaa lippiksen lipan alas ja se suojaa tarpeeks. Lasit melkein haittaa näköä, kun menevät aivan täyteen pisaroita.
Käytä laseja, jos haluat olla cool. Tai ole kuten G. Thomas ja käytä edelleen aina rumilta näyttäneitä Jawbone laseja. Ei varmaan enää voi vaihtaa, kun niistä tullu jo symboli...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi