torstai 4. marraskuuta 2021

Ajovalot

Monenlaista lamppua on kiertänyt käytössä. Alle keräsin aika järjestyksessä mieleen muistuneet lamput. Lähes kaikki lamput ovat olleet hyviä, mutta jatkuva käyttö ja kosteus työmatkapyöräilyssä on vaatinut veronsa. Silti kestävyydessä on monissa parantamisen varaa. Lampuissa suosittelen eniten huomioimaan akun tehon. Se määrittelee valoa enemmän kuin maksimiluumenit, joita ei voi käyttää, jos akussa ei ole riittävästi virtaa. Akun tyyppikin on tärkeää, jos on irrallisia 18650 akkuja, niin niitä voi vaihtaa vaikka lennosta. Jos taas akkupaketti, niin niiden vaihtaminen sammuessa ei onnistu. Kiinteä sisäinen akku ja GoPro kiinnitys helpottaa tankovalon kanssa huomattavasti elämää työmatkakäytössä.



Pieni peruste valotehoon. Luumeneita käytetään yleensä mittaamisessa. Luumeni on valon lähteen teho ja lux taas sitten valoteho pinta-alaa kohti. Fillaroidessa valotehon voimakkuus kiinnostaa enemmän, kun valaistava pinta-ala eli etäisyys vaihtelee kovin. 1000lm neliömetrillä on 1000lux ja sama 1000lm, mutta 10 neliömetrin alueella on 100lx. Luksit taas on käteviä, jos halutaan tietää työpöydän valaistuksen riittävyyttä yms.

Wikipedian pätkitty taulukko eri valotehojen suhteesta.


1

Ajanlaskun alussa oli Sigman Mirage. Mulla tais olla tästä kaks eri versiota tai ainakin akun uusin joskus. Alla netistä napattu kuva. Akun kesto oli paska ja valoteho vielä huonompi. Mutta olivat suhteellisen halvat, eikä paljon vaihtoehtoja. Näiden aikoihin tuli jo ensimmäiset Lupinen valot, mutta maksoivat jopa enemmän kuin nykyään ja inflaatio ei ollut silloin ihan samaa luokkaa.

Nämä kesti pienemmällä teholla 3-4h ja isommalla teholla ehkä 2h ja jos molempia lamppuja poltti niin ei kovin pitkään. Iso akku oli kokonaiset 4Ah. Lamppujen luumeneita en lähde edes arvailemaan, mutta kuunvalokin oli hyvä vaihtoehto kirkkaina talvi-iltoina.

Nää oli suosittuja vuonna ~2005. Fillarilehden Syksy tulee, valoa!  keskustelussa jo 3 viestissä näitä suositeltiin.


Linkki kuvan lähteeseen


2

Näiden jälkeen olikin paljon taukoa. Sitten tuli työmatkapyöräily ja juoksu, joten jotain piti saada. Päädyin pohdiskelujen jälkeen ~7v sitten Lumonite Compass R valoon. Se on edelleenkin todella hyvä valo. Hyvin pieni, kevyt, helppo ja saa kiinni kypärään tai fillarin tankoon tai juostessa suoraan hihnoilla päähän. Silloisen version noin 900lm teho oli hyvin voimakas etenkin juostessa ja akun kesto vähintään kohtuullinen. Nykyään uudempi vastaava maksaa enemmän ja sisältö käytännössä sama. 


Vaikka Prisman halpis on isompi, niin painoa ei ole juuri enempää.


Lumonite on edelleen tallessa, mutta se hajosi tasan 2 vuoden ikäisenä, eikä firma halunnut tulla uudemman hinnassa yhtään vastaan. Valoon tuli jotain kosketusvirhettä. Kerran pimeässä juostessa metsäpolulla lopetti toimimasta. Onneksi puhelin oli taskussa, niin näin kävellä metsästä isommalle tielle ja siellä pystyi jo juoksemaan puhelimen valossa. Lumonite on nykyään aika ylihintainen. Vastaavaa saa armytekiltä ja monelta muultakin merkiltä. Varsin geneerinen tuote, mutta kätevä monenlaiseen touhuun.


3


 

Ostin sitten kiireessä halvalla XXL:n Magicshine valon. Siinä oli etu ja takavalo ja pari erillistä akkua. Valoissa kohtuulliset tehot. Sinällään ihan kohtuullinen ratkaisu, mutta johdot ja irtoakut on hieman ärsyttäviä ja rumia. Irrallinen etäkytkin ei toiminut juuri lainkaan. Akuissa oli huono teho, etenkin takavalo oli energiasyöppö. Akut hajos 1-2 vuodessa. Uusi akku olisi maksanu enemmän kuin koko lamppusysteemi. Sinällään kohtuullinen tuote, mutta johdollinen heikohko akku ei oikein toimiva ratkaisu. Riippuen toki käyttötarkoituksesta. Lamppu kypärään ja akku taskuun systeemissä voisi toimia. 





4


Tässä XXL tankotelineeseen suoraan pultattuna.


Tämän jälkeen ostin enemmän fillarointiin tarkoitetun Planet-X Holdsworth 800L fillarivalon. Se oli selvä parannus, sillä siinä ei ollut johtoja ja tukeva kiinnitys suoraan fillarin tankoon ja sai vielä tangon "alle". Akun kesto ja 800lm valoteho olivat kohtuulliset. Riittivät GG ajeluunkin kohtuullisesti. Se oli vedenkestävä, mutta tangon alla joutuu painepesuun jatkuvasti työmatkalla. Tiet on hyvin pitkälti märkiä aamukosteudesta, jos ei sateesta johtuen ja vettä nousee paineella koko ajan lampun tasolle. Pikkuhiljaa keräsi vettä sisäänsä ja alkoi pätkimään, eikä sammunut enää. Toinen harmituksen aihe oli tankokiinnike. Se oli siis tosi hyvä, mutta kun fillari varastettiin, niin kiinnike meni sen mukana.


5



Kun tämä petti 1,5v jälkeen, niin sitten oli vuorossa Prisman Visto Roadway lamppu. 1600lm ja 6000mAh akku hintaan 59€. Edelleen sama myynnissä. Mielestäni hyvä diili ja olen muillekin suositellut. Pari eri kiinnikettä. Etenkin kiinteämpi on ihan kohtuullinen. Näissä akullisissa valoissa on puolittainen ongelma tukevuuden kanssa. Lamppu on painava joten kuminauhakiinnitys ei riitä pitämään lamppua kovin tukevasti. Tämän lampun mukana tulee kiinnike tangon eteen mittarin kanssa. Ihan kohtuullinen viritelmä, mutta muovinen teline hieman heiluvainen röykkyytyksessä. Parani selvästi, kun laitoin ruuveilla erikseen aiemmin XXL:stä ostettuun metalliseen telineeseen. GoPro kiinnikkeen kanssa kiinni. Pysyy hyvin ja siistin näköinen.

Tämäkin kesti vain vuoden ennen kuin aloitti pätkimään ja taas keskellä metsää. Takuuna uusi vastaava. Prismassa on Jupiterilta hieman isommalla akulla oleva versio. Mutta tässä lampussa toteutuu minulle tärkeimpiä kriteerejä eli GoPro kiinnitys, niin saa nätisti ja tukevasti tankoon. 

Nyt uskon lampun kestävän paremmin, kun mulla on käytössä pieni etulokari. Tarkoitettu joustokeulojen kanssa ja toiseen suuntaan käytettäväksi. Mutta mulla siis pieni lärpäke eteenpäin. Suojaa lamppua lähes täysin jatkuvalta vesisuihkulta.


6



Tämän metsässä pimenemisen vuoksi ostin sitten vielä varalampun. Tähän tarkoitukseen budjettiversio heräteostos. Prisman omaa HOUSE merkkiä. tehoa 450lm ja akkuna 2000mAh. Kotona löytyi kuitenkin 2*3600mAh akkuja, joten heti ei varavalo sammu. Otsaan kiinnitetty ei sovi pyörätielle häikäisyn vuoksi. Metsässä varalamppuna hyvä ja toisaalta valon saa sit eri kulmassa ja eri suuntaankin. Keskellä päätä asetettuna paino jakaantuu tasan, valokuvio leikkaantuu tosin alhaalta hieman. 20€ hintaan ei kuitenkaan paljon kirpaissut ja tän voi antaa lapsille vaikka leikkihin. Tässä on etuna yksinkertainen kytkin. Vain yhdenlaista painallusta ja vaihtoehdot kova teho - pieni teho - vilkku - pois. 



Sijoittelu


Valoa oon pitäny monessa paikassa. Remmillä tangossa mittarin vieressä puuttuu kuvasta. Kaikissa mukana tulleissa telineissä on Garmin pidike, mutta ei wahoo. Samoin reikien väli hieman erilainen eri lampuissa ja telineissä. Lopulta sain hyvä yhdistelmän, niin pärjään yhdellä telineellä tukevasti ja siististi.




Ei tullu valmista. Ei riittäny taitu, uskallus eikä vanhat kuvat ohjeiks. Hyvä yritys kuitenkin.


Yhteenveto

Nykyisillä valoilla pärjään 4h lenkin pimeässä hiekkateillä. Itsellä tarve alkoi vajaan tunnin juoksulenkeistä ja pikkuhiljaa porttihuume vienyt ja lenkit pidentyneet pimeässä. Valoisassa ajaminen on paljon nautittavampaa, mutta pitkä lenkki valojen kanssa pihalla voittaa kuitenkin Zwiftin useimmiten. Kovavauhtisessa maastopyöräilyssä valotehoa voisi ehkä kaivata enemmän. Nyt kuitenkin toimiva ja halpa setti. En käytä täydellä teholla kuin metsäpoluilla. Otsavalo näyttää tosi kivasti mutkissa oikeaan suuntaan ja samalla näkee paljon pidemmälle. Aika paljon saa laittaa enemmän rahaa, että toimivuus paranisi merkittävästi. Suosittelen vahvasti otsalamppua kypärään. Toimii kaikessa käytössä, lisää valotehoa ja suojaa valojen hajoamiselta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi