tiistai 12. heinäkuuta 2022

Tiilien keräilyn edistyminen

Aloitin tiilien keräilyn viime syksynä. Olen aina halunnut koluta tiet mahdollisimman monipuolisesti läpi ja jakaa reittejä eri suuntiin jne. Sitten kun siihen lisätään kätevä haaste, niin lenkeille tulee uutta hauskuutta.

Tiilihommia

Ideanahan oli siis että kartta on jaettu 1km*1km kokoisiin neliöihin (eli ruutu/tiili) ja jokainen käyty neliö tulee "omaksi". Sitten lasketaan yhtenäisten neliöiden muodostaa neliön mallista aluetta tai clusteria, jossa taas joka sivulla pitää olla kerätty tiili.


Viime syksynä ulkolenkit pitenivät aiempaan verrattuna, kun halusi kahmia mahdollisimman paljon uusia tiiliä. Vaikka välillä meni melkoiseksi tunkkamiseksi, niin aina ajattelin, että tästä tarvii ajaa vain kerran... Talvi oli tosin varsin huono ulkopyöräilyn suhteen, mutta jotain kuitenkin. Keväällä homma taas hidastui, kun maantiepyöräillen ei juuri uusia paikkoja ole. Muutaman uuden tienpätkän kyllä löysin, kun oikein yritin. Kohokohtana Tiilerin tiilitehdas (tiilien lähde) Kemiönsaaren kulmauksessa. (Toinen Tiilerin tehdas on Kyröntiellä, mut se on liian helppo ja lähellä mainittavaks) Yksittäisenä hienona paikkana/tienä oli Bromarviin menevä tie Tammisaaren suunnalla. Mäkeä ja maisemaa kyllä riitti siellä. 

Näistä asfalttitiepistoista ei kuitenkaan neliö laajene, eikä clusterikaan. Siihen tarvitaan hiekkateitä suunnitellusti. Kisakauden alettua on tullut mahdollisuudeksi ajella "turhanpäiväisiä" lenkkejä. Eli lenkkejä, joissa ei kovin raskaita harjoituksia. Näihin olen nyt yhdistellyt hiekkatiepätkiä ja yksittäisen  gravellenkin. 10-20km hiekkatietä hoituu maantiepyörälläkin hyvin, jatkuvampi ajaminen kivampaa oikealla hiekkatiepyörällä. Kun pitää vauhtia, niin hiekkatie on yllättävän kiva ajaa kapeillakin renkailla. Ja sitä paitsi se on myös treeniä kisoja varten, sillä kisoissakin on usein hiekkatiepätkiä.


Eteneminen

Viime syksynä kun kirjoitin tästä ekan jutun, niin olin tilanteessa 14*14


Nyt neliö (sinisellä) on jo 25*25. Cluster näkyy vihreällä. Tähdellä merkattu kotiruutu.


Etelässä Halikonlahti tulee esteeksi, pieni reissu veneellä tai talvella hiihtäen vapauttaisi sieltä paljon. Yhteensä 6km lenkillä saisi veden päältä 3 kokonaista riviä kasaan. Lahti on kapea ja lähes täysin rannoilta poimittavissa, mutta muutamassa kohdassa tulee ongelma.

Meriongelma aiheuttaa sen, että neliöni suuntautuu pohjoiseen ja yhteen suuntaan pohjoisen tyhjille neliöille on jo linnuntietä 20km matkaa. Se on kuitenkin toistaiseksi ainoa suunta, mistä neliötä saa suurennettua.

Jatkossa tarkoitus käydä etenkin Perniön ja Teijon suunnalla etelässä GG pyöräilemässä, siellä on paljon ajamattomia hienoja teitä. Lisäksi enemmän Paimion suuntaan länteen. Näistä kummastakaan suunnasta yhtenäinen neliö ei kasva, mutta edes maxclusteria saa isommaksi ja uusia reittejä. Toki pohjoisesta haen varmasti ruutuja, mutta siellä itselle jo hyvin tutuksi käyneitä reittejä. 


Suunnittelu

Reittien suunnittelu on hauskaa hommaa. Aina saa olla arvioimassa mihin asti jaksaa/viitsii ajaa, voiko hakea vielä yhden tiilen. Missä ei olisi käynyt, mistä hyötyisi eniten ja pääseekö jostain ajamaan, vai onko mentävä edes-takas jne. Vähän väliä satelliittikuvista kurkkimista, ettei mene pihan poikki jne.

Käytän pääasiassa Ride with GPS sivustoa. Sieltä saa RWGP kartalla ja sateliittikartalla hyvät tiedot. sitten vertaan sitä jatkuvasti Statshunterin karttaan. Siellä käytän vakio open street map grayscale ja välillä sitten google satellite. Näiden lisäksi välillä karttapaikan maastokarttoja. 

Reittejä on valmiiksi useita, joista sitten valkkaa mieluisen. Tarpeen mukaan sitten pätkäisee jostain kohdasta lyhyemmäksi.

Oikeastaan sellaista neliökilometriä ei olekaan, mihin jokin polku ei veisi


Turvallisuus

Yksin mtb ajaminen on mielestäni aina turvallisuusriski. Välillä olen pohtinut, onko yksin GG ajaminen sen pienempi, etenkin kun ajaa polkuja ja täysin umpeutuneita metsäautoteitä yms pitkin. Etenkin talvella kovassa pakkasessa pilkkopimeässä lampun valossa. Pikkuvirheestä oppisen jälkeen nykyään käytössä 2 lamppua ja toiseen niistä vielä varaparisto. Kuitenkin olen hieman harkinnut talvisin ja muutenkin tutummilla liikennöidymmillä teillä pysymistä pimeässä.


Seuraavaksi

Tiilien keräily muuttuu hitaammaksi ja keräys on lähinnä yksittäisiä ruutuja. Ja neliö on niin iso, että koko reunan leventäminen kestää monta lenkkiä. Mutta tiili kerrallaan...

PS. Vaimolla on vasta 4*4 ruudukko. Pohdin missä olisi ajamattomia alueita, niin katsoin statshunterista. Kätevämpi kuin stravan heatmap ja ilmainen. Kartasta erottuu todella kätevästi käymätömät paikat, vaikka hiekkateille ei aiokaan.

2 kommenttia:

  1. Tiilien koosta niin toki toi ~km * ~km on aika lähellä, mutta menee pallon muodon mukaisesti. Eli kenties kannattaisi muuttaa napa-alueille, jotta saisi nopeammin ison neliön... 🤔😂 https://rideeverytile.com/how-big-is-a-tile

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihtelee toki, mut Suomessa aika tasan kilsa. Ekassa tekstissä oli toi sama linkki tarkennuksena. Toisaalta vaikka nopeutuis, niin sit pitäis käydä tiheemmässä. Eli ei välttämättä oliskaan tietä/polkua joka paikkaan.

      Poista

Kommentoi