maanantai 15. elokuuta 2022

Ajoasennon tarkistusta

Ajoasentoa muutetaan harvoin. Lähinnä fillaria vaihtaessa ja muista kummallisista villityksistä. Mulla satula on niin edessä kuin nykyisellä tolpalla saa ja stemmi niin alhaalla ja pitkällä (130mm) kuin fyysisesti mahdollista (ilman -17˚ stemmiä). Tankokin on pitkä ja syvä. Mutta, vaikka satulan korkeus on kuinka säädetty trainerissa ja arvioitu, niin vahinkoja sattuu. Joskus satula liikahtaa huomaamatta. Myöskin lenkin edetessä kroppa voi kangistua ja polkeminen muuttua. Ajaminen ulkona on muutenkin erilaista kuin testipenkissä. Eri bibsit ja kengät voi muuttaa korkeutta yksittäisen millin. Näiden takia on tärkeää suorittaa videoklinikkaa silloin tällöin. 

Eli jos kaveri paikalla, niin ota puhelin taskusta ja kuvaa hetki videota lenkin lopussa. Rauhallisella tasaisella tiellä riittävän kaukaa kuvattavasta mahdollisimman suoraan sivulta kropan tasolta. Sitten sama vielä takaa. Koita ajaa normaalisti, ei oo muuten helppoa… Siksi kannattaa toistaa silloin tällöin toimenpide.

Kun pätkä videota on olemassa, niin sitä kannattaa hieman käsitellä. Pätkäise parin kolmen kampikierroksen mittaiseksi. Rajaa mahdollinen ylimääräinen alue pois ja hidasta videon nopeus mahdollisimman hitaaksi.

Nyt on sit video olemassa.
  • Pään asento, onko niskat jännittyneenä, onko pää periskooppina kaukana hartialinjasta.
  • Olkapäiden kulma. Kurotteleeko kädet liikaa, onko puristus rento.
  • Selän asento. Onko alaselkä oudolla mutkalla ja liikkuuko se.
  • Takamus. Pomppiiko. Paikka satulassa pituussuunnassa.
  • Lonkat, heiluuko, pomppiiko. Lonkan kulma myös tärkeä. Etenkin onko liian tiukka yläasennossa.
  • Polvet. Ojentuuko liikaa? Eihän jää koukkuun polkimen ala-asennossa. Melko suoraks saa ojentua.
  • Nilkat. Jos oikein varvistaa, niin ehkä satula liian ylhäällä ja yrittää auttaa polvea. Sama jos kantapää tippuu ylhäällä, niin tekeekö se tilaa lonkalle.
  • Takaapäin: Onko alaraajojen linjaus kunnossa. Eli lonkka-polvi-nilkka-jalkaterä suorassa. Liikkuuko selkä ja lantio luonnollisesti ja hankautuuko takamus. Kevyessä ajossa liikettä ei pitäisi näkyä. Kovemmassa ajossa sit käärmemäistä luikertelua saa tulla.

Onko souplesse? Eli kaikki ei ole kulmista kiinni vaan sopusuhtaisuudesta ja liikkeen pehmeydestä on pitkälti kyse. Nämä selviävät katselemalla. Jos ajaa paljon, niin pyöräily muuttuu luontevammaksi. Toki asento yms täytyy olla kohdillaan, että luontevuus myös näyttää hyvälle eikä rasita turhaan paikkoja. Ja vaikka kuinka hyvä asento olisikin, niin pikku hiljaa totuttelua. 


Asento

Nyt kun aloin kirjoittamaan asiasta, niin ajattelin päivittää samalla vanhan bikefastfit appilla kuvatun videon. Ohjelma laskee siitä kulmia ja sanoo, että satulaa pitäisi nostaa reilusti. Tämä nyt ei tietenkään pidä paikkaansa. Kampia voisin lyhentää ja satulaa tuoda eteenpäin. Mutta satula on jo niin edessä, kuin sen saa nykyisellä tolpalla ja kampien uusiminen olisi hieman turhaa tämän vuoksi.


Lonkan piste ei toimi kovin hyvin noissa bibseissä, kun niissä on logon kuvio juuri samassa kohdassa.

Instassa video tästä

Tossa kuvat, joissa polvikulma kiinnostaa eniten. Torso/lantio/lonkan (mikskä sitä haluaakaan kutsua) kulmaan vaikuttaa tietenkin käsien paikka ja vanhoissa kuvissa olkapään merkki hieman eri kohdassa. Tässä kuvassa satulaa on siirretty hieman eteen ja ylös sen mitä pystyi verrattuna parin vuoden takaisiin. VANHA JUTTU



Jatkossa

Ajattelin tehdä vielä uuden version bikefit osa 3 jutusta. Nyt tosin keskityn edestä ja sivusta otetuilla kuvilla alaotteen ja kahvoilta aeroasennossa olemisen eroihin. Veli pohti aika-ajokypärän asennon aerotestausta kotioloissa. Näkisin, että kyseessä niin pieni muutos, että tehomittareiden tarkkuus, eikä muutkaan olosuhteet mahdollista tätä. Paras on silmämääräisesti arvioida muotoa. Vaikka silmäilemällä ei saakaan tietoa mitä ilmalle tapahtuu kuskin takana, niin ehkä parempi kuin virheelliset/arvotut tulokset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi