sunnuntai 19. heinäkuuta 2020

Bikefit osa 3: Aero

Kolmantena osana on aeropuolen pohdintaa ja laskeskelua. Netistä löytyi pari hyvää sivustoa, joita käytin hyödykseni. Muistin joskus lukeneeni etupinta-alan laskemisesta ja sen vaikutuksesta tehovaatimuksiin. Käytin hetken aikaa googlen kanssa ja löysin oikean tekstin. Se ei tosin tee mitään valmiiksi, vaan tarjoaa ohjeet, joita käyn alla hieman läpi ja näytän laskut ja tulokset
Aerodynamiikassa halvallakin pääsee pitkälle. Suurin vastus tulee kuitenkin kuskista. Joten siitä on hyvä lähteä perkaamaan tilannetta. Tiukat vaatteet ja hyvä kypärä on tietenkin olennaisia. Mutta sitten tietenkin mahdollisimman matala ja kapea ajoasento auttaa paljon.


Aloitin projektin ottamalla itsestäni kuvat muutamassa eri asennossa edestä ja mielenkiinnon vuoksi myös sivukuvat. Ensimmäisellä kuvauskerralla totesin jälkikäteen että VM. Ensimmäistä kertaa asialla, niin vahingossa puin valkoiset vaatteet valkoiselle taustakankaalle:
Näissä kuvissa tosiaan ongelmana oli, että photoshop ei tunnista valkoista paitaa tai sukkaa valkoisesta taustakankaasta 🤦‍♂️


Toisella kerralla sitten jo tärppäs, kun tiesin mitä tehdä:

Onneksi kameraa saa käytettyä puhelimen avulla, joten avustajaa ei tarvittu. 

Otin kuvia muutamasta eri asennosta. Päädyin vertailemaan kolme ehkä yleisintä asentoani eli kahvoilta, alaotteelta ja alaotteelta kumarassa. 

Nyt kun kuvat on otettu (valkoinen taustakangas löytyi jo valmiiksi ja helpotti hommaa, ei välttämätön)  Seurasin ohjeita ja latasin ilmaisen Paint.net softan. Oli muuten yllättävän hyvä ilmaisohjelma. Jäi käyttöön välittömästi.

Tämän jälkeen alkoi taustan pyyhkiminen. Taustakangas auttoi tässä kivasti. Tässä pyyhkimiseen YOUTUBE ohje. 

Kun olin irrottanut itseni taustasta, niin asettelin nämä kolme kuvaa päällekkäin. Päätin ottaa laskuihin vain tangon tasolta ylöspäin olevan alueen. Asennon muutos ei vaikuta tämän alapuolelle kuitenkaan ja nämä muut paikat vain lisäisivät virhelähteitä huomattavasti. Erot kuitenkin pysyy samana.

Tässä kaikki kolme kuvaa päällekkäin. Keskitin kuvat stemmin logon perusteella. Vaikka kuinka kaikki on paikoillaan, niin pientä liikettä kuitenkin tapahtuu. 

Kun kuvat oli päällekkäin, niin leikkasin kuvat tangon alaosasta. Tanko toimi hyvänä maamerkkinä ja sen alapuolella on vain muuttumatonta sotkua.

Kiroilin pitkään hahmon pikselimäärän kanssa. Kaikki ohjelmat näytti vain taustan koon, vaikka tausta olikin "tyhjää". Lopulta löysin ohjeet. Ja se salaisuus on, että taikasauvalla täytyy klikata ja tehdä sama valinta kuin taustaa poistaessa, mutta niin että hahmo on valittuna. Silloin Paint.net näyttää pikselimäärän selkeästi ja toistetusti samat. Ei edes haittaa, vaikka taustalle jää hieman jottain suttua poistamatta.

Seuraavaksi piti mitata eturenkaan korkeus pikseleissä ja metreissä. Tässä pyysin vaimon apua, sillä halusin renkaan korkeuden painon alla mahdollisimman tarkkaan (Vaikka tähänkin tulee väkisin hieman virhelähdettä, niin kerroin on kaikissa sama...)

Eli eturengas oli 1884 pikseliä ja 687mm. Tästä saadaan (1884px / 0,687m) ^2 = 7 520 527 px/m2


Tämän pikseli/metri suhteen avulla saadaan sitten laskettua torson pinta-ala. Lisäksi käytin alkuperäisessä ohjeessa olleita cd arvoja eri asennoille. Kahvoilla 1,0 ja alaotteelta 0,7. Nämä eri kertoimet johtuvat "aerodynaamisesta hännästä". Tämän vuoksi otin myös mielenkiinnosta sivukuvat, jolloin näkee miten paljon virtaviivasempi peräpää on matalassa asennossa.

Tässä normaali alaote ja alla temporöhnötys. Voi hyvin kuvitella, että "aerohäntä" poikkeaa näissä


En jaksanut alkaa asentamaan tempotankoa, mutta halusin nähdä miten tempokypärän häntä asettuu. Ei huippu, mutta 39€ hintaan kelvollinen...




Asento

Kahvat

Alaote

AlaoteAERO

Pikselit

2 195 677

2 053 386

1 805 290

Pinta-ala

0,291957m2

0,273037m2

0,240048m2

cd

1,0

0,7

0,7

cdA

0,292

0,191

0,168

Huomaa, että cdA arvot ovat "pielessä" sillä ottaavat huomioon vain näkyvän osan. Eli absoluuttiset erot kyllä ovat todellisia, mutta suhteessa ero on pienempi kun yhtistä pinta-alaa tulee alavartalosta paljon.

Nyt kun lopultakin on cdA arvot tiedossa, niin voidaan alkaa laskemaan tehonsäästöä tietyllä nopeudella. Tähän käytin laskuria. Laskuri antaa hyvät lukemat, jotka aikalailla linjassa muidenkin tutkimusten kanssa. Kai täytyy uskoa, mitä GCN yms sanoo

Asento

Kahvat

Alaote

AlaoteAERO

Nopeusero @ 340w

-6km/h

X

+2km/h

Tehoero @ 40km/h

+86w

X

-20w




Matala asento. Pystyn pitämään asentoa hyvän aikaa ja näenkin eteen 🙈


Ongelmat


Aerodynaamisuuen arviointi on hyvin monimutkaista palapeliä. Tämä on vain pinta-alan laskentaa kaksiulotteisesta kuvasta. Eli tässä ei oteta huomioon ilmavirran käyttäytymistä, materiaaleja, tehon tuottoa, fysiikkaa. Mutta tärkein ongelma tosiaan on oikean ilmanvastusdatan puuttuminen. Nykyään alkaa sensoreita saamaan jo kohtuuhintaan.

Yhteenveto


Taroitus tässä oli lähinnä osoittaa kumaran asennon hyöty alaotteeltakin ajaessa ja etenkin verrattuna kahvoilta ajamiseen. Tämä säästö vaikuttaa olevan melko todellista, kun joka paikassa samoihin lukuihin päästään ja käytännössäkin eron kyllä huomaa. Treeniä vaatii jonkin verran, jotta kroppa kestää mahdollisimman matalan asennon väsymättä ja tehontuotto säilyy. Mutta helpommalla uskon pääseväni matalampaan asentoon kuin korottavani FTP:tä 20w. Talvella teinkin pari juttua, joista toinen kotijumpasta ja toinen oli venyttelystä. Näillä molemmilla haetaan juurikin tätä. Toki ihan tervettä muutenkin

2 kommenttia:

  1. Sulla on kyllä aeroasennossa kyynärpäät varsin kaukana toisistaan. Olisiko noin jos tempotanko olisi paikallaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä huomio. Toi ei ollu maailman harkituin kuva. Keskityin eniten pään paikkaan hartioihin nähden. Varmasti vedän lähemmäs toisiaan ja onneks tempotanko pakottaa omalle paikalleen. Oon kyl joutunu vähä niitäkin tukia levittää kapeimmasta.

      Poista

Kommentoi