perjantai 23. joulukuuta 2022

Helpot kisat

Helpot ja halvat kisat tuli taas mieleen, kun katsoin FNLD GRVL ja SM-gravel hintoja. En sinällään vastusta kalliita kisoja. Bisnestä saa ja kuuluukin tehdä, jos maksavia asiakkaita riittää. Itse en kuitenkaan kaipaa kisassa saunaa, ateriaa, hierontaa, T-paitaa yms. Tietenkin pitkä reitti vaatii paljon merkkausta ja järjestelyä. Mutta silti kallis hinta saa hieman kavahtamaan. Etenkin, kun gravel ei oo päälaji ja pitäis lisäksi ottaa hotellia, uudet renkaat ja ehkä muutenkin harkita kalustoa sekä ajaa useampi kisa... Katotaan miten käy, oonko viivalla vai en.
Sitten helppouden pariin. Hienoa, että nyt järjestetään ZWIFT kisoja Suomessa. Niihin on helppo osallistua. MUTTA se pisteenlasku... Tuo ehkä vaihtelua kisaan, kun joka välissä on välikirejä, joista saa sijoituksen perusteella pisteitä, sit myös ajan perusteella pisteitä. Sit erikseen mäkiseguja yms. Ja joukkuekategoriaa. Tämä kuitenkin sekoittaa normaalia kisan kulkua melkoisen paljon, eikä kukaan voi pysyä kärryillä pisteistä. Jos nyt olis vain yks pisteytetty välikiri/mäki kisan aikana. Vaikka netissä kaikki on mahdollista, niin en tiedä kannattaako silti.

sunnuntai 18. joulukuuta 2022

Ikääntymisen vaikutus suorituskykyyn

Onko ikäkin vain numero? Juoksussa maratonvauhti hieman hidastuu iän mukana, mutta vasta 40v jälkeen. Pyöräilystä vähemmän dataa. Suurin osa tutkimuksista on passiivisilla ihmisillä tehty ja urheilijoista taas juoksijoilla. VO2max tippuu iän mukana ja se on kyllä melkoisen fakta. Kuitenkin todella monilla kunto voi kasvaa iän mukana, etenkin, jos ei ole ollut huippuunsa treenattu edeltävästi. 

lauantai 10. joulukuuta 2022

Talvipyöräily

Talvella on ihan kiva pyöräillä ulkona. Etenkin, jos on pakko päästä ajaa. Työmatkaa nyt ajaa tunnin verran kuinka kylmässä tahansa. Pidemmät viikonloppulenkit ei tosin aina naurata. Olen pimeällä ja kylmällä nyt hieman löysännyt omia standardeja. Ajan osan lenkkiä ulkona ja loput sisällä. Ulkona metsäautoteillä on aina hieman turvallisuusaspekti mielessä pelkän palelun lisäksi. Yksin ajaessa ei ole kukaan auttamassa, jos jotain sattuu tai tapahtuu. Pidemmillä ulkolenkeillä olen pitänyt pakkasrajana noin -10℃. Zwift on hyvä lenkkien viimeistelyyn. Ulkona viihdyn paremmin, mutta olosuhteiden vuoksi en aina loputtomiin jaksa.

maanantai 5. joulukuuta 2022

Marraskuu -22

Taas yksi kuu treenattu. 
Koko muu perhe sairastanu läpi kuukauden. Itsellä vain viikon pieni räkätauti, jolloin kevensin pk1 ajeluun. Mutta uskon vahvasti, että koko talouden viruskuorma on rasittanut myös omaa jaksamista. Sen verran tukkoiselle jalat tuntuneet. Kuitenkin hyviäkin suorituksia tuli. En halunnut ajaa Over-Under vetoja ja päätin ajaa kisan. Kisa olikin astetta raskaampi, mutta selvisin maaliin asti hengissä.
Auton renkaat vaihdettu ajallaan, mutta trampoliinin verkkoa en ihan hoksannut siivota pois ennen pakkasia. Pihan rojujen raivauskin jäi viime tippaan. Nyt mahtuu lumitöitä tekemään ja piha talvehtimiskunnossa. Mutta siis lunta tuli ja pysynyt maassa!

torstai 1. joulukuuta 2022

Junnutuumat

Olen ollut aina ja olen edelleen junnujen tuumarajoituksia vastaan. En vaan ymmärrä mitä hyötyä niistä on.

lauantai 26. marraskuuta 2022

Kolme pk yksi, monta eroa?

Pk1 ajelu on pyöräilyn kivijalka, perustreeni. Siis suurin osa lenkeistä pitäisi olla kohtuullisen kevyttä ajelua ilman sykkeen nousua ja mielellään ilman mitään vetoja välissä. En kiellä yksittäistä kiriä tms, mutta idea on kevyessä ajossa kuitenkin. Etenkin viikonloppuisin olisi hyvä saada hieman pidempi lenkki aikaiseksi, jotta kevyellä ajolla saataisiin hyvää harjoitusvastetta. Tunnin pk1 lenkki on toki parempi kuin ei mitään, mutta ei kovin "kehittävää" kuitenkaan. Työmatkana tai muuna täytteenä hyvää tuntien keräilyä ja jatkuvuuden ylläpitoa. Kestävyysharjoittelussa keskeistä on jatkuvuus. Eli mieluummin monta lyhyttä lenkkiä viikossa kuin yksi 5h ajelu.

tiistai 22. marraskuuta 2022

Kirja tilattavissa!

Olen nyt kirjoittanut tätä blogia 3 vuotta ja käsitellyt laajasti pyöräilyyn liittyviä asioita. Näiden tekstien pohjalta halusin kasata kattavan valmennuskirjan ja sain sen nyt valmiiksi. Suomessa ei ole useampaan vuoteen julkaistu suomenkielistä pyöräilyteosta ja ajattelin, että tämä voisi tulla tarpeeseen. Kirja pohjautuu blogiteksteille. Joitain kohtia päivitettynä ja kirjoitusasua siistittynä. Tärkeimpänä tietenkin jäsenneltynä yksiin, fyysisiin kansiin.

Valmistan sen omakustanteena paikallisella kirjapainolla. Kirja on A5 kokoa ja sivuja siinä on noin 170. Kirja on sitoutumaton, eikä siinä ole mainoksia. 

Hintaa kirjalla on 25€/kpl postikuluineen. 

Kartoitan nyt ensimmäisen painoksen määrää. En pysty tarjoamaan yritysmyyntiä tai verkkokauppaa. Kirja on menossa pian painoon, joten muutamassa viikossa olisi perillä postitse. 

Minulle voi laittaa sähköpostia osoitteeseen [v_turunen (@) hotmail.com], jos kirjan haluaa tilata. 

Jos yhtään kiinnostaa, niin rohkeasti viestiä. ei ole kallis teos, enkä näillä hinnoilla rikastumista ajatellut.


Kuvassa kansi ja sisällysluettelo. (Älä ihmettele sivumääriä, tämä on kuvakaappaus a4 muodossa kirjoitetusta versiosta)

torstai 17. marraskuuta 2022

FTP on vain numero

Jotkut on pikkuvanhoja ja toiset ikinuoria. Ikä ja sukupuoli ovat nykyään ei-binäärisiä. FTP on myöskin vastaavalla tavalla vain (positiivinen)numero muiden joukossa. Toiset kantaa sitä rollaattorin tukemana ja toiset lastenvaunuilla. Puhumattakaan FTP / CP / anaerobinen kynnys eroista ja laktaatin, hengityskaasujen, rasvankäytön suhteen mitattuina.