Treenaamisesta on paljon hyötyä ja FTP määrittelee pitkälti
menestymistä. Kisoissa on kuitenkin paljon omia kommervenkkeja, jotka voi iskeä
kasvoille kovaakin Zwift-ukkoa.
Treenatessa saa tärkeän perustason korkealle, eli aerobisen
ja anaerobisen kynnyksen. Nämä ovat edelleen varsin määrittelevät kynnykset.
Mutta kisoissa vaaditaan paljon muutakin kuin tasaista jauhamista. Kisojen
rasitus koostuu pitkälti toistuvista terävistä kiihdytyksistä, jotka menee kaikilla kynnysten yli. Näiltä ei voi välttyä, sillä jokaiseen risteykseen,
pikkumäkeen ja muuten vaan niitä tehdään. Yksittäiseen vetoon harvoin kukaan
taipuu, ellei sitten ole selvä tiukka mäki, missä yritetään katkaista porukkaa.
Mutta näin isoja mäkiä ei juuri Suomessa ole. Ja sivutuulipätkiä ei yleensä
saada näin hyödyllisesti käytettyä. Mutta kun pikkukiihdytyksiä tehdään monta
tuntia putkeen, niin alkaa reidet nappailee monilla. Tämän jälkeen ei sitten
loppukirissä enää juhlitakaan ja muutenkin tehotaso laskee huomattavasti. Eli
kovien pikkukirien jatkuva toistuminen on iso osa kokonaisrasitusta kisoissa.
Sen treenaaminen kotioloissa ei ole niin helppoa, vaikka sitäkin toki pystyy
paljon tekemään.
Zwift-kisat on hauskoja ja hyviä motivoimaan ajamaan
normaalia kovempaan/pidempään. Kisoissa on myöskin selvää tehovaihtelua.
Tyyliltään ne on kuitenkin enemmän tasaisen kova rasitus ja sen päälle mäestä
riippuen kovempitehoinen pätkä, josta taas jatketaan perusvauhtia. 0w aikaa ei
kerry lainkaan.
Oikeissa kisoissahan tällaista
ei ole vaan kisan tehokäyrä on täynnä pelkkää piikkiä ja sitten rullaillaan
paljon (jos siis ajelee pääjoukossa).
Keskiteho on zwift kisoissa kovempi, mutta NP ei välttämättä. Toki zwift kisat on niin lyhyitä, että NP:kin on monesti korkeampi.
ISM Jurva |
Zwift-kisa |
Kuinka treenata
Olen koittanut ratkaista sitä muutamalla keinolla, sillä
kisamäärät ovat minulla varsin matalat, niin täytyy treeneissä pyrkiä tätä
ominaisuutta parantamaan.
1
Mäkikiritreenin idea on pitää melko rauhallinen perusvauhti ja jokaiseen mäen tapaiseen tehdä reipas kiri putkelta. Puoletkaan kireistä ei näy käppyrässä, kun ovat sen verran lyhyitä |
Kokonaisaika kovilla tehoilla jo kisojen luokkaa. Tämä on yllättävän hyvä treeni! |
2
Kiritreenissä taas tehdään toistuvia melko maksimaalisia kirejä ja näistä koitetaan palautua täysin. Sopii hyvin arki-illan vajaan parin tunnin lenkkiin. |
3
30/30 on hyvä treeni siinä mielessä, että saa melko paljon keston puolesta kisoissa vaadittua >500w tehoa
|
Todellisuus
Mutta näissäkin treeneissä treeneissä tulee se ongelma, että kokonaismäärät ja kestot ei vastaa kisaa, mutta yritystä kuitenkin on. Alla muutama data, mitkä kisojen kertymiä katsellessa yllättää:
SM kisoissakin tulee paljon nollatehoa, mutta toisaalta myös varsin paljon kovia tehoja ajallisesti |
Tekniikka, sijoittautuminen, huolto.
Kisoissa ajaminen vaatii muutakin kuin hyvää kuntoa. Tämän
vuoksi on mielestäni erityisen tärkeää, että suoraan eliteen ei voi hypätä (eikä
suoraan ISM kisoihinkaan saisi mielestäni mennä). Eli kisoissa ajaminen vaatii
paljon tottumista porukassa ajamiseen, -liikkumiseen ja tilanteiden
ennakointiin. Myöskin turhien liikkeiden ja heilumisten karsiminen vaatii
tottumista. Zwift kisoissa riittää pelkkä polkeminen, sijoittumisesta ja muusta
ei tarvitse välittää niin paljoa. Toki niissäkin kisoissa täytyy tietää, koska
mennään ja miten kovaa.
Kisoihin valmistautuminen on myöskin opettelua. Eli mitä
syödään ja missä vaiheessa. Kisajännitykseen tottuminen, pukeutuminen,
tavaroiden yms muistaminen. Ulkona kun ajetaan, niin välillä tulee myös huono
sää. Kylmässä ja kohmeessa ajaminen on huomattavan eri asia kuin lämpöisessä.
Sama juttu myös yli 30c lämpötiloissa. nämä on kaikki opeteltavia ja totuttavia
asioita, jotka täytyy huomioida valmistautuessa.
Onneksi joukkuekaverit auttaa näissä alkuun ja oppimiskäyrä
on nopea.
Miten tähän voi valmistautua
Käy kisoissa. Paikalliskisat on parhaita lisäkisoja. Ne ei
maksa juuri mitään. Käymällä niissä porukka kasvaa. Ja niissä voi kärsiä
huolella, kun ei haittaa, vaikka menestystä ei tulisikaan. Isommat cup -kisat
voi olla helpompia muutoin, sillä pääjoukko on isompi. Kuntoajot voi olla
hyviä, mutta riippuu monesta tekijästä. Eli onko yhteislähtö. Ajetaanko kisana vai
parasta yhteisaikaa tavoitellen porukassa. Niissä herkästi jää repivyys pois.
Onko ajomiehiä paikalla. Kuntoajot on myös melkoisen kalliita cup kisoihin
verrattuna.
Forssan suvi-ilta 2019. Syke ja tehokäyrä aivan erilainen, kuin "oikeissa" kisoissa |
Orbea cup paikalliskisa. Kortteli, vain 20min 😥. Mut käyrä näyttää jo kisalle |
Herran jestas noita 193km kisan kirimääriä... :o hapottaa jo pelkkä lukeminen
VastaaPoistaHapotti valitettavasti se tekeminenkin, toivottavasti ens kerralla vähemmän ;D
VastaaPoista