tiistai 10. maaliskuuta 2020

Kisaamaan oppii kisaamalla


Treenaamisesta on paljon hyötyä ja FTP määrittelee pitkälti menestymistä. Kisoissa on kuitenkin paljon omia kommervenkkeja, jotka voi iskeä kasvoille kovaakin Zwift-ukkoa.  

Treenatessa saa tärkeän perustason korkealle, eli aerobisen ja anaerobisen kynnyksen. Nämä ovat edelleen varsin määrittelevät kynnykset. Mutta kisoissa vaaditaan paljon muutakin kuin tasaista jauhamista. Kisojen rasitus koostuu pitkälti toistuvista terävistä kiihdytyksistä, jotka menee kaikilla kynnysten yli. Näiltä ei voi välttyä, sillä jokaiseen risteykseen, pikkumäkeen ja muuten vaan niitä tehdään. Yksittäiseen vetoon harvoin kukaan taipuu, ellei sitten ole selvä tiukka mäki, missä yritetään katkaista porukkaa. Mutta näin isoja mäkiä ei juuri Suomessa ole. Ja sivutuulipätkiä ei yleensä saada näin hyödyllisesti käytettyä. Mutta kun pikkukiihdytyksiä tehdään monta tuntia putkeen, niin alkaa reidet nappailee monilla. Tämän jälkeen ei sitten loppukirissä enää juhlitakaan ja muutenkin tehotaso laskee huomattavasti. Eli kovien pikkukirien jatkuva toistuminen on iso osa kokonaisrasitusta kisoissa. Sen treenaaminen kotioloissa ei ole niin helppoa, vaikka sitäkin toki pystyy paljon tekemään.

Zwift-kisat on hauskoja ja hyviä motivoimaan ajamaan normaalia kovempaan/pidempään. Kisoissa on myöskin selvää tehovaihtelua. Tyyliltään ne on kuitenkin enemmän tasaisen kova rasitus ja sen päälle mäestä riippuen kovempitehoinen pätkä, josta taas jatketaan perusvauhtia. 0w aikaa ei kerry lainkaan.
Oikeissa kisoissahan tällaista ei ole vaan kisan tehokäyrä on täynnä pelkkää piikkiä ja sitten rullaillaan paljon (jos siis ajelee pääjoukossa).
Keskiteho on zwift kisoissa kovempi, mutta NP ei välttämättä. Toki zwift kisat on niin lyhyitä, että NP:kin on monesti korkeampi.
ISM Jurva

Zwift-kisa

Kuinka treenata

Olen koittanut ratkaista sitä muutamalla keinolla, sillä kisamäärät ovat minulla varsin matalat, niin täytyy treeneissä pyrkiä tätä ominaisuutta parantamaan.

1

Mäkikiritreenin idea on pitää melko rauhallinen perusvauhti ja jokaiseen mäen tapaiseen tehdä reipas kiri putkelta. Puoletkaan kireistä ei näy käppyrässä, kun ovat sen verran lyhyitä
Kokonaisaika kovilla tehoilla jo kisojen luokkaa. Tämä on yllättävän hyvä treeni!

2

Kiritreenissä taas tehdään toistuvia melko maksimaalisia kirejä ja näistä koitetaan palautua täysin. Sopii hyvin arki-illan vajaan parin tunnin lenkkiin.

3


30/30 on hyvä treeni siinä mielessä, että saa melko paljon keston puolesta kisoissa vaadittua >500w tehoa

Todellisuus

Mutta näissäkin treeneissä treeneissä tulee se ongelma, että kokonaismäärät ja kestot ei vastaa kisaa, mutta yritystä kuitenkin on. Alla muutama data, mitkä kisojen kertymiä katsellessa yllättää:
 
Automaattilaskuri (intervals.icu) ilmoittaa melkoisen määrän intervalleja kisaan


SM kisoissakin tulee paljon nollatehoa, mutta toisaalta myös varsin paljon kovia tehoja ajallisesti



Tekniikka, sijoittautuminen, huolto.

Kisoissa ajaminen vaatii muutakin kuin hyvää kuntoa. Tämän vuoksi on mielestäni erityisen tärkeää, että suoraan eliteen ei voi hypätä (eikä suoraan ISM kisoihinkaan saisi mielestäni mennä). Eli kisoissa ajaminen vaatii paljon tottumista porukassa ajamiseen, -liikkumiseen ja tilanteiden ennakointiin. Myöskin turhien liikkeiden ja heilumisten karsiminen vaatii tottumista. Zwift kisoissa riittää pelkkä polkeminen, sijoittumisesta ja muusta ei tarvitse välittää niin paljoa. Toki niissäkin kisoissa täytyy tietää, koska mennään ja miten kovaa.

Kisoihin valmistautuminen on myöskin opettelua. Eli mitä syödään ja missä vaiheessa. Kisajännitykseen tottuminen, pukeutuminen, tavaroiden yms muistaminen. Ulkona kun ajetaan, niin välillä tulee myös huono sää. Kylmässä ja kohmeessa ajaminen on huomattavan eri asia kuin lämpöisessä. Sama juttu myös yli 30c lämpötiloissa. nämä on kaikki opeteltavia ja totuttavia asioita, jotka täytyy huomioida valmistautuessa.
Onneksi joukkuekaverit auttaa näissä alkuun ja oppimiskäyrä on nopea.

Miten tähän voi valmistautua

Käy kisoissa. Paikalliskisat on parhaita lisäkisoja. Ne ei maksa juuri mitään. Käymällä niissä porukka kasvaa. Ja niissä voi kärsiä huolella, kun ei haittaa, vaikka menestystä ei tulisikaan. Isommat cup -kisat voi olla helpompia muutoin, sillä pääjoukko on isompi. Kuntoajot voi olla hyviä, mutta riippuu monesta tekijästä. Eli onko yhteislähtö. Ajetaanko kisana vai parasta yhteisaikaa tavoitellen porukassa. Niissä herkästi jää repivyys pois. Onko ajomiehiä paikalla. Kuntoajot on myös melkoisen kalliita cup kisoihin verrattuna.

Forssan suvi-ilta 2019. Syke ja tehokäyrä aivan erilainen, kuin "oikeissa" kisoissa
Orbea cup paikalliskisa. Kortteli, vain 20min 😥. Mut käyrä näyttää jo kisalle


2 kommenttia:

  1. Herran jestas noita 193km kisan kirimääriä... :o hapottaa jo pelkkä lukeminen

    VastaaPoista
  2. Hapotti valitettavasti se tekeminenkin, toivottavasti ens kerralla vähemmän ;D

    VastaaPoista

Kommentoi