Tuulen suunta
Tuulen suunta on minulla tärkein lenkkireitin valinnan
kriteeri. Tehomittarin kanssa ei niin suurta väliä varsinaisesti tuulella ole,
mutta kukapa ei haluaisi myötätuuleen koko lenkkiä ajaa. Iltaisin ajaessa
kannattaa ajaa myötätuuleen alku, sillä iltaa kohden tuuli usein tyyntyy ja voi
olla mukava loppulenkki tiedossa. Samoin päivällä tuulen suunta usein muuttuu,
joten kannattaa katsoa, ettei tule koko lenkkiä vastaseen. Usein aloitan myötätuuleen,
niin saapahan ainakin edes osan lenkkiä myötästä. Lisäksi lenkin reitti
vaikuttaa paljon, eli pyrin välttämään pitkät peltoaukeat vastatuuleen. Tietyt
pätkät, joilla on hyvä suoja puista tiedossa kannattaa käyttää
hyväksi vastatuulessa, ei myötätuulessa. Isot avoimet tiet on taas hyvä ajaa myötätuulessa.
Viimeisimmän lenkin reitti. Tuuli oli kovaa, joten valitsin reitin, jossa koko vastatuuliosuus oli metsän suojaamaa tietä ja myötätuuless taas isompaa avointa tietä. |
Maaston muoto
Salosta löytyy melkoisen kivasti mäkistä lenkkimaastoa.
Mäkinen reitti on monesti kivaa ajaa, mutta kevyillä lenkeillä ja
yhteislenkeillä tasaisempi maasto on helpompaa ajaa. Harvoin kerään
nousumetrejä. Jos teen jokamäkikiritreeniä, niin silloin tykkään kyllä
mäkisemmästä maastosta. Asfaltilla yleensä ajalen kesät, mutta mielelläni ajan muutaman kilometrin hiekkaa, jos sillä saa uusia paikkoja kaiveltua. Kisoissakin on hiekkatiepätkiä, joten niillä revittely on senkin puolesta hyvästä. Pyrin myös välttämään keskusta-alueet eli pyörätiet, sillä ne on tylsiä ja pyörätiet vaarallisia. Samoin isoimmat tiet. Etenkin Turun suunta on pyöräteiden yms vuoksi hieman tylsä ajella, ellei pakko.
Vanhat lenkit
Välillä katson Stravan heatmap kartaa, jotta huomaan, jos
jossain ei ole tullut käytyä. Yritän käydä lenkeillä kaikkiin ilmansuuntiin ja
enemmän tai vähemmän kaikilla teillä. Lisäksi yritän välillä ajaa reittejä myös
”väärään suuntaan” eli eri suuntaan kuin yleensä.
Reitin pituus
Lyhyet reitit tulee useimmiten ajettua yllätys yllätys
lähellä. Niille en pohdi reittiä sen tarkemmin. Toki pientä vaihtelua koitan saada
aikaiseksi. Lenkkinä kuitenkin, eli en aja edes-takas – ellei KOM. Tutuilla
reiteillä aikataulunkin tietää hyvin. Pidemmät lenkit yritän suunnata aina
mahdollisimman kauas ja eri lenkeille kuin lyhyissä ajeluissa. En ymmärrä lähistöllä,
tutuilla teillä, pyöriviä pitkiä lenkkejä. Nykyään navigaattorit mahdollistaa
kauaskin ulottuvat lenkit ilman tuumaustaukoja.
Maisemat
En juuri nähtävyyksiä bongaile, enkä käy lenkillä Insta –kuvia
varten. Mutta toki esim Fiskarsiin on maisemienkin puolesta kiva lenkkeillä.
Pysähdyspaikat
Parhaat kahvipaikat on monille lenkin kohokohtia, mutta
yksin ajaessa en jaksa pysähdellä. Pitkille lenkeille kyllä katson kartasta,
että missä on kauppoja, jotta tiedän, että saan lisää juotavaa ja syötävää
sopivissa kohdissa. Eli lämpötilasta riippuen katson, missä on noin 2-3h välein
avoinna olevat huoltoasemat / kaupat mahdollisimman lähellä suunniteltua
reittiä. Katson myös netistä, että ne on auki sunnuntaisin tai siihen aikaan
kun tarkoitus poiketa. Helppo laittaa navigaattoriin reitti kulkemaan kaupan
ohi, niin ei tarvitse etsiä. Tarpeen mukaan suunnittelen reitin niin, että joku
täydennyspiste löytyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentoi