tiistai 24. maaliskuuta 2020

Lenkkireitin valinta:

Lenkkien suunnittelu ei ole tiedettä, mutta taiteeksi laskisin sen kyllä. Reittisuunnitelmaan on niin monta vaikuttavaa tekijää ja lopputulos on parhaimmillaan enemmän kuin osiensa summa.

Tuulen suunta

Tuulen suunta on minulla tärkein lenkkireitin valinnan kriteeri. Tehomittarin kanssa ei niin suurta väliä varsinaisesti tuulella ole, mutta kukapa ei haluaisi myötätuuleen koko lenkkiä ajaa. Iltaisin ajaessa kannattaa ajaa myötätuuleen alku, sillä iltaa kohden tuuli usein tyyntyy ja voi olla mukava loppulenkki tiedossa. Samoin päivällä tuulen suunta usein muuttuu, joten kannattaa katsoa, ettei tule koko lenkkiä vastaseen. Usein aloitan myötätuuleen, niin saapahan ainakin edes osan lenkkiä myötästä. Lisäksi lenkin reitti vaikuttaa paljon, eli pyrin välttämään pitkät peltoaukeat vastatuuleen. Tietyt pätkät, joilla on hyvä suoja puista tiedossa kannattaa käyttää hyväksi vastatuulessa, ei myötätuulessa. Isot avoimet tiet on taas hyvä ajaa myötätuulessa.
Viimeisimmän lenkin reitti. Tuuli oli kovaa, joten valitsin reitin, jossa koko vastatuuliosuus oli metsän suojaamaa tietä ja myötätuuless taas isompaa avointa tietä.

Tässä vastatuulen ja peltoaukean ongelma, onneksi tätä ei ollut paljo

Maaston muoto

Salosta löytyy melkoisen kivasti mäkistä lenkkimaastoa. Mäkinen reitti on monesti kivaa ajaa, mutta kevyillä lenkeillä ja yhteislenkeillä tasaisempi maasto on helpompaa ajaa. Harvoin kerään nousumetrejä. Jos teen jokamäkikiritreeniä, niin silloin tykkään kyllä mäkisemmästä maastosta. Asfaltilla yleensä ajalen kesät, mutta mielelläni ajan muutaman kilometrin hiekkaa, jos sillä saa uusia paikkoja kaiveltua. Kisoissakin on hiekkatiepätkiä, joten niillä revittely on senkin puolesta hyvästä. Pyrin myös välttämään keskusta-alueet eli pyörätiet, sillä ne on tylsiä ja pyörätiet vaarallisia. Samoin isoimmat tiet. Etenkin Turun suunta on pyöräteiden yms vuoksi hieman tylsä ajella, ellei pakko.

Vanhat lenkit

Välillä katson Stravan heatmap kartaa, jotta huomaan, jos jossain ei ole tullut käytyä. Yritän käydä lenkeillä kaikkiin ilmansuuntiin ja enemmän tai vähemmän kaikilla teillä. Lisäksi yritän välillä ajaa reittejä myös ”väärään suuntaan” eli eri suuntaan kuin yleensä.

Reitin pituus

Lyhyet reitit tulee useimmiten ajettua yllätys yllätys lähellä. Niille en pohdi reittiä sen tarkemmin. Toki pientä vaihtelua koitan saada aikaiseksi. Lenkkinä kuitenkin, eli en aja edes-takas – ellei KOM. Tutuilla reiteillä aikataulunkin tietää hyvin. Pidemmät lenkit yritän suunnata aina mahdollisimman kauas ja eri lenkeille kuin lyhyissä ajeluissa. En ymmärrä lähistöllä, tutuilla teillä, pyöriviä pitkiä lenkkejä. Nykyään navigaattorit mahdollistaa kauaskin ulottuvat lenkit ilman tuumaustaukoja.

Maisemat

En juuri nähtävyyksiä bongaile, enkä käy lenkillä Insta –kuvia varten. Mutta toki esim Fiskarsiin on maisemienkin puolesta kiva lenkkeillä.

Pysähdyspaikat

Parhaat kahvipaikat on monille lenkin kohokohtia, mutta yksin ajaessa en jaksa pysähdellä. Pitkille lenkeille kyllä katson kartasta, että missä on kauppoja, jotta tiedän, että saan lisää juotavaa ja syötävää sopivissa kohdissa. Eli lämpötilasta riippuen katson, missä on noin 2-3h välein avoinna olevat huoltoasemat / kaupat mahdollisimman lähellä suunniteltua reittiä. Katson myös netistä, että ne on auki sunnuntaisin tai siihen aikaan kun tarkoitus poiketa. Helppo laittaa navigaattoriin reitti kulkemaan kaupan ohi, niin ei tarvitse etsiä. Tarpeen mukaan suunnittelen reitin niin, että joku täydennyspiste löytyy.

Strava KOM

Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä KOM metsästys. Eli kannattaa pitää muutamaa itselle tärkeää segmenttiä eri suuntiin mielessä. Jos kaipaa lyhyttä tai pitkää vetoa ja myötätuuleen saa ajettua, niin miksi ei keräisi kruunuja💁. Tällä verukkeella voi ajaa tylsänkin reitin ilman huono omatuntuoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi