tiistai 21. huhtikuuta 2020

Kotikisat

Nyt kun kisoja ei ole, niin kotitreenileirin kunniaksi ajattelin jatkaa teemaa. Vuorossa siis kotikisat.

Viime viikonloppuna jo aloitin Somermeriajoilla. Tämä viittaa siis Lattomeriajoihin, jotka olisivat olleet samana päivänä. Veli asuu Hämeenlinnassa ja sovittiin, että tavataan "puolimatkassa". Ajettiin siis autoilla sinne.


Kisatyylisesti ajettiin 10min lämmittelyn jälkeen vuorovedolla 109km lenkki. Vedossa kummallakin oli suunnilleen kynnystehot ja mäissä hieman kovempaa. Peesissä sitten tietty vähemmän. Vedon mitta noin 2min. Tuuli oli melkoisen pureva ja ensimmäiset 2h oli joko vastaista tai sivaria. Vasta lopussa alkoi tulemaan hieman myötätuulta. Lenkkireitti oli mahtava, hyvää pikkutietä ja melko vähän risteyksiä. Toki avointa maastoa paljon ja tuuli pääsi puremaan, mutta sellaista se on. Yksi huonompikuntoinen tie sattui matkalle, mutta sekin olisi ollut helposti kierrettävissä. Halusin ajaa sen, kun en ennen ollut ajanut. Velikin jaksoi osallistua vetovuoroihin 2h, kunnes vetovastuu siirtyi mulle. Ajoin loppumatkan SST tehoilla ja yllättävän hyvin jaksoin. Todella hyvää kisatyyppistä treeniä. Selkä ja kädet joutuu matalasta asennosta koville. Kovaa pitkää tehoa. Ei toki sitä terävyyttä mitä kisoissa tarvitaan, mutta kova lenkki kuitenkin. Yksin ei olisi varmaan ihan yhtä tiukka onnistunut. 3h lenkin suhteen myös aerobinen kynnyskin selventyy, kun NP oli 280w.
Pahoittelut isosta kuvasta, mutta Intervals.icu laskee aika kätevästi intervallit vetovuoroista



Ensi viikonloppuna oli sitten tarkoitus ajaa SS-kortteli kunnianosoituksena TS-kortteleille. Se olisi varmaankin yksilötreeni. En uskalla edes yksin mennä Aurajoen rantaan ajaa täysiä, niin keksin kisaradan Saloon. Sopivaa hodarin mallista rataa en keksinyt. Mutta totesin, että entisen AMK:n, nykyisen yläasteen piha on tyhjä autoista arkisin, niin varmasti myös viikonloppuisin. Sinne saa sopivan simppelin radan. En halua aivan siksakkia, kun TS korttelikaan ei ole. Tässä harjoituksessa saa niitä kuuluisia kiihdytyksiä sitten kerrakseen. Tarkoituksena oli ajaa tuntia suht täysiä, panostaen mutkista kiihdytyksiin. Samalla saa mutka-ajotekniikkaakin varmasti hiottua. Vaikka mutkissa on reilusti tilaa, eivätkä muutenkaan mahdottoman jyrkkiä, niin vauhdissa ne on aina paljon tiukempia.



Simon muistoajot olisi myöskin ollut viikonlopun ohjelmassa, niin täytyy katsoa saanko luvan sunnuntaina mennä ajaa mäkikisaa. Siihen en ole kovin optimaalista rataa vielä löytänyt. Aiemmin olen käynyt kisaa edeltävät mäkivedot ajamassa Hajalan mäessä, jossa hieman samanlainen profiili, mutta kyseessä on edes-takas lenkki. Toinen hyvä ja vielä rauhallisempi paikka olisi Salaisten mäki, sielläkin toki edes takas joutuu ajamaan. Kolmas vaihtoehto olisi Rajalahden nousu. Näistä voin sitten itsekseni valita, ellen satu jotain lenkkimallista keksimään. Paikan pitäisi olla kuitenkin rauhallinen ja nousumetrejäkin kohtuullisesti.

Monissa seuroissa on omia Stravasegmentteihin perustuvia yksilökisoja. Nämä on hyvää ajanvietettä, mutta eivät varsinaisesti maantiekisaamisen valmista millään tavalla. Lyhyt yksittäinen rypistys tai aika-ajo enemmänkin, toki kuntoa vaatiivat ja saa erot esille kyllä. Kivoja hommia ja yhtä itsekin hieman käynyt kokeilemassa. Näissä olosuhteet vaikuttavat melkoisen paljon ja moni muukin tekijä. Rohkeasti edes niistä aloittamaan kisaaminen!

2 kommenttia:

  1. Toi AMK:n parkkis onkin hyvä kurvitreenipaikka, kiitti tipsistä!

    VastaaPoista
  2. Hienoa, et voin innostaa treenaamaan uusilla tavoilla!

    VastaaPoista

Kommentoi