Tarkoituksena oli keksiä jotain uutta treenattavaa. Aiemmin tekemäni treeniohjelma oli lopussa enkä heti keksinyt mitä kannattaisi tehdä. Aiemmin olin jo suunnitellut tekeväni veljen kanssa kisojen sijasta kovan treenin. Siitä se idea sitten lähti. Kisojen vaatimukset on huomattavan erilaiset, kuin treenin tuotokset. Tämän vuoksi ajattelin, että koitetaan toteuttaa kisatyylistä treeniä fysiologisten ominaisuuksien sijasta. En ole aiemmin kovin paljoa tämän tapaista kisatreeniä tehnytkään. Nyt huomasin, että nämähän onnistuu ja uskoisin olevan kovin hyödyllistä myöskin.
1) Somermeriajot
Tästä kirjoitinkin jo aiemmassa jutussa. Tämä oli jo aiemmin haaveiltu kisan korvike ja sai oivaltamaan, että voisihan noita muitakin kisoja hieman simuloida. Ideana oli ajaa vuorovetoa veljen kanssa 108km lenkki. Tuuli oli kova, mutta reitti todella hienoja pikkuteitä. Kts reitinsuunnittelutaiteesta juttu. Strava heatmapista näkee kyllä hyvin, missä muut ajanu, mutta siitä ei tiedä onko ne hyviä teitä. Onneksi on google maps ja google street view.
Varsin hyvin vedot onnistui ja tehot ei kovin pahasti tippunu loppua kohti. Etenkin kun pääsin ajamaan lopun alle oman kynnyksen. Kynnystehot alkoi vaatimaan jo irvistystä 2h jälkeen. Veli jaksoi tosi hyvin ajaa vetovuoronsa 2h. Lopussa se sitten oli hyvä kuvaaja ja peesikärpänen. Tällaista pitkää kovaa treeniä ei mun tahdonvoimalla tulisi yksin ajettua. Nyt tuli sitten ajon aikana tunti kynnystä ja yli.
Käyrät ei tässä olleet varsinaisesti sinne päinkään, verrattuna Lattomeriajoon. Koviakaan tehoja ei tullut lainkaan. Tässä ajettiin lähinnä kahden hengen hatkaa. Suurin osa matkasta oli kuitenkin tasaista, kuten esikuvassaankin. Tuultakin Lattomerellä yleensä riittää. Siinäpä ainoat mieleen tulleet yhtäläisyydet.
2h 52min: NP 285, josta 32min yli kynnyksen |
2) SS-kortteli
Tämä oli kunnianosoitus TS-kortteleille. En ajanut viime vuonna korttelikisaa, kun hieman vierastan niitä, en ollut varma kunnostani, satsasin sunnuntaihin ja lapset oli ajamassa lasten tapahtuman. Edellisen kerran ajoin maaliin TS-korttelit yli 10v sitten, kun Eddy Merckx oli katsomassa ja sain häneltä nimmarin hienoon julisteeseen 😍. Lainasin Stravasta nimettömän lähteen tehokäyrän ja vertaan omaan SS-kortteliin samakaltaisuuksen havainnollistamiseksi. Molemmat kisat oli pituudeltaan tasan tunnin. Lyhyen pätkän kortteli oli aika puuduttavaa ajaa yksin, etenkin kun vastatuuli oli navakka pisimmillä suorilla. Pari ierrosta kokeilin eri ajolinjoilla ja päädyin 10min jälkeen sinisenä näkyvään käyrään. Muutaman kerran poljin hieman raapaisi maata, mutta sehän kuuluu asiaan. Kierrosajat hyvin tarkasti haarukassa ja vikalle kierrokselle riiitti vielä hyvin paukkuja.
Tehokäyrä:
TS-kortteli 2019:
SS-kortteli 2020:
Erikokoisilla ja eri asioita kisoissa tekevillä on tietenkin erilaiset tehot, mutta lainasin itselle sopivan käyrän. Käyrä näyttää aika lailla samanlaiselle. Mulla toki hieman tasaisemmat sykkeet, kun oli oma suoritus.
Tehojakauma:
TS-kortteli 2019:
Tässä tulee selvemmin kisan ja oman suorituksen ero esille. Yksin ajaessa vauhtia on pidettävä kokoajan, jolloin nolla teholla kruisailua ei tule kuin hieman mutkissa. toki sitäkin sain aikaiseksi. Samasta syystä tehojakauma painottuu kynnykselle, eikä sen yli, mutta saman tapaista kuitenkin. Etenkin olen tyytyväinen tohon z7 prosenttiosuuteen.
3) Salainen 2020
Tämän kisan tarkoitus oli jäljitellä SK-muistoajoa. En löytänyt sopivaa lenkkiä Salosta, niin ajoin mäkeä edes takaisin. Koitin katsoa "kierroksen" kestoksi saman 5:30 luokkaa olevan. Alakäännöksessä kiihdytin reippaammin, yläkäännös rauhallisemmin. Olin polkematta yli 60kmh vauhdin. Tasamaalla yritin pitää tehot kurissa, noin 250w(-300w) ja mäkeen sitten kisatyylisesti alkuun kiihdyttäen ja loppupäähän keventäen. Tässäkin harjoituksessa viimeiselle kierrokselle pystyin kiristämään tahtia vielä hyvin, joten aivan ylikovaa ei tullut ajettua. Sallittakoon se yksin ajaessa. Tehot kuitenkin kovemmat kuin kisassa. Mutta tämä taas johtuu siitä, että tehontuotto on tasaisempaa ja jatkuvampaa tässäkin. Tämä viimeinen kisa tuntui "helpoimmalta" henkisesti, kun mäkeen repiminen on ehkä luontaisin juttu mulle näistä treeneistä. Ajoin kaikki mäet alkumatkan putkelta ja sitten lopun satulasta. Reitillä on hieman enemmän nousua kuin SK muistoajoissa, mutta toisaalta lopun nousu on melkoisen lievää hinaavaa nousua, jossa sitten pidin tasaista 300w tehoa alkujyrkänteen jälkeen. Kierrosajat pysyivät hyvin muutaman sekunnin haarukassa. Syke nousi tasaisesti loppua kohti.
Profiili oli samantapainen, kierrosaika samoin. Ajoin vain tunnin, enkä 1,5h joten senkin vuoksi perusvauhti hieman kovempi |
Tehokäyrä:
Simon muistoajo 2019:
Salainen 2020:
Sain toteutettua kuten suunnitelinkin. Perusvauhti hieman kovempi, kuin tavoite, mutta toisaalta vauhtiakin pakko pitää yllä. Tehontuotto myös paljon tasaisempaa, kun ei tule kampi suorana oltua kuin hetkellisesti. Päädyin tunnin treeniin ihan laiskuudesta.
Tehojakauma:
SK muistoajo 2019:
Salainen 2020:
Tässä tulee vielä paremmin edellä mainittu keskitehojen korostuminen ilmi. Pääasia kuitenkin että z7 tehoja tässäkin tulee hyvin, tämän treenin idea olikin saada kovaa tehoa ylämäkeen ja hitaammasta vauhdista, kun korttelissa taas kovemmasta vauhdista mutkaan kiihdytyksiä. Strava laskee kisoissa weighted avg power tulokset reilusti matalammaksi, kuin mittari ja muut softat varsinaisen NP lukeman. Vertailukelpoisia toki keskenään ovat, kun molemmissa Stravan lukema.
Tässä tulee vielä paremmin edellä mainittu keskitehojen korostuminen ilmi. Pääasia kuitenkin että z7 tehoja tässäkin tulee hyvin, tämän treenin idea olikin saada kovaa tehoa ylämäkeen ja hitaammasta vauhdista, kun korttelissa taas kovemmasta vauhdista mutkaan kiihdytyksiä. Strava laskee kisoissa weighted avg power tulokset reilusti matalammaksi, kuin mittari ja muut softat varsinaisen NP lukeman. Vertailukelpoisia toki keskenään ovat, kun molemmissa Stravan lukema.
Yhteenveto
"Kun yks ovi sulkeutuu, niin joku ikkuna avautuu" tai jotain sellaista. Mutta aika moni asia onnistuu, kunhan innostuu. Paremmin ja kovempaa nääkin ois menny pienessä 2-3 hengen porukasa. Etenkin korttelissa ajokaveri ois tehny hyvää. Mut koko homman idea oli tehdä kisanomainen suoritus itsenäisesti. Uskoisin, että ensi vuonna ennen kisakautta teen tällaistä treeniä ennen etenkin TS kortteleita ja SK muistoajoja.
Mahtavaa settiä!
VastaaPoistaSS-korttelin reitti itteäni olisi hieman kauhistuttanut. Sinnehän olisi voinut joku ulkopuolinen tulla "sotkemaan" koko homman. Onneksi ei tullut. Mutta ei se oo ilman huomiota jäänyt! :D
Satuin kuulemaan katsastuskonttorilla keskustelun jossa todettiin pyöräilijöiden tulo katukuvaan. Keskustelun ainoa nainen innostui kertomaan tästä "hullusta, tai varmaan se oli joku ammattilainen ku treenas. Se meni siel ihan hullun lailla sitä parkkipaikkaa ympäri".
Olin sen verran kaukana etten lähtenyt keskusteluun mukaan, mutta pisti hymyilyttämään. Olin myös tyytyväinen, kun tuo oli niille ihan positiivinen juttu!
Katsojat piti onneks riittävän turvavälin :p Yks mummo seuras kauempaa jonkin aikaa. Ja joku toinen istui autossa paikallaan parkkiksella melkein koko kisan ajan. Ainahan noissa on riski et joku tulee parkkikselle. Mut ei se kisa siihen kaatuis, jos joutuis kerran pari jotain väistää. Kyl sinne kisaradoillekin eksyy vaikka mitä kulkijaa.
VastaaPoistaToi amkin parkkis vaikuttaisikin hyvältä kortteliajotreenipaikalta, kiitos tipsistä!
VastaaPoistaKatselin karttaa melko pitkään ja päädyin tohon. Siinä oli vähä kaikkea: rauhallinen, yllättävän iso, avoin ja rauhallinen. Eikä oo lukkojen takana.
PoistaKiitos blogista, hyvää settiä kautta linjan!
VastaaPoistaKiitos, tää kirjottelu tuo itellekin samalla lisämotivaatiota treeneihin.
Poista