torstai 2. huhtikuuta 2020

Lasten fillarit

Kun esikoinen syntyi, niin oli jo selvänä tiedossa, että apupyöriä ei hankita, vaan potkupyörä. Potkupyörän ehdoton etu on tasapainon harjaantuminen. Polkeminen on helppoa, mutta tasapainon löytäminen hankalampaa. Etenkin kun apupyörien kanssa tasapaino on aivan kallellaan.



1)

Ensimmäinen ”fillari” oli Prismasta noin 50€ hintainen potkupyörä. Maastokuvoiset raskaat renkaat ja painava runko ilman jarrua oli toimiva, kun ei tiennyt paremmasta. Tämä potkupyörä oli useamman vuoden käytössä ja saatiin vielä käytettynäkin melkein omat pois. Hyvin sillä oppi tasapainon ja hallinnan. Mutta alamäissä oli kyllä pelottaviakin hetkiä, kun vauhtia ei saanut hidastettua. Fillarissa oli myös melko iso runko.

 

2)

Varsinaiseen polkupyörään siirtyessä asiaan tuli perehdyttyä hieman paremmin ja Islabikes Cnoc 14”valikoitui vaihtoehdoista. Se oli kevyt, laadukas, rullasi hyvin ja erinomaisen helppo oppia käyttämään. Mitä muuta voisi haluta? Käsissä tunnettavissa valtava ero markettipyöriin.
Isovanhempien luona vähän vanhempi fillari varalla. Toi supervanha fillari on  kyl oiva peli ikäisekseen. Lähes parempi kuin nykyiset markettipyörät.

3)

Keskimmäiselle ostettiin uudempi potkupyörä kun todettiin, että vanhan laatu ei ollut parasta tasoa. Islabikes Rothan -potkupyörä oli toki suht kallis, mutta ah niin kevyt ja rullaavainen. Takana lisäksi v-jarru. Yllättävän hyvin pikkuisetkin oppii sitä jarrua käyttämään. Runko on pieni, renkaatkin pienemmät ja paljon rullaavammat.

4)

Seuraavana sitten 16” Islabikes Cnoc. Tämä on aivan identtinen edellisen kanssa, hieman isompana vain. Miksi vaihtaa merkkiä kun edellinen ollut niin hyvä. Kendan small block renkaat on hyvin kevyt ja rullaava. Kaikki muutkin osat V-jarruista, kammista ja välityksistä alkaen on viimoisen päälle ajateltuja. Satulassa on paljon säätövaraa. Ja runko on malliltaan sen verran pieni, että lapset yltää ja pääsee itse helposti ajamaan. Tähän kokoon ei vielä mahtunut Eliten ruuveilla kiinnitettävä lasten juomapulloteline+pullo, mutta Prisman remmeillä kiinnitettävä mahtuu juuri. (huomattavan tärkeä lisävaruste)

5)

Sitten oli vuorossa Islabikes Beinn 20” 7 vaihteinen ”isompien lasten” fillari. Tämä olikin käytössä 2 kesää. Vaihteiden käyttäminen sujui hyvin. Tyttöjen ja poikien ero vain tulee hyvin esille, kun toinen ajaa pienimmällä vaihteella korkealla kadenssilla kovaa ja toinen taas isoimmalla vaihteella vääntäen kovaa. Pikalinkuilla irrotettavat kiekot helpottaa ja nopeuttaa kuljetusta. Tämä on jo selvästi isompi kuin nämä kaksi edellistä fillaria. Nyt keväällä kun poika sai tämän käyttöön, niin hän oli aivan täpinöissään vaihteista ja vauhdista, vaikka hieman kömpelö verrattuna pienempään vielä onkin.

Kerää koko sarja!

6)

Nyt lähetti toi fillariperheen uusimman tulokkaan. Ylläty yllätys, Islabikes Beinn 26”. Jätettiin 24” koko välistä, niin seuraavillekin riittää edes joku uusi fillari mahdollisesti. Tyttö kasvanut sitä vauhtia, että 26” vaikutti fiksummalle vaihtoehdolle. Koeajossa fillari on ihan riittävän sopiva. Aina olen puhunut että lapsilla pitäisi olla sopiva fillari ja mieluummin liian pieni. Nyt olen huomannut, että lapset itse tykkää melkein enemmän vähän isommasta, kun niillä pääsee kovempaa jne. 24" olisi voinut olla järkevämpi, mutta hypättiin nyt suoraan tähän.

Islabikes ei toimita juuri nyt ulkomaille ja me ehdittiin juuri saamaan tämä fillari. Toivottavasti jatkossa taas rahdit ja kapasiteetti riittä



PS. Islabikes ei maksa tästä mitään, vaikka näin suorasta mainonnasta saisivatkin kyllä 💖

2 kommenttia:

  1. Ai witsit, ittellä oli todella lähellä ellei juurikin tuollainen kuvan 2 vanhempi pyörä. Hiaano!

    VastaaPoista
  2. Tossa fillarissa kumitkin vielä ehjät ja kaikki muukin toimii pienelllä rasvauksella. Yllättävän hyvä kokonaisuus, matala runko, isot renkaat jne. Lapset tykkää ajaa sillä. Hieno vehje.

    VastaaPoista

Kommentoi